Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Hej, tar tacksamt emot tips och feedback. Har en resa bokad ANA F till Tokyo i December med poäng och en voucher som numera är utgången för den bokningen. Sambon tjatar om att vi borde avboka och boka nått annat då hon säger att de inte lär ha öppnat för inresa tills dess.

Vad är bäst att göra här? Har inte fått klarhet i om min voucher kommer att fortsätta vara giltig om jag själv avbokar resan. Vill helst inte tappa den och jag kämpade mycket för att få till resan.

Är det bäst att bara avvakta eller? Om jag får alla poäng och vouchern tillbaka så är det inte hela världen om resan inte blir av men lite surt då jag var inställd på att prova ANA F.

Om man bör se sig om efter ett alternativ, vad är "rimligast" i år tror ni?

Bangkok
Bali
Nått annat Sydost-asien.

Ja, sambon vill till något exotiskt medans jag även vill få värde på flygningen (First Class gärna). Vet dock inte om det går nån First till typ BKK längre, Lufthansa kanske, hur är det med Thai? Singapore går inte att boka har jag förstått, hade gärna testat dem annars.

Mycket svammel kanske men om nån har något tips så tages det tacksamt emot.
 

JacobGBG

Medlem
Bangkok
Bali
Nått annat Sydost-asien.

Inget alternativ i Sydost-asien utom Singapore känns realistiskt. Övriga länder ligger runt 10% i vaccineringsgrad, en del som Vietnam är ner under 2%(!)

Jag ställde själv in min resa över nyår till Kina/Thailand för ett tag sen efter att ha följt utvecklingen och allt officiellt kommunicerat. Det råder kaos, förvirring, otydlighet och intern osämja i dessa nationer om hanteringen.
 

Firetee

Medlem
Hej, tar tacksamt emot tips och feedback. Har en resa bokad ANA F till Tokyo i December med poäng och en voucher som numera är utgången för den bokningen. Sambon tjatar om att vi borde avboka och boka nått annat då hon säger att de inte lär ha öppnat för inresa tills dess.

Vad är bäst att göra här? Har inte fått klarhet i om min voucher kommer att fortsätta vara giltig om jag själv avbokar resan. Vill helst inte tappa den och jag kämpade mycket för att få till resan.

Är det bäst att bara avvakta eller? Om jag får alla poäng och vouchern tillbaka så är det inte hela världen om resan inte blir av men lite surt då jag var inställd på att prova ANA F.

Om man bör se sig om efter ett alternativ, vad är "rimligast" i år tror ni?

Bangkok
Bali
Nått annat Sydost-asien.

Ja, sambon vill till något exotiskt medans jag även vill få värde på flygningen (First Class gärna). Vet dock inte om det går nån First till typ BKK längre, Lufthansa kanske, hur är det med Thai? Singapore går inte att boka har jag förstått, hade gärna testat dem annars.

Mycket svammel kanske men om nån har något tips så tages det tacksamt emot.

Är i exakt samma sits. Officiellt går det inte att få tillbaka voucher (eller poäng?!) i nuläget om man reser efter 31 oktober (har jag för mig) , men såg att någon lyckats tidigare när skrivelsen inte var lika tydlig. Kanske är värt att pröva att boka om , men troligen är det bästa annars att sitta still i båten och hoppas att:
1) komma iväg
2) resan ställs in så du kan boka annat
3) SAS utökar sin policy till att täcka december också.

Det sämsta är om flyget går men Japan har kvar sina restriktioner, då ska man enligt kundtjänst ej få tillbaka voucher... Men mycket vatten hinner nog rinna under bron till dess.
 

palmen

Moderator
Hej, tar tacksamt emot tips och feedback. Har en resa bokad ANA F till Tokyo i December med poäng och en voucher som numera är utgången för den bokningen. Sambon tjatar om att vi borde avboka och boka nått annat då hon säger att de inte lär ha öppnat för inresa tills dess.

Vad är bäst att göra här? Har inte fått klarhet i om min voucher kommer att fortsätta vara giltig om jag själv avbokar resan. Vill helst inte tappa den och jag kämpade mycket för att få till resan.

Är det bäst att bara avvakta eller? Om jag får alla poäng och vouchern tillbaka så är det inte hela världen om resan inte blir av men lite surt då jag var inställd på att prova ANA F.

