Senaste nytt

Amex öppnar upp 5 nya Centurion lounger

bvs

Medlem
Detta bör då också gälla för Pontus from Feb 2023.

Pontus känns lite oklart? De har ju redan annan gästpolicy, en gäst för Plat och två för Centurion till skillnad mot två för Plat och hela jävla släkten för Centurion i Centurionloungerna.
 

MrRob

Medlem
Här faller det lite med tanke på att Amex största marknad är USA (antar jag). Där ger inte status access till någon lounge när man flyger inrikes (vilket jag antar är största andelen i USA). Man behöver tex på United köpa club access för att komma in i deras lounger, guld eller högre i egna bolaget hjälper inte alls.

Det förefaller logiskt att USA är största marknaden. Hur det ligger till med status bland amerikanska affärsresenärer kan jag villigt erkänna att jag inte har koll på.. :)
 

MrRob

Medlem
[..]Jag tror inte $50 avskräcker utan det borde ha tex varit 80-100 per person. Några glas vin och lite mat så har du fått tillbaka dina pengar på gästen.

För en kollega kanske det kan vara värt $50 men knappast för en sjuåring som äter en macka, en frukt och dricker en läsk eller två :)
 

Senator

Moderator
Jag tror inte vi skall blanda in Pontus Loungen i detta. Den drivs inte av AMEX, något de amerikanska loungerna gör. Pontus verkar vara ett lokalt samarbete med AMEX.

På denna sidan står det vilka som är "Centurion Lounges" som detta handlar om och vilka som är "Other American Express Lounges" som t.ex. Pontus: Welcome to The Centurion® Lounge
 

M.K

Medlem
Helt annan marknad och faktiskt till viss del ett annat korterbjudande där. Som det redan skrivits känns det som att väldigt många har Plat därborta, betydligt större marknadsandel än hemma i Sverige med betydligt högre årsavgift och färre förmåner. Vi har dock en väldigt bra reseförsäkring istället som dragplåster.

Som sagt ett annat erbjudande där och jag tror inte att svenska Amex rakt av kopierar andra marknaders ändringar, i nuläget dessutom bara en enda lounge i Europa innan LHR eventuellt öppnar, varit tyst om det länge.
 
Last edited:

sembl

Medlem
Här faller det lite med tanke på att Amex största marknad är USA (antar jag). Där ger inte status access till någon lounge när man flyger inrikes (vilket jag antar är största andelen i USA). Man behöver tex på United köpa club access för att komma in i deras lounger, guld eller högre i egna bolaget hjälper inte alls.

De flesta affärsresenärer på tex mitt företag gör expense report på ett Club medlemskap. Många har dessutom amex platinum corporate. Det är inte så speciell dyrt att köpa medlemskap för lounge även som privatperson. Det går tex att betala sig in på AAs lounger för $59 om det finns plats. Perfekt för sällan resenären.

Så var det iaf innan Corona. Nu kanske det ser annorlunda ut. Har inte flugit sedan Juni förra året.
 

palmen

Moderator
Vad det gäller Platinum i USA så får många det "gratis" genom sin arbetsgivare. En av de största arbetsgivarna i USA har tex detta som en förmån.
 

sembl

Medlem
För en kollega kanske det kan vara värt $50 men knappast för en sjuåring som äter en macka, en frukt och dricker en läsk eller två :)

Har man ett platinum och betalar en årsavgift på $550 så tror jag personligen att $50 för en smörgås och lite läsk medan mamman dicker bubbel är ett litet pris att betala. Tex i Charleston så hade varannan 20 åring på college ett platinum kort. Men håller med två olika marknader som många påpekar.

Jag står fast vid att detta är en bra "enhancement" för oss som bor här och hoppas att det kommer minska trängseln.

Vill också påpeka att utbudet i AAs lounger har blivit mycket bättre med åren. Deras avocado toast på morgonen är magisk och görs framför dig enligt önskemål. Samma med chips and guac på eftermiddagen. Samma med madutbudet där det nu finns lite mer matigt tex mac and cheese, pulled pork etc. och inte bara chips och ostkuber.
 

M.K

Medlem
67A28A93-F216-4874-A5AD-1AD4B8FEC861.jpeg


Idag öppnade äntligen Centurion loungen på Heathrow! Vem hinner först dit på B.C och kan ge oss andra en liten recension? Det är höga förväntningar kring denna påkostade lounge.
 

Tomas E

Medlem
Visa bifogad bild 122225

Idag öppnade äntligen Centurion loungen på Heathrow! Vem hinner först dit på B.C och kan ge oss andra en liten recension? Det är höga förväntningar kring denna påkostade lounge.
För den hugade: just nu är det följande bolag som flyger från LHR T3: Air France, American Airlines, Cathay Pacific, Delta Air Lines, Emirates, Finnair, Iran Air, Jazeera Airways, Kenya Airways, KLM, Middle East Airlines (MEA), Phillippine Airlines, Qantas, Royal Brunei Airlines, Royal Jordanian, Sri Lankan, Virgin Atlantic och Vistara.
 
Toppen