Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

sembl

Medlem
Ja, om vi åker så lutar det mer åt att troligtvis se frihetsgudinnan, eller one world trade center och sedan bara göra annat "icke" turistgrejer.
Rekommendationer?

Frihetsgudinnan kan man se drickande på en öl från Strong Rope Brewery utan att trängas över huvud taget från Red Hook. Ta gratis Ikea båt från Manhattan. Jag skulle skippa allt vad "turist saker heter" och hålla mig utomhus så mycket som möjligt.

@Senator fick se det för någon helg sen. Kanske den bästa hemligheten just nu innan Expressen presenterar samma "10 hemliga ställen i New York"

Staden är full av turister, så det kommer bli otroligt svårt att hålla avståndet med eller utan mask.
 

mha321

Medlem
Frihetsgudinnan kan man se drickande på en öl från Strong Rope Brewery utan att trängas över huvud taget från Red Hook. Ta gratis Ikea båt från Manhattan. Jag skulle skippa allt vad "turist saker heter" och hålla mig utomhus så mycket som möjligt.

@Senator fick se det för någon helg sen. Kanske den bästa hemligheten just nu innan Expressen presenterar samma "10 hemliga ställen i New York"

Staden är full av turister, så det kommer bli otroligt svårt att hålla avståndet med eller utan mask.

Ja båtarna ut till själva frihetsgudinnan var extremt fullpackade för någon vecka sedan också, när jag promenerade förbi där de lägger till. Undvik! Vill man se den från avstånd så är som sagt Brooklyn ett bra alternativ, jag tog också del svängen.

World trade center har jag gjort förut så jag undvek det också, men ett par bekanta som var i området samtidigt (drygt 2 veckor sedan) rapporterade långa köer och väldigt mycket trängsel så de lade ner den idén. Och det var innan den nya vågen tog fart ordentligt...

Det finns mycket trevligt man kan göra och se utomhus i New York!
 

Hubert

Medlem
Sitter i loungen på väg hem efter tre dagar i Miami och här är det lite olika som även andra rapporterat. En del masker men inte så många. Jag var på en outletmall efter lunch i förrgår och då fick även jag som inte är så nojig i normala fall nog. Enorm trängsel med en majoritet besökare utan mask. Jag åkte hem istället och tillbaka vid öppning igår och då var det lugnt. Dock har Omicron exploderat här under min resa så köerna är helt sjuka till testningsställena.
 

Hachans

Medlem
Ja båtarna ut till själva frihetsgudinnan var extremt fullpackade för någon vecka sedan också, när jag promenerade förbi där de lägger till. Undvik! Vill man se den från avstånd så är som sagt Brooklyn ett bra alternativ, jag tog också del svängen.

World trade center har jag gjort förut så jag undvek det också, men ett par bekanta som var i området samtidigt (drygt 2 veckor sedan) rapporterade långa köer och väldigt mycket trängsel så de lade ner den idén. Och det var innan den nya vågen tog fart ordentligt...

Det finns mycket trevligt man kan göra och se utomhus i New York!

Mitt råd är att klä sig varmt så man kan vara ute mycket. Fina promenader i parkerna i Brooklyn och Manhattan där det går bra att hålla avstånd. Drick varm choklad ute. Beställ mat to go och gör en mysig middag på rummet etc.

Och behandla alla man möter som om de har pest och låtsas att man själv är ovaccinerad. Med stor försiktighet tror jag det går.
 

Maja

Medlem
Har en resa till NYC med 12-åriga dottern den 1/1. Vi är båda vaccinerade och är inbokade för Antigentest den 31/12.

OM vi beslutar oss för att åka så undrar jag om någon har åkt med United via LHR sedan öppnandet?

Försöker förstå mig på Uniteds Get Travel Ready men stöter på patrull direkt. Det snurrar bara runt runt i appen oavsett hur många gånger jag fyller i mina passuppgifter. Gör jag det via hemsidan så efterfrågas secondary document där jag kan välja mellan Visa, Border crossing card, Residency card. Jag har inget av detta då jag reser på ESTA.

Tips på hur jag kommer vidare?


För utresan där jag gör transit via BRU och LHR;
För hemresan där jag gör transit via ZRH och BRU;
Verkar detta korrekt?
 

Senator

Moderator
Har en resa till NYC med 12-åriga dottern den 1/1. Vi är båda vaccinerade och är inbokade för Antigentest den 31/12.

OM vi beslutar oss för att åka så undrar jag om någon har åkt med United via LHR sedan öppnandet?

Försöker förstå mig på Uniteds Get Travel Ready men stöter på patrull direkt. Det snurrar bara runt runt i appen oavsett hur många gånger jag fyller i mina passuppgifter. Gör jag det via hemsidan så efterfrågas secondary document där jag kan välja mellan Visa, Border crossing card, Residency card. Jag har inget av detta då jag reser på ESTA.

Tips på hur jag kommer vidare?


För utresan där jag gör transit via BRU och LHR;
För hemresan där jag gör transit via ZRH och BRU;
Verkar detta korrekt?

Min största fråga är kan du verkligen göra detta så tidigt innan avresa? Jag tror det är ditt problem. Alla dokument skall in samtidigt är min erfarenhet och eftersom du inte har dessa nu hamnar du i en loop. Ingen av de som jag har flugit med har hanterat detta i flera steg. Det har varit alla dokument samtidigt, och tyvärr för dig är det 31/12 när Antingensvaret kommer.
 

Maja

Medlem
Min största fråga är kan du verkligen göra detta så tidigt innan avresa? Jag tror det är ditt problem. Alla dokument skall in samtidigt är min erfarenhet och eftersom du inte har dessa nu hamnar du i en loop. Ingen av de som jag har flugit med har hanterat detta i flera steg. Det har varit alla dokument samtidigt, och tyvärr för dig är det 31/12 när Antingensvaret kommer.
Högst troligt är det så, men det blir väldigt förvirrande när man får mailutskick från UA där ber en vänligen men bestämt att ladda ner appen och förbereda sig i god tid inför sin flygning.

Jag får helt enkelt invänta provsvaret och sedan göra ett nytt försök den 31/12 (om vi beslutar oss för att åka).
 
Toppen