Senaste nytt

Avbokning av biljett som är betald med "poäng + pengar"

Big Birger

Medlem
Har en drös poäng, och leker med tanken på att boka en resa till USA för att nå Diamond-status där jag betalar "med poäng + pengar". Det kan diskuteras om det är smart eller inte, och ibland kan det vara det beroende på priset. Men det är en annan femma.

Utslagsfrågan är vad det är för villkor när det gäller avbokning för en resa som är betald med poäng + pengar just nu i pandemi-tider?

I vanliga fall, ordinarie biljettregler. Absolut. Men just nu när SAS erbjuder en voucher för alla utlandsresor som avbokas inom 72 timmar står det ingenstans vad jag kan se vad som gäller om man har bokat med "poäng + pengar".

Jag roade mig med att ringa Kundtjänst. Efter ett par varv förstod kvinnan som hjälpte mig att hon inte förstod vad jag menade. "Jag sätter dig på vänt." och vips blev det tyst.

3 minuter senare kom hon tillbaka och berättade att hon stämt av med sin supervisor. Enligt kundtjänst omfattas alltså biljetter betalda med "poäng + pengar" INTE av den tillfälliga möjligheten att avboka inom 72 timmar och få en voucher på beloppet. Det är ordinarie biljettregler som gäller om man betalar med "poäng + pengar". Bra att veta. Om det nu är sant...

Hon berättade även att när UD tar bort sin avrådan från att åka till USA kommer också SAS ta bort den generösa avbokningsmöjligheten, men inte på redan gjorda bokningar.

Någonstans här började jag undra om hon har rätt om någonting. Det var länge sedan UD tog bort avrådan att åka till USA. Utmaningen är att USA inte öppnat sina gränser.

Så för att göra en lång historia kort så kommer jag att undvika att boka en resa betald med "poäng + pengar", om jag inte ramlar över en riktigt bra deal och med säkerhet vet att USA har öppnat sina gränser vid det datum jag tänkte åka.
 

palmen

Moderator
Så för att göra en lång historia kort så kommer jag att undvika att boka en resa betald med "poäng + pengar", om jag inte ramlar över en riktigt bra deal och med säkerhet vet att USA har öppnat sina gränser vid det datum jag tänkte åka
Går ju att boka för ca 120k poäng om man räknar in att man får baspoäng tillbaka i totala priset och även få 97k poäng mot status, dvs EBD.
 

palmen

Moderator
De biljetterna (Business Saver t o r för 160k poäng) ger dock bara 9000p (18k t o r) d v s 72k statuspoäng.
Nejdå, de ger bättre poäng än så när man räknar in sin EBG+ bonus
upload_2021-9-27_17-51-49.png
 

ekf

Medlem
OT - hur tusan får jag till rabatten? Är EBD och inloggat läge, men ser ingen poängrabatt alls...

Så vad gör jag för fel?
Förr i tiden så syntes det inte som en rabatt, priserna var bara lägre. Detta för bokningar mer än 14 dagar framåt. I alla fall som jag minns det.
 

Maja

Medlem
Förr i tiden så syntes det inte som en rabatt, priserna var bara lägre. Detta för bokningar mer än 14 dagar framåt. I alla fall som jag minns det.
Verkar vara något glapp i kontakten med att läsa in EB-uppgifterna (IGEN!) för nu fick jag upp rabatterade priser.

Tack för snabb återkoppling! :)
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen