Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Canadien

Medlem
Nej?

Jag har kvalificeringsperiod juni till maj och har bara fått förlängt en gång?

De borde som någon skrev förlänga så alla får samma förutsättningar och inte göra så att några få grupper gynnas.

Vi lever väl i 2021? Det ska ju vara jämställt och rättvisa överallt i samhället så varför inte hos SAS? ;)

Hur ska jag hinna resa ihop ett Diamond på ett halvår med bara ett par semesterdagar kvar? Man kunde ju inte resa något i sommar utan krångel och det man tjänar mest på, långresor är fortfarande ganska svårt och framförallt stängt. Guld kan man nog fixa men hinner nog inte med EBD.

På 2 år har jag suttit mig på ett flygplan 6 gånger och alla gånger med SAS och det är för lite. Jag tjänar nästan alla mina poäng på resor till USA och Asien.

Nej, Juni 2019-Maj 2020 fick du förlängt ifall du inte uppnått status sista Maj 2020. Sedan lika dant 2020-2021
 
Nej?

Jag har kvalificeringsperiod juni till maj och har bara fått förlängt en gång?

De borde som någon skrev förlänga så alla får samma förutsättningar och inte göra så att några få grupper gynnas.

Vi lever väl i 2021? Det ska ju vara jämställt och rättvisa överallt i samhället så varför inte hos SAS? ;)

Hur ska jag hinna resa ihop ett Diamond på ett halvår med bara ett par semesterdagar kvar? Man kunde ju inte resa något i sommar utan krångel och det man tjänar mest på, långresor är fortfarande ganska svårt och framförallt stängt. Guld kan man nog fixa men hinner nog inte med EBD.

På 2 år har jag suttit mig på ett flygplan 6 gånger och alla gånger med SAS och det är för lite. Jag tjänar nästan alla mina poäng på resor till USA och Asien.
Vet ej, därför jag skrev "?" efter.
 

SSA

Medlem
Nej, Juni 2019-Maj 2020 fick du förlängt ifall du inte uppnått status sista Maj 2020. Sedan lika dant 2020-2021

Nej, jag har bara fått förlängt en gång?

Har bara fått mail från SAS en gång att de förlänger min status och det var väl under hösten 2020 man fick det?

Jag skulle ha flugit in EBD under början av 2020 men där i Mars/April 2020 blev flygen inställda.

Jag lyckades dock registrera alla flygningar som blev inställda till SAS så jag klarade EBD. Fick poäng trots att flygen aldrig blev av.

Alltså hade jag då säkrat EBD till juni 2021 och detta år (2021) har jag inte fått någon förlängning utan jag måste ju flyga ihop massa poäng innan maj trots att det knappt gått att flyga långväga för att klara EBD. Man har ju inte haft ett helt år på sig av ”enkelt resande”.

Tycker allt blir väldigt snurrigt.
 
Last edited:

P-L

Medlem
Nej, jag har bara fått förlängt en gång?

Jag skulle ha flugit in EBD under början av 2020 men där i Mars/April 2020 blev flygen inställda.

Jag lyckades dock registrera alla flygningar som blev inställda till SAS så jag klarade EBD. Alltså hade jag EBD till 2021 Juni och detta år (2021) har jag inte fått någon förlängning utan jag måste ju flyga ihop 90.000 poäng innan Maj trots att det knappt gått att flyga?


Jag fick mitt Diamond förlängt för kvalår 2019 april - 2020 mars. Lyckades egentligen bara kvala till Guld det året men fick behålla Diamond iom statusförlängningen från SAS. Fick återigen förlängt 2020 april - 2021 mars så totalt 2 år. I ditt fall lyckades du återkvala på egna meriter så då behövde du ingen förlängning ditt första år.

Återstår att se huruvida de förlänger för kvalåret 2021 april - 2022 mars, jag har alltså ca 6 månader kvar på min kvalperiod och än går det inte att resa long haul med SAS på ett smidigt sätt.

En gissning från höften är väl att SAS fortsätter att förlänga statusar så länge deras longhaul är "obrukbar" av gemene man i skandinavien.
 

palmen

Moderator
Nej, jag har bara fått förlängt en gång?

Har bara fått mail från SAS en gång att de förlänger min status och det var väl under hösten 2020 man fick det?

