Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Peterb

Ny medlem
Någon som ankommit Norge o Gardemoen senaste dagarna? Hur fungerar testerna? Är det självtest? Har det varit långa köer?

Sitter på Gardemoen nu för resa vidare till Bergen.
Innan man gick in genom tullen till inlands-delen hade de byggt upp en station där man gjorde testet. Behövde bara visa leg och så fick man en lapp med en kod för att se resultat senare, behöver alltså inte vänta på plats på resultat. Men kön gick långsamt, så man ska nog skynda sig dit om man har tight transfer.
 

pswe

Medlem
Sitter på Gardemoen nu för resa vidare till Bergen.
Innan man gick in genom tullen till inlands-delen hade de byggt upp en station där man gjorde testet. Behövde bara visa leg och så fick man en lapp med en kod för att se resultat senare, behöver alltså inte vänta på plats på resultat. Men kön gick långsamt, så man ska nog skynda sig dit om man har tight transfer.
Är det självtest eller har de personal som topsar?
 

RickardG

Medlem
Det finns säkert redan svar på detta någonstans i tråden, men saker och ting förändras ju så det får bli en dublettfråga i så fall:

Vi är ett sällskap som ska till USA om en dryg vecka och har bokat in antigen-test med Vaccina dagen innan avresa. Med tanke på nuvarande smittspridning och att vi är ett större sällskap är det tyvärr inte helt osannolika att någon av oss testar positivt och att vi får ställa in resan. Allt är betalt med Amex Elite.

Så, vad bör jag tänka på för att säkerställa att jag kommer undan så skadefritt som möjligt? För att Amex försäkring ska gälla hävdas det att jag behöver ett intyg på att någon i sällskapet testat positivt. Får man detta från Vaccina på ett sätt som accepteras av försäkringsbolaget? Eller behöver man vid ett positivt (ja, ni vet va jag menar) besked från Vaccina sedan testa sig på nytt på annat håll för att få ett formellt besked? (Då infinner sig frågan vad som händer om det testet i så fall visar sig vara negativt).

En annan del jag jag funderar på är Amex formulering om att ersättning endast är aktuell om "Du har redan kontaktat ditt flygbolag eller din researrangör för att ändra datum, arrangera en återbetalning eller för att ordna resekredit, men utan framgång." Förstår jag det rätt att jag aldrig kommer att kunna få någon ersättning från Amex, eftersom SAS alltid erbjuder voucher om någon i sällskapet har testat positivt?
Citerar mig själv. Verkligen ingen som råkat ut för att ha behövt boka av en resa med SAS, betald med Amex Elit, och fått ersättning genom försäkringen - trots att SAS erbjuder voucher? Informationen här: https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/FAQ-reseforsakring-och-coronavirus.pdf tycker jag säger att ingen ersättning betalas ut ifall bolaget erbjuder en "resekredit".
 

GOTBound

Medlem
Jag har försökt läsa mig till, även mailat support@entrynorway.no [men inte fått svar än] om vad som gäller för utrikes till utrikes transfer på OSL.
entrynorway.no [registreringssidan] står det så här "After completing the registration, you will receive a receipt, which you will show to the police at the border control."

Utrikes till utrikes så passeras ingen border control och således bör ingen för-registrering och dokumentation av denna krävas, dock är bör inget jag vill luta mig mot när det gäller flygande under nuvarande situation i Europa.

Är det någon som passerat utrikes-utrikes på OSL i närtid som kan dela med sig av upplevelsen?
 
Toppen