Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
Så komplicerat är det inte att testa sig. Jag tycker att så länge större delen av befolkningen inte är vaccinerade i världen men att man öppnar upp för vaccinerade är en bra väg framåt. Samma med mask, så otroligt jobbigt är det inte med mask. Jag tycker det är jobbigare med att packa upp laptop, skor etc för att gå igenom kontrollerna än att ha mask på sig några timmar. Oavsett vad man tycker om det.



Här i tex NYC kan man testa sig i varannan gathörn med mobila enheter. Snabbtest och PCR, det är alltid folk som testar sig då det är gratis. Testade mig senast förra veckan, tog 10 min då jag ville ha svar på snabbtest på en gång medan PCR dök upp senare på kvällen som PDF.

Folk är otroligt glada att man måste visa COVID bevis plus ID även för att ta en kaffe inomhus. Inte en person klagar på det här. Detta är det nya normala i NY och resten av NE för att man skall kunna ha ett någorlunda normalt liv.

Så jag hoppas att mer länder blir gröna och att vi kan resa hyffsat fritt närmaste 6-12 månaderna.

Just det där nya norma
Var är det vaccin + test i EU?

Det skrev jag aldrig.. Men till större delen av resten av världen där man idag kan resa..
 

Canadien

Medlem
Mycket av det hänger på hur systemet är. Det avdramatiseras ordentligt, även för de som är lite ovana, om det finns testställen "överallt".

Jo men det är ju en del av problemet, nästa gång är det analprober och så ska det normaliseras och avdramatiseras, sedan är det fullständig genanalys. Det är ett sluttande plan vi är inne på med detta kontrollbehov av staterna. Som dubbelvaccinerad plus genomgången wuhansjuka hade man hoppats på lite enklare resande
 

Kimmen00

Medlem
Jo men det är ju en del av problemet, nästa gång är det analprober och så ska det normaliseras och avdramatiseras, sedan är det fullständig genanalys. Det är ett sluttande plan vi är inne på med detta kontrollbehov av staterna. Som dubbelvaccinerad plus genomgången wuhansjuka hade man hoppats på lite enklare resande

Precis.. Bara läsa sembls beskrivningen om New York.. Fullständigt vansinne att detta anses normalt av folk. Nästa steg fullständig genkontroll när man går utanför dörren. Gattaca here we Come..

När man läser alla dessa tokiga testkontrollbehov som införs kan jag nästa förstå Texas rebelliska attityd.
 
Jo men det är ju en del av problemet, nästa gång är det analprober och så ska det normaliseras och avdramatiseras, sedan är det fullständig genanalys. Det är ett sluttande plan vi är inne på med detta kontrollbehov av staterna. Som dubbelvaccinerad plus genomgången wuhansjuka hade man hoppats på lite enklare resande

Precis.. Bara läsa sembls beskrivningen om New York.. Fullständigt vansinne att detta anses normalt av folk. Nästa steg fullständig genkontroll när man går utanför dörren. Gattaca here we Come..

När man läser alla dessa tokiga testkontrollbehov som införs kan jag nästa förstå Texas rebelliska attityd.

Ni begriper att det är för att försöka stoppa en pandemi som tagit livet av mer än 4.8 miljoner människor, eller hur? Eller tror ni inte på det?
 

Kimmen00

Medlem
Ni begriper att det är för att försöka stoppa en pandemi som tagit livet av mer än 4.8 miljoner människor, eller hur? Eller tror ni inte på det?

Absolut och självklart. Och därför skall vi alla vaccineras, men det är knappast detta diskussionen handlar om. Vaccinerade smittar inte på samma sätt som ovaccinerade.
Men folk dör av massa saker. Tex dör 17000 om dagen i svält och flera miljoner årligen av orent vatten..
Vi kan lämna diskussionen därhän.

Hela testhysterin har tagit märkliga proportioner i många delar av världen.. 21 dar på ett karantänshotell i Kina med +10 PCR-test? Hello??
Alla OS-deltagare i Kina ska ha termometrar intejpade i armhålan som konstant övervakar deras temperatur etc.. Det är det jag tycker illa om.
 

