Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

Hachans

Medlem
Du skojar, oj oj vad glad jag blev nu :)
Jag vart så orolig. Men då är min fråga till dog, avd behöver jag göra för att bli EBD. För jag har lite små resor på G. Tänker att jag kör på sas nu när det är x4.

Tack på förhand

Lättaste är nog om du loggar in dig på SAS och provbokar det du tänker dig så du ser hur mycket poäng du får och sen multiplicerar med fyra.
 

ekf

Medlem
Men då är min fråga till dog, avd behöver jag göra för att bli EBD. För jag har lite små resor på G. Tänker att jag kör på sas nu när det är x4.
Ja, antingen så flyger du in 38k poäng senast på torsdag, men det är ju lite tight kanske.
Alternativt flyger du in 90k poäng med start 1/10 eller samlar ihop 90 segment... Med nuvarande kampanj räcker det alltså med 23 flugna segment, eller t.ex. 6st t&r GOT-ARN-HEL som jag såg billiga priser på i November... (<100 kr/insamlat statussegment)... Men andra kan nog komma med bättre förslag.
 

Renato

Medlem
Ja, antingen så flyger du in 38k poäng senast på torsdag, men det är ju lite tight kanske.
Alternativt flyger du in 90k poäng med start 1/10 eller samlar ihop 90 segment... Med nuvarande kampanj räcker det alltså med 23 flugna segment, eller t.ex. 6st t&r GOT-ARN-HEL som jag såg billiga priser på i November... (<100 kr/insamlat statussegment)... Men andra kan nog komma med bättre förslag.

Okej då förstår jag. Men det blir tufft att hinna med det innan torsdag hehe. Jag är sanningen nöjd med om jag får vara Guld framtill 2022-09-30. Jag skippar nog att satsa på EBD. Har du något tips jag kan tänka på för att bevara mitt guld? Tack.
 

Nahoj

Medlem
Hur var det nu med den gamla klassikern, att fråga kundtjänst?

Gör inte det.

Ring inte.

Fråga inte.

Man får helt vilda svar, allt mellan himmel och jord.

SAS har väl alltid gett poäng, alldeles oavsett hur man har bokat?


Tack för ditt svar! :) Håller med dig om det skrev och jag tror inte blint heller på svaret jag fick (i annat fall skulle jag ju inte ha slrivit om det här), men jag skrev även en fråga i mitt inlägg: "Är det någon som bokade genom resebyrå under den förra statuskampanjen, och som kan svara på om man fick X3 statuspoäng eller inte?"

Som jag också skrev så nämnde jag att man brukar få baspoäng som vanligt om man bokar via resebyrå, men då jag dels tyvärr inte bokade genom resebyrå under den förra statuskampanjen, dels inte känner till någon som bokade via resebyrå under förra statuskampanjen så förblir den frågan obesvarad. För närvarande kommer jag nog bara göra en mindre bokning via resebyrå och invänta och se om jag även får ytterligare X3 statuspoäng. Skulle jag göra alla bokningar för kampanjens tidperiod (oktober 2021-januari 2022) via resebyrå, och om det sedan mot förmodan skulle visa sig att jag som vanligt enbart får baspoängen kommer jag tyvärr inte ha tid att "reparera" misstaget innan kampanjen löper ut.

En del kanske undrar efter ovanstående inlägg om varför jag då inte bokar direkt via SAS. Det händer även att jag bokar direkt genom SAS, men genom SAS kan man gällande "open jaw" enbart välja att boka s.k. "destination open jaw" (exempelvis ARN-OSL, BGO-ARN) och inte "origin open jaw" (exempelvis ARN-OSL, OSL-BGO). Därför händer det rätt så ofta att jag bokar via resebyrå. Beklagar att detta blev off-topic, men jag tänkte att mitt inlägg kan väcka frågor om varför jag inte bokar direkt via SAS, och vill därför ge svar på det direkt.
 

