Senaste nytt

Utrikes->Inrikes transfer och tullgenomgång på Arlanda

Ozz

Medlem
Sitter och funderar lite på hur de löser det då man kommer utrikes ifrån och har incheckat bagage hela vägen med transfer i Sverige. Vi flyger nästa vecka HKT-BKK-ARN-GOT och enligt Thai kan man sedan i höstas checka in bagaget hela vägen från HKT-GOT. Tidigare fick man ju alltid ta ut väskorna på ARN och checka in dem igen, en av anledningarna till att vi alltid flög över CPH tidigare.

Hur funkar det med tullen när man landar på inrikesterminalen i GOT och får sitt bagage i densamma?
 

Chrille

Medlem
Om du har tullpliktiga varor eller djur i ditt incheckade bagage tror jag du måste ta bagaget genom tullen på Arlanda.
 

FF#1

Medlem
Det funkar nog så att om de misstänker nått så har det tullfolk på plats i GOT.
Men som det funkar i praktiken så är det nog sällan det händer så det är bara att plocka ut väskan och se glad ut på din slutdestination
 

David

Medlem
När jag anlände med Air China från PEK för något år sedan till ARN så sades det att endast SAS har avtal om förtullning vid destination efter inrikestransfer. Därav fick jag ta ut min väska och lämna in den igen, även om den var taggad hela vägen till GOT...
 

Ozz

Medlem
Enligt THAI checkar in bagage till slutdestination inrikes i Sverige så hämtar du det på GOT om det står GOT på det när du checkar in det. Detta är ju samma sak SAS har gjort i flera år om man landat med SAS flygplan på ARN.
Jo, det är jag fullt medveten om men min fråga/fundering var om hur förtullningen kommer att funka på GOT eftersom vi kommer till inrikesterminalen och där finns ingen tull.

När jag anlände med Air China från PEK för något år sedan till ARN så sades det att endast SAS har avtal om förtullning vid destination efter inrikestransfer. Därav fick jag ta ut min väska och lämna in den igen, även om den var taggad hela vägen till GOT...
Precis som tidigare med Thai, vi gjorde misstaget en gång och missade att ta ut det på ARN och fick snällt sitta på GOT och vänta på bagaget som kom med nästa flyg från ARN.
 

mry

Medlem
Jo, det är jag fullt medveten om men min fråga/fundering var om hur förtullningen kommer att funka på GOT eftersom vi kommer till inrikesterminalen och där finns ingen tull.

Om du har varor att förtulla ska du göra det på Arlanda eller den första svenska flygplatsen du kommer till. (det kan innebära att du får be dem att bara checka in din väska till ARN i ditt fall)
 
Toppen