Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Homer

Medlem
Nu har en del regioner börjat ge 3:e sprutan ända ned till 18åringar, men för hur många
i de lägre åldrarna har det gått 6 månader sedan 2:a sprutan?

Men för de som uppfyller villkoren och inte har möjlighet att få 3:e sprutan i sin egen
region just nu är det läge för vaccin & mileage run ;)

Nu kan alla som är 18 år eller äldre boka tid för en tredje dos covid-vaccin.
Man måste själv hålla koll på att det gått nog länge sedan man tog andra sprutan.
För 65+ är det fem månader, för övriga är det sex månader som gäller.

Bokning av dos tre öppnar för alla 18+ - Region Norrbotten
 
Last edited:

Taxman

Medlem
Nedan avseende Kimmen00:s inlägg #5820.

Nej, men det hindrar inte att SAS skulle kunna ta egna initiativ för att "ta ansvar". Därav frågan.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Högst troligt dåliga nyheter från Norge idag. 50 av 100 troligen smittade av ”afrikanen” på julbord. Samtliga var dubbelvaccinerade samt hade testat negativt innan. Det tyder givetvis på att nuvarande vaccin har mycket dålig effektivitet. Frågan är om en tredje spruta är meningslös av dagens vaccin?

Jag kan återkomma med länkar härifrån, lite stressad med annat just nu, då ”afrikanen” bekräftats med dessa 50pers.
 

igelkotten

Medlem
Högst troligt dåliga nyheter från Norge idag. 50 av 100 troligen smittade av ”afrikanen” på julbord. Samtliga var dubbelvaccinerade samt hade testat negativt innan. Det tyder givetvis på att nuvarande vaccin har mycket dålig effektivitet. Frågan är om en tredje spruta är meningslös av dagens vaccin?

Jag kan återkomma med länkar härifrån, lite stressad med annat just nu, då ”afrikanen” bekräftats med dessa 50pers.

Omikron / Omicron heter den nya varianten, eftersom det verkar som att du inte kunde komma på namnet när du skrev inlägget ovan. :)
 

Doctor-X

Medlem
Högst troligt dåliga nyheter från Norge idag. 50 av 100 troligen smittade av ”afrikanen” på julbord. Samtliga var dubbelvaccinerade samt hade testat negativt innan. Det tyder givetvis på att nuvarande vaccin har mycket dålig effektivitet. Frågan är om en tredje spruta är meningslös av dagens vaccin?

Jag kan återkomma med länkar härifrån, lite stressad med annat just nu, då ”afrikanen” bekräftats med dessa 50pers.

Om en tredje spruta kan rädda några från IVA så skulle jag inte kalla den meningslös, viktigaste är väl att undvika svår sjukdom och inte smitta med ringa symtom, som jag tolkar att detta är?
 

dino_81

Medlem
Det tyder givetvis på att nuvarande vaccin har mycket dålig effektivitet. Frågan är om en tredje spruta är meningslös av dagens vaccin?

Det är väl ingen som påstår att vaccin skyddar mot att bli smittad, det är ju inte så att viruset ”hoppar över” den som är vaccinerad?!

Vaccin skyddar däremot mycket bra mot symptomatisk och allvarlig sjukdom för den som blir smittad.

Återstår och ser hur dagens vaccin skyddar mot symptomatisk/allvarlig sjukdom.

Vad som däremot verkar oroväckande, utifrån ditt inlägget (utan källa) är att samtliga testat negativt innan festen. Det kan tyda på att nuvarande antigentester (som jag tror kan ha varit testmetoden) inte påvisar omikronvarianten utan att det mer pålitliga PCR-testet kan bli standarden framöver.
 
Toppen