Senator

Moderator
Innan man sätter kaffet i halsen som vissa verkar göra för att det är lite bökigt att resa just nu så ta en titt på raljerande då lagkrav om bilbälte infördes:
When Americans Went to War Against Seat Belts

Jag minns mycket väl de omvälvande förändringar som 9/11 gjorde för resande. Men på samma sätt som att bilbälte är en naturlig del idag av att åka bil, är en del av de ändringar som infördes efter 9/11 en naturlig del av resande. Vissa ändringar blev permanenta och vissa är borta. Så kommer det vara "when all this is said and done".

Det kan också vara värt att läsa definitionen av en pandemi jämfört med en epidemi:
What’s the difference between a pandemic, an epidemic, endemic, and an outbreak?
Man behöver inte vara epidemiolog för att inse att pandemin inte är slut, och vissa länder som har öppnat upp väljer att leva med det som epidemi.

Det finns också det självklara valet att stanna hemma om det är så jobbigt.

Tyvärr har forumet under krisen till viss del ersatt empati, förståelse, och kontext med själviskhet och stora mängder soff-expertis. Det är svårt att inte tänka på den episka BBC produktionen "Grumpy Old Men". Där står det: "Series giving a voice to 35- to 54-year-old men, probably the grumpiest sector of society". En grupp som är överrepresenterade i denna tråd med negativa expertåsikter ;)
 
Absolut och självklart. Och därför skall vi alla vaccineras, men det är knappast detta diskussionen handlar om. Vaccinerade smittar inte på samma sätt som ovaccinerade.
Men folk dör av massa saker. Tex dör 17000 om dagen i svält och flera miljoner årligen av orent vatten..
Vi kan lämna diskussionen därhän.

Hela testhysterin har tagit märkliga proportioner i många delar av världen.. 21 dar på ett karantänshotell i Kina med +10 PCR-test? Hello??
Alla OS-deltagare i Kina ska ha termometrar intejpade i armhålan som konstant övervakar deras temperatur etc.. Det är det jag tycker illa om.
Vaccinerade smittar på precis samma sätt som ovaccinerade, eftersom du fortfarande kan bli sjuk, det är aldrig något 100%igt skydd. Om du som vaccinerad blir sjuk så smittar du, även om du inte har några symptom.
Och igen, myndigheter och olika organisationer försöker stoppa en global pandemi som tagit kål på miljoner med människor och så gnälls det över att man ibland måste testa sig och ha munskydd när man reser? Jeesus.
Men nu slutar jag den här off-topic diskussionen.
 

Kimmen00

Medlem
Vaccinerade smittar på precis samma sätt som ovaccinerade, eftersom du fortfarande kan bli sjuk, det är aldrig något 100%igt skydd. Om du som vaccinerad blir sjuk så smittar du, även om du inte har några symptom.
Och igen, myndigheter och olika organisationer försöker stoppa en global pandemi som tagit kål på miljoner med människor och så gnälls det över att man ibland måste testa sig och ha munskydd när man reser? Jeesus.
Men nu slutar jag den här off-topic diskussionen.

Ursäkta felaktig svenska.. ja på SAMMA sätt självfallet.. men jag menade såklart att smittspridningen är mkt mkt lägre om man är vaccinerad.
Vi vet alla att det inte är 100% men ja, jag hoppas verkligen människor inte accepterar att detta munskydd/testande/covidpass etc skall bli något normaliserat.

Off-topic slut.
 

Senator

Moderator
Tillbaka till resande. Malaysia har vi bevakat som hökar. Vi har 4x bonusplatser till KUL med TK i mellandagarna och hem andra helgen i januari. Det ser mer och mer lovandes ut: Malaysia plans to reopen to fully vaccinated tourists from any country in November

Jag behöver köpa till 1x revenue till mig själv. Frågan är mer när jag skall köpa. Har tröttnat på att agera bank åt flygbolagen..

Langkawi känns som plan B, vi har Kota Kinabalu i kikaren.
 
Toppen