Senaste nytt

Senator lounge istället för Business lounge i Zurich? (SWISS)

Volatyle

Medlem
Hej,

Flyger via Zurich om ett par veckor. Har inga kort/förmåner, men flyger business class - vilket jag antar i normala fall bara berättigar mig till den vanliga business loungen vid E-gates?

Den verkar dock stängd, och dom hänvisar till Senator-loungen. Innebär det att jag inte har lounge access alls, eller att jag i detta undantagsfall är berättigad till Senator?

Ser också att mask endast är rekommenderat inne på flygplatsen i en av informationsbladen, men på ett annat ställe på Zurich airporst hemsida står det att mask är mandatory. Vad gäller? Nån som vet?

Vol
 

marbe166

Medlem
Hej,

Flyger via Zurich om ett par veckor. Har inga kort/förmåner, men flyger business class - vilket jag antar i normala fall bara berättigar mig till den vanliga business loungen vid E-gates?

Den verkar dock stängd, och dom hänvisar till Senator-loungen. Innebär det att jag inte har lounge access alls, eller att jag i detta undantagsfall är berättigad till Senator?

Ser också att mask endast är rekommenderat inne på flygplatsen i en av informationsbladen, men på ett annat ställe på Zurich airporst hemsida står det att mask är mandatory. Vad gäller? Nån som vet?

Vol

Mask är obligatoriskt.
 

011430121

Medlem
Hej,

Flyger via Zurich om ett par veckor. Har inga kort/förmåner, men flyger business class - vilket jag antar i normala fall bara berättigar mig till den vanliga business loungen vid E-gates?

Den verkar dock stängd, och dom hänvisar till Senator-loungen. Innebär det att jag inte har lounge access alls, eller att jag i detta undantagsfall är berättigad till Senator?

Ser också att mask endast är rekommenderat inne på flygplatsen i en av informationsbladen, men på ett annat ställe på Zurich airporst hemsida står det att mask är mandatory. Vad gäller? Nån som vet?

Vol
Du har lounge tillgång, Senator och Business loungerna är öppna mellan varandra så du kan välja vilken av dem, det är ofta kö in i loungerna, men det går snabbt att komma in.

Trevlig vistelse i loungen och resa.
 

Volatyle

Medlem
Du har lounge tillgång, Senator och Business loungerna är öppna mellan varandra så du kan välja vilken av dem, det är ofta kö in i loungerna, men det går snabbt att komma in.

Trevlig vistelse i loungen och resa.
Tack!

Vilken är mest värd att lägga krutet på? Har begränsat med tid :) Eller är dom likvärdiga?
 

Senator

Moderator
Lite vad som gäller i Zürich finns avhandlat i denna tråd:

Lounger som åter öppnat efter Covid | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

En vänlig påminnelse att söka innan man startar nya trådar.

Swiss loungen i Terminal E så behöver du ca 15min varje håll + passkontroll både ut och in. Den är bara öppen mellan 08:00 - 14:00. Enbart Senatorloungen används för både Business, First och Star Gold. Lite folk när jag var där i söndags trots ett antal avgångar till USA samtidigt.
 

Volatyle

Medlem
Lite vad som gäller i Zürich finns avhandlat i denna tråd:

Lounger som åter öppnat efter Covid | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

En vänlig påminnelse att söka innan man startar nya trådar.

Swiss loungen i Terminal E så behöver du ca 15min varje håll + passkontroll både ut och in. Den är bara öppen mellan 08:00 - 14:00. Enbart Senatorloungen används för både Business, First och Star Gold. Lite folk när jag var där i söndags trots ett antal avgångar till USA samtidigt.

Tack! Sökte uppenbarligen rätt dåligt... Försöker reda ut vilken terminal jag (troligen) hamnar på, men det är alltid lika utmanande att hitta arrival gates (tänkte jag skulle kolla på samma rutt men de avgångar som går nu, vart dom vanligtvis hamnar)

Kommer ej hinnna med säkerhetskontroll så finns det ingen lounge utan passkontroll/säk är jag nog rökt..
 

011430121

Medlem
Tack!

Vilken är mest värd att lägga krutet på? Har begränsat med tid :) Eller är dom likvärdiga?
De är samma lounge nu, samma som SAS på ARN, skillnaden på ZRH så har de servering både av mat och dryck, medans på ARN kan man ta med sig förtäringen från Guldloungen och sitta i Businessloungen
Upptäcker nu att du skriver E gaterna det jag skriver om är A loungerna, måste erkänna har inte varit över till E under sommaren
 

Senator

Moderator
Tack! Sökte uppenbarligen rätt dåligt... Försöker reda ut vilken terminal jag (troligen) hamnar på, men det är alltid lika utmanande att hitta arrival gates (tänkte jag skulle kolla på samma rutt men de avgångar som går nu, vart dom vanligtvis hamnar)

Kommer ej hinnna med säkerhetskontroll så finns det ingen lounge utan passkontroll/säk är jag nog rökt..

Om du åker inom Schengen så är det A eller B.
 

Senator

Moderator
Då måste jag alltså över till E via säk?
Nu vet jag inte helt om jag förstår frågan. Men om du landar inom Schengen och skall vidare inom Schengen så är din närmaste lounge Swiss Lounge A. Där är Business och Gold i samma. Men det kan vara mycket folk så ni kommer behöva vänta utanför på plats.

Jag skulle inte rekommendera att åka ut till Terminal E om ni har under 1:45 transfer. Dock kräver det passkontrollen ut —> tåg —> tåg tillbaka —> passkontrollen. Beroende av tidpunkten kan passkontrollen ta 15 sekunder eller 15 minuter. Sällan det sena.

Munskyddskrav under hela resan samt på flygplatsen hela tiden. Sittande i lounge i eget sällskap kan ni ta av den.
 
Toppen