Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Osten

Medlem
Inte i VG-regionen!

Jag har varit iväg med mina elever (gymnasiet) och när de vaccinerades så var det 5-6 veckor som gällde. Med andra ord, här verkar det vara lite än hit och än dit. Min kollega som vaccinerade sig veckan innan fick dock 7 veckor.
Båda mina föräldrar hade på pappret 7 veckor emellan första och andra dosen, efter ihärdigt ringade till vårdcentralen lyckades de få andra dosen exakt 3 veckor efter första. Det skulle iväg på en resa där av de ihärdiga ringandet, så verkar gå att korta ned tiden om det ni verkligen pushar. Detta var dock i Stockholm så vet inte hur det hanteras i andra delar av landet men tänker att samma princip bör fungera. :)
 

mha321

Medlem
Båda mina föräldrar hade på pappret 7 veckor emellan första och andra dosen, efter ihärdigt ringade till vårdcentralen lyckades de få andra dosen exakt 3 veckor efter första. Det skulle iväg på en resa där av de ihärdiga ringandet, så verkar gå att korta ned tiden om det ni verkligen pushar. Detta var dock i Stockholm så vet inte hur det hanteras i andra delar av landet men tänker att samma princip bör fungera. :)
Det som formellt är godkänt i Sverige är vad jag vet 3-7 veckor för biontech/Pfizer och 4-7 veckor för moderna.

Det spekuleras ju just nu från cdc att det kan vara just det att moderna hade 4 veckor mellan och biontech 3 i USA som gör att moderna verkar ha en effekt som håller betydligt längre i deras test. Så även om det än så länge är spekulation, så är väl sannolikheten rätt hög för att även biontech höjs till 4-7.

Så att få ner det till 3 ska man nog bara försiktig med att räkna med - men det finns ju mycket där emellan.
 

011430121

Medlem
När vi landade i VIE i fredags var det 100% koll av Vaccinationspasset tillsammans med pass/ID
På söndagen åkte vi med buss till Slovakien vid gräsen kom det ombord en gränspolis och gick
Igenom bussen, vad jag uppfattade så kollade han inte någon.
På motsatt sida för de som skulle in i Österrike var det skulle jag upp säkert en kö på över 500 meter av bilar.
Vi åkte tillbaka till Wien samma eftermiddag med tåg, inte en kontroll av några vaccinations intyg.

Däremot i Österrike var det 100% kontroll vid besök på kaffer, restauranger, snabbmatsställen, hotellets frukostmatsal och lounge om någon läste vad det stod på skärmen vet jag inte, de nöjde sig nog bara de såg en
Q R kod, skillnaden mot när jag var i Frankrike var att där läste man av koden,

Reagerade på att i tunnelbanan och ombord på spårvagnarna vid några tillfällen stod resenärerna ”som packade sillar”
 

P-L

Medlem
Flög CPH-FAE i helgen och det var 0 % koll av någonting på den resan. När vi flög hem i söndags var det en person på Kastrup vid bagaget som frågade om jag var vaccinerad men det var ingen koll av något dokument alls.

Dock flera under resans gång som påpekade att det var mask som gällde!
 

RickardG

Medlem
Inte i VG-regionen!

Jag har varit iväg med mina elever (gymnasiet) och när de vaccinerades så var det 5-6 veckor som gällde. Med andra ord, här verkar det vara lite än hit och än dit. Min kollega som vaccinerade sig veckan innan fick dock 7 veckor.
Färsk rapport från region Stockholm: 14-åring inbokad för dos 1 den 4/10 (inga under 15 får tider innan dess). Andra dosen ska ges fyra veckor senare, så de första fullvaccinerade är klara 1/11.
 

trekker

Medlem
Heads up om ni ska flyg från Heathrow, incheckningspersonalen sitter med en bok med regler för alla länder. Dock har de svårt att förstå reglerna, samt att de säker inte är helt aktuell. Jag fick först inte checka in till Sverige trots svenskt pass, inte förrens en anna dam i en annan check in disk hörde vår diskussion och visste reglerna fick jag checka in. Vi check in bredvid var det en som skulle till tyskland och hade samma diskussion, han visste ett sorts regler och check in damen en annan regel. Så om ni ska flyga från England, ha med er länkar så ni snabbt kan visa vad som gäller....
 
Vet inte riktigt vart jag ska posta detta men det får bli här... Åkte OS312 mellan Arlanda - Wien igår förmiddag, personalen i gate gör ett bra utrop i det fallet att man hälsar alla i bokningsklass 1&2 välkomna ombord och påpekar att man måste ha mask av kirurgtyp alternativ FFP2 för att få åka med.
Problemet är att när vi kliver in i A320 kärran står det en purser där som säger att ni måste ha FFP2 mask för denna flight, han delar glatt ut masker till alla vi som kommer ombord eftersom de har ett gäng och vi var tidiga ombord.
När de 50 första passagerarna kommit ombord och 48 har haft kirurgmasker börjar det dock sina i deras förråd och pursern börjar bli lite stressad och ringer upp till gaten, det slutar med att en personal kommer ner och de har en diskussion och när Austrians masker är slut så får man komma på med kirurgmask och en uppmaning att köpa FFP2 mask när man kommer till Wien.
Kan villigt erkänna att jag inte kollat maskkravet före men att man i gaten inte har koll på detta känns ju lite värre faktiskt...
 
Toppen