Tomas E

Medlem
Tack för ditt svar! :) Håller med dig om det skrev och jag tror inte blint heller på svaret jag fick (i annat fall skulle jag ju inte ha slrivit om det här), men jag skrev även en fråga i mitt inlägg: "Är det någon som bokade genom resebyrå under den förra statuskampanjen, och som kan svara på om man fick X3 statuspoäng eller inte?"

Som jag också skrev så nämnde jag att man brukar få baspoäng som vanligt om man bokar via resebyrå, men då jag dels tyvärr inte bokade genom resebyrå under den förra statuskampanjen, dels inte känner till någon som bokade via resebyrå under förra statuskampanjen så förblir den frågan obesvarad.
Jag hade en resebyråbokning (jobbresa) under förra kampanjen april-juni. Den funkade precis som de SAS-resor jag bokat direkt hos SAS, d.v.s. gav 3 x statuspoäng förutom det vanliga antalet bonuspoäng.
 

ekf

Medlem
Okej då förstår jag. Men det blir tufft att hinna med det innan torsdag hehe. Jag är sanningen nöjd med om jag får vara Guld framtill 2022-09-30. Jag skippar nog att satsa på EBD. Har du något tips jag kan tänka på för att bevara mitt guld? Tack.
Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Det är samma tips som för att skaffa EBD, upp och flyg.. helst under 4x-kampanjen. Har du MC Premium och Amex Elite redan så behöver du inte flyga så långt, då du bara behöver samla ihop 13000 poäng.
 

Renato

Medlem
Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Det är samma tips som för att skaffa EBD, upp och flyg.. helst under 4x-kampanjen. Har du MC Premium och Amex Elite redan så behöver du inte flyga så långt, då du bara behöver samla ihop 13000 poäng.

Förlåt för att jag var otydlig.

Jo jag har sanningen ett elite kort samt ett sas mc premium. Snälla förklara för mig hur jag behöver göra. Hade varit dunder om jag kan bli EBD och behöver bara samla ihop 13k poäng.

Hur länge har jag på mig att skaffa 13k poäng?
 

ekf

Medlem
Förlåt för att jag var otydlig.

Jo jag har sanningen ett elite kort samt ett sas mc premium. Snälla förklara för mig hur jag behöver göra. Hade varit dunder om jag kan bli EBD och behöver bara samla ihop 13k poäng.

Hur länge har jag på mig att skaffa 13k poäng?
Nu börjar vi vara ordentligt OT...

Men 13000 poäng är till guld, du behöver 58000 poäng till diamant.
Det du behöver göra är att boka (och resa med) flyg som ger Eurobonuspoäng, enklast är ju med SAS nu under 4x-kampanjen.

Du har på dig till den sista september nästa år.
 
Last edited:

Nahoj

Medlem
Jag hade en resebyråbokning (jobbresa) under förra kampanjen april-juni. Den funkade precis som de SAS-resor jag bokat direkt hos SAS, d.v.s. gav 3 x statuspoäng förutom det vanliga antalet bonuspoäng.

Tack så hjärtligt för den värdefulla informationen!

Jag tror definitivt mer på dig @Tomas E och @Berglund än kundtjänst. Sannolikt ännu ett exempel på att detta forumets medlemmar vet så mycket mer än kundtjänst, som jag skulle råda att själva besöka detta forumet åtminstone lite oftare. I detta fallet var det ju heller inte ens lönt att göra en HUACA (Hang Up And Call Again). :D
 

Renato

Medlem
Nu börjar vi vara ordentligt OT...

Men 13000 poäng är till guld, du behöver 58000 poäng till diamant.
Det du behöver göra är att boka (och resa med) flyg som ger Eurobonuspoäng, enklast är ju med SAS nu under 4x-kampanjen.

Du har på dig till den sista september nästa år.

Hehe vad står OT för, känner mig som en amatör.

Okej så om jag förstår det rätt så behöver jag 13k poäng för att få ha kvar Guld framtill nästa år september. Och 58k poäng för att bli Diamond, framtill nästa år september.

Det var det jag tänkte, då bokar jag 2 resor med familjen framtill Jan. Då är kampanjen 4x slut.

Visst får man mest poäng när det är mellanlandningar? Är så dålig på sas.
 
Toppen