Beklämmande, men det är ett bolag som verkligen utnyttjar det mesta, och framförallt institutionernas oförmåga att ingripa mot denna typ av verksamhet (och dessutom får fler bolag att apa efter istället för att ta avstånd). Trots bolagets, egentligen genomgående, dåliga rykte fortsätter folk att flockas till dem på ett sätt som få andra privata verksamheter skulle överleva. Dock speglar väl det hela mänsklighetens utveckling (eller avsaknaden av den).
Jag är ingen fantast av RyanAir. Men i detta fall förstår jag inte.
- Resenären köper en resa av RyanAir
- Resan utförs men resenären väljer att inte åka med.
- Resenären begär chargeback.
Hur är det RyanAirs fel att resenären inte kan åka? Samma situation har vi sett på forumet här många gånger med flygbolag där folk bokat en biljett under brinnande pandemi och sen inte kunnat/vela åka pga avrådan eller whatever. Har flygbolaget tillhandahållit flygresan så kan man inte rikta anspråk mot flygbolaget. Vissa flygbolag är trevlig och har varit flexibla, andra inte, men man måste på något sätt veta vad man ger sig in på när man flyger med Ryan.
Att få ersättning i dessa fall är ju en reseförsäkrings/hemförsäkringsfråga, inte en chargeback fråga. Jag tycker RyanAir kunde varit mer flexibla, men är helt i sin rätt att göra detta. Jag förstår inte hur kreditkortsbolagen tänker och jag är ganska säker på att även fullservicebolag kan göra samma sak.