Jag skulle ha flugit in EBD under början av 2020 men där i Mars/April 2020 blev flygen inställda.

Jag lyckades dock registrera alla flygningar som blev inställda till SAS så jag klarade EBD. Fick poäng trots att flygen aldrig blev av.

Alltså hade jag då säkrat EBD till juni 2021 och detta år (2021) har jag inte fått någon förlängning utan jag måste ju flyga ihop massa poäng innan maj trots att det knappt gått att flyga långväga för att klara EBD. Man har ju inte haft ett helt år på sig av ”enkelt resande”.

Tycker allt blir väldigt snurrigt.
Som @P-L skriver så hade du fått förlängt under 2020 om du inte kvalat in på egna meriter (vilket du gjorde). Jag hade bara nått till guld när pandemin slog till och har fått det förlängt i juli 2020 och 2021.
Hade du bara nått guld på egna meriter hade du fått det förlängt under 2020 utan att klara gränsen själv.
 
Då fick man ett mail som förhoppningsvis betyder att ens status förlängs ytterliggare ett år och att detta blir ett giltigt LTG-år, mycket text i mailet men har ni andra tolkat det likadant?

"Som tack för din lojalitet kommer vi därför att förlänga din nuvarande medlemsnivå i 12 månader.* Det gör vi automatiskt för dig vars kvalificeringsperiod slutar den 30 november 2021 eller 31 december 2021. Förutsatt att du har kvalificerat dig till din nivå genom egna meriter, antingen via intjäning av Baspoäng, Statuspoäng eller via resor med SAS och Widerøe eller om du tidigare fått ditt medlemskap förlängt automatiskt av oss.

Om din medlemsnivå är Guld eller högre, kommer du kunna tillgodoräkna dig din föregående kvalificeringsperiod till dina Lifetime Gold-år, även om du i formell mening inte uppfyllt kraven för Lifetime Gold."
 

palmen

Moderator
Då fick man ett mail som förhoppningsvis betyder att ens status förlängs ytterliggare ett år och att detta blir ett giltigt LTG-år, mycket text i mailet men har ni andra tolkat det likadant?

"Som tack för din lojalitet kommer vi därför att förlänga din nuvarande medlemsnivå i 12 månader.* Det gör vi automatiskt för dig vars kvalificeringsperiod slutar den 30 november 2021 eller 31 december 2021. Förutsatt att du har kvalificerat dig till din nivå genom egna meriter, antingen via intjäning av Baspoäng, Statuspoäng eller via resor med SAS och Widerøe eller om du tidigare fått ditt medlemskap förlängt automatiskt av oss.

Om din medlemsnivå är Guld eller högre, kommer du kunna tillgodoräkna dig din föregående kvalificeringsperiod till dina Lifetime Gold-år, även om du i formell mening inte uppfyllt kraven för Lifetime Gold."
Det har varit samma "info" sedan de började förlängningarna. Inget har ändrats sedan första beslutet att förlänga folks status för typ 1,5 år sedan. Om du har tjänat in din nuvarande status på egna meriter (men inte lyckats uppnå samma status under nuvarande kvalificeringsår) så förlängs det automatiskt för alla under hela 2021. Vad som händer 2022 får vi väl se, är väl lite 50/50 om de fortsätter med förlängning då eller ej.
 
Ja, det enda som kunde varit oklart är ju att det föregående året var en pandemiförlängning, så jag antar att de menar året innan pandemin. Kanske är jag onödigt observant, feltolkar.
 

palmen

Moderator
Ja, det enda som kunde varit oklart är ju att det föregående året var en pandemiförlängning, så jag antar att de menar året innan pandemin. Kanske är jag onödigt observant, feltolkar.
Vi är ju en handfull som fått våra statusar förlängda 2 gånger nu redan utan att nå upp till samma nivå igen under pandemin. Man ska inte övertolka allt som SAS skriver, då de ofta skriver mer fel än rätt i sina texter. Bättre att gå på vad folk som vet på forumet säger. Jag har fått EBD förlängt två ggr utan att nå upp till nivån någon gång under pandemin. Best case scenario så får man förlängning en gång till nästa år men det räknar jag inte med. Kommer oavsett att dra in minst EBG under nuvarande kvalår för att vara på säkra sidan.
 
Toppen