Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

ekf

Medlem
Fick precis mail från SAS om schedule change, där min SAS flight CPH-HND (bokad som business bonousplats) ändrats från A350 till A340 31:a maj 2022. Söker man på betalda biljetter har de slutat att sälja biljetter till den avgången och nästa avgång är 1a juni. Nu vet jag att det är långt kvar till maj/juni och mycket kan ändras och chansen att Japan är öppet då känns väl som 50/50 just nu.
Jag har inte fått mail om min resa i slutet av maj. När jag nu tar upp bokningen så ser jag att de har ändrat till 340 för mig med, vilket de inte hade gjort för några dagar sedan. Japan känns ju väldigt osäkert (ur ett inreseperspektiv), men man önskar ju att den där ombokningen kunde ske snart, så att det går att planera om allt på plats i alla fall...
 

Tveket

Medlem
Fick precis mail från SAS om schedule change, där min SAS flight CPH-HND (bokad som business bonousplats) ändrats från A350 till A340 31:a maj 2022. Söker man på betalda biljetter har de slutat att sälja biljetter till den avgången och nästa avgång är 1a juni. Nu vet jag att det är långt kvar till maj/juni och mycket kan ändras och chansen att Japan är öppet då känns väl som 50/50 just nu.
Med största sannolikhet kommer denna avgång bli inställd men vad är det vanliga utfallet när detta sker (dvs din avgång med SAS award ställs in)? Blir man ombokad till nästa avgång eller blir det avbokad och att man helst enkelt får försöka hitta en ny biljett där det finns tillgänglighet?
Förstår att det kan bli hursomhelst men funderar bara på vad som är det vanligaste utfallet med just rena SAS awards.

Jag fick oxå schedule chansen på en award med SAS 28 maj CPH-HND och tillbaka 3 juni. Båda ändrat från A350 till A330. Säljs fortfarande biljetter till dessa.
 

ssh9721

Medlem
Hittade resa till Paris över påsk med Lufthansa på resan ner via Frankfurt. När jag kikar på bokningen på SAS sida står att det ingår en incheckad väska per resenär, i appen står det att endast underseat bag allowed, samt 2 x 0 kg incheckade väskor.

Har försökt söka men inte lyckats hitta svar, samt sett det nyligen verkar ändrats? Är det någon som vet hur det ska tolkas?
 

mha321

Medlem
Hittade resa till Paris över påsk med Lufthansa på resan ner via Frankfurt. När jag kikar på bokningen på SAS sida står att det ingår en incheckad väska per resenär, i appen står det att endast underseat bag allowed, samt 2 x 0 kg incheckade väskor.

Har försökt söka men inte lyckats hitta svar, samt sett det nyligen verkar ändrats? Är det någon som vet hur det ska tolkas?
Det är gott om buggar i sas system runt baggage just nu. Nya regler för Go Light har gjort att I princip allt annat nu visar fel.

Är det en star alliance award är det inte I light/basic, så då ingår väska. Bara att vänta på att de fixar sina buggar så kommer det till slut visa rätt.
 

Doctor-X

Medlem
Räkna med att den ställs in ca 30 dagar innan avresa. Är den bokad med utgången voucher kan inget göra om man inte vill slaska voucher. Trist.

Bara för att förstå rätt här nu, du menar att det "vanliga" utfallet vid inställd ren SAS award är - hitta din egna nya awardresa (där tillgänglighet finns) och att ombokning uteblir? Isf kan det ju vara bra att vara proaktiv nu om ens voucher går ut vid nyår och boka något annat istället.
 

ssh9721

Medlem
Det är gott om buggar i sas system runt baggage just nu. Nya regler för Go Light har gjort att I princip allt annat nu visar fel.

Är det en star alliance award är det inte I light/basic, så då ingår väska. Bara att vänta på att de fixar sina buggar så kommer det till slut visa rätt.

Stort tack, då blir jag lite lugnar för nu, får se när det rättas, samt så klart hur läget i övrigt är vid den tidpunkten. :)
 

Mr Basic

Medlem
Bara för att förstå rätt här nu, du menar att det "vanliga" utfallet vid inställd ren SAS award är - hitta din egna nya awardresa (där tillgänglighet finns) och att ombokning uteblir? Isf kan det ju vara bra att vara proaktiv nu om ens voucher går ut vid nyår och boka något annat istället.
Har inte ngn empirisk data men när min USA-flight ”blev” en A340 frågade jag forumet när SAS förväntades ställa in och fick svaret ”ca en månad innan planerad avresa”, vilket visade sig stämma. Eftersom (ut)resan var planerad 1/12 och voucher var utgången kunde jag inget göra förrän SAS de facto ställde in. Sedan kan det ju inte helt uteslutas att SAS ändrar tillbaka till 330/350 eller bokar om dig till annan dag, jag skulle dock agera innan voucher går ut istf att hoppas att SAS löser det senare i vår….
 
Toppen