Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

dino_81

Medlem
Finns inget svar/facit men goda råd mottages tacksamt

Om flygbolagen ställer in av någon anledning som står utom deras kontroll så tror jag inte att det hjälper mer bara för att man åker charter.

Mitt råd är att följa magkänslan och skjuta på resan till läget är bättre. Att ha semester är, för mig, att kunna koppla av och det har jag svårt att göra om jag oroar mig.

Det ÄR osäkert att resa just nu och jag tampas själv hur jag ska göra med en resa till anhöriga på andra sidan Atlanten under julen. Som vaccinerad med tre doser är jag inte speciellt orolig för egen del när det gäller sjukdom utan mer pga praktiska anledningar så som att kunna resa hem är det är tänkt.
 

Berglund

Medlem
Bekanta till oss har avbokat och bokat Appollo charter istället. Påstår att charterbolagen alltid ser till att ta hem gästerna
Finns inget svar/facit men goda råd mottages tacksamt
Köper man hotell och flyg i paket, exempelvis en charterresa, då gäller ”paketreselagen” och alla seriösa aktörer har ställt ekonomisk garanti hos Kammarkollegiet.

Charterbolagen är dock inte gud, om ett land stänger kan du nog utgå från att det gäller även charterflygen. Det är inte så att dem har egna regler.

Är man oroad över sådana här saker, som att fastna, då bör man stanna hemma. Resan måste vara värd alla potentiella kostnader och allt krångel. Världen är en osäker plats, det är verkligen inte lika enkelt att resa eller planera längre, saker händer med kort varsel. Som äventyrare älskar jag det men jag har all förståelse och respekt för att det sannerligen inte är för alla.
 

lilly k

Medlem
Bokat CPH-Teneriffa med SAS ut 2a jan hem tre veckor senare.
Frågan är resa eller avboka
Främsta anledningen till vår tvekan är om de hastigt stänger ned och SAS ställer in hemtesan. Råkade ut för just detta på Malta början av epedemin, totalt kaos, hade ett rent helsike att krångelvägar ta,oss hem.
Problemet vi ser att det finns väldigt få reguljärflyg från Teneriffa.
Bekanta till oss har avbokat och bokat Appollo charter istället. Påstår att charterbolagen alltid ser till att ta hem gästerna
Finns inget svar/facit men goda råd mottages tacksamt

Mig veterligen så flög charterbolagen hem alla sina resenärer när världen stängde förra året.
 

bachelor

Medlem
Brottas med samma fråga. Har Gran Canaria så kanske lite lättare att hitta flyg, men med två små barn med blir allt stökigare om nåt skulle hända. Jag kommer vänta in i det sista och följa smittotalen, Spanien har ju likt Sverige legat ganska lågt ett tag men har fått bättre skjuts med ny smitta det sista, och risken är väl att den bara stegrar nu under resten av Dec. Höga smittotal=mer sannolikt att det blir restriktioner och snabba beslut vilket kommer göra det troligt för avbokning. Men mattas smittan av eller om man kommer fram till att Omikron är ganska ofarligt trots hög smitta så tror jag vi åker, är verkligen 50/50 just nu.

upload_2021-12-17_8-14-45.png
 

ulagun

Medlem
Tack för inputs.
Fru ulagun känner lite oro över att kanske fastna på en nedstängd ö ute i Atlanten.
Förtar som ni nämner mycket av nöjet.
Så idag avbokar vi två bonusresor CPH-TFS.
Avvaktar coronaläget till efter jul/nyårs firande och resande och med facit i hand hoppas våga boka mitten av januari istället. Drömmen är någonstans utanför Europa.
 

adhoc76

Medlem
Samma läge här som @ulagun och @bachelor

50/50 även här. Har bokat först till Malaga och sen hopp från Malaga till Las Palmas (därefter direkt hem till Stockholm med SAS). Som jag bedömer det nu blir nog Malaga av (Spanien och Sverige har lite liknande läge - ökad smitta men från förhållandevis låga nivåer). I händelse av ett snabbt förlopp så känns det tryggare att vara på fastlandet. Tänker bevaka utvecklingen innan avresa från Sverige och under vistelse i Malaga och avgöra saken i sista minuten…
 

bachelor

Medlem
Nån med tankar eller som har någon info om Spanien och då främst Kanarieöarna. Ser ju inte lovande ut på smittofronten men undrar om det mest rör fastlandet och inte öarna så mycket? Åker 6/1 med två barn så vill verkligen inte få strul i form av inställda flyg mm. Pratas det om lockdowns eller inte i Spanien?

upload_2021-12-27_13-30-21.png
 

adhoc76

Medlem
Är i Spanien i detta nu. Premiärminister Sanchez framträdde i TV igår. Det nämndes då inga nya restriktioner även om smittspridningen är omfattande. Det nämndes att en amerikansk färs forskningsrapport visar på att 90% av vaccinerade är asymptomatiska och att det i kombination med storheleger med social samvaro driver smittan. Belastningen på sjukvården har ökat, även med vaccinerade, men bedöms ändå vara hanterbar och måttlig jämfört med ett år sedan. Vissa autonoma regioner har dock gått längre och infört restriktioner vad det gäller nattlivet. Mask utomhus infördes på julafton (det efterlevs sådär). Vi vistas konsekvent utomhus, även för måltider. Det känns inte som något större risktagande men då befinner vi oss i Analusien och vädret tillåter ju utomhusvistelse. Det gör ju Kanarieöarna iofs också. Vågar inte ge mig på att rekommendera någon annan att göra si eller så. Detta med att resa eller inte är en bedömning som var och en får göra själv.
 

LPC123

Medlem
Är i Spanien i detta nu. Premiärminister Sanchez framträdde i TV igår. Det nämndes då inga nya restriktioner även om smittspridningen är omfattande. Det nämndes att en amerikansk färs forskningsrapport visar på att 90% av vaccinerade är asymptomatiska och att det i kombination med storheleger med social samvaro driver smittan. Belastningen på sjukvården har ökat, även med vaccinerade, men bedöms ändå vara hanterbar och måttlig jämfört med ett år sedan. Vissa autonoma regioner har dock gått längre och infört restriktioner vad det gäller nattlivet. Mask utomhus infördes på julafton (det efterlevs sådär). Vi vistas konsekvent utomhus, även för måltider. Det känns inte som något större risktagande men då befinner vi oss i Analusien och vädret tillåter ju utomhusvistelse. Det gör ju Kanarieöarna iofs också. Vågar inte ge mig på att rekommendera någon annan att göra si eller så. Detta med att resa eller inte är en bedömning som var och en får göra själv.
Har föräldrar på Teneriffa och jag undrar om mask utomhus gäller hela spanien eller bara vissa regioner?
 

adhoc76

Medlem
Hela Spanien från julafton. Det är en nationellt antagen lag så i det fallet finns inga variationer. Efterlevnaden är en annan sak, men det är föreskrivet böter för att bryta mot mask-påbudet. Däremot finns det andra restriktioner som divergerar mellan regionerna. Till exempel har Katalonien begränsningar i nattlivet.
 
Toppen