Om man bör se sig om efter ett alternativ, vad är "rimligast" i år tror ni?

Bangkok
Bali
Nått annat Sydost-asien.

Ja, sambon vill till något exotiskt medans jag även vill få värde på flygningen (First Class gärna). Vet dock inte om det går nån First till typ BKK längre, Lufthansa kanske, hur är det med Thai? Singapore går inte att boka har jag förstått, hade gärna testat dem annars.

Mycket svammel kanske men om nån har något tips så tages det tacksamt emot.
Om du realistiskt vill ha en chans att komma iväg tror jag din bästa chans är västerut till Mexico. Med lite tur kanske USA också har öppnat.
Personligen har jag avskrivit allt vad Asien heter långt in på 2022. Jag kommer åtminstone inte boka något dit innan det finns starka indikationer på att det kommer att öppnas utan att behöva sitta i karrantän.

Sen är allt detta självklart bara spekulationer från mig. Du kan ju alltid behålla bokningen så länge som möjligt, om flyg börjar ställas in är chansen bättre att få behålla voucher.
 

Senator

Moderator
Hej, tar tacksamt emot tips och feedback. Har en resa bokad ANA F till Tokyo i December med poäng och en voucher som numera är utgången för den bokningen. Sambon tjatar om att vi borde avboka och boka nått annat då hon säger att de inte lär ha öppnat för inresa tills dess.

Vad är bäst att göra här? Har inte fått klarhet i om min voucher kommer att fortsätta vara giltig om jag själv avbokar resan. Vill helst inte tappa den och jag kämpade mycket för att få till resan.

Är det bäst att bara avvakta eller? Om jag får alla poäng och vouchern tillbaka så är det inte hela världen om resan inte blir av men lite surt då jag var inställd på att prova ANA F.

Om man bör se sig om efter ett alternativ, vad är "rimligast" i år tror ni?

Bangkok
Bali
Nått annat Sydost-asien.

Ja, sambon vill till något exotiskt medans jag även vill få värde på flygningen (First Class gärna). Vet dock inte om det går nån First till typ BKK längre, Lufthansa kanske, hur är det med Thai? Singapore går inte att boka har jag förstått, hade gärna testat dem annars.

Mycket svammel kanske men om nån har något tips så tages det tacksamt emot.

Inget alternativ i Sydost-asien utom Singapore känns realistiskt. Övriga länder ligger runt 10% i vaccineringsgrad, en del som Vietnam är ner under 2%(!)

Jag ställde själv in min resa över nyår till Kina/Thailand för ett tag sen efter att ha följt utvecklingen och allt officiellt kommunicerat. Det råder kaos, förvirring, otydlighet och intern osämja i dessa nationer om hanteringen.

Är i exakt samma sits. Officiellt går det inte att få tillbaka voucher (eller poäng?!) i nuläget om man reser efter 31 oktober (har jag för mig) , men såg att någon lyckats tidigare när skrivelsen inte var lika tydlig. Kanske är värt att pröva att boka om , men troligen är det bästa annars att sitta still i båten och hoppas att:
1) komma iväg
2) resan ställs in så du kan boka annat
3) SAS utökar sin policy till att täcka december också.

Det sämsta är om flyget går men Japan har kvar sina restriktioner, då ska man enligt kundtjänst ej få tillbaka voucher... Men mycket vatten hinner nog rinna under bron till dess.

Om du realistiskt vill ha en chans att komma iväg tror jag din bästa chans är västerut till Mexico. Med lite tur kanske USA också har öppnat.
Personligen har jag avskrivit allt vad Asien heter långt in på 2022. Jag kommer åtminstone inte boka något dit innan det finns starka indikationer på att det kommer att öppnas utan att behöva sitta i karrantän.

Sen är allt detta självklart bara spekulationer från mig. Du kan ju alltid behålla bokningen så länge som möjligt, om flyg börjar ställas in är chansen bättre att få behålla voucher.

Jag har en resa i slutet av året som går till Malaysia. Hade mentalt avskrivit denna och börjat titta på högen av 1,2m Miles & More miles för en resa till México istället. Det finns bra med platser där SAS inte har några.

Men efter dagens läsning finns det ett lite hopp kvar. Jag fnular ett par veckor till kombinerat med nya regeringen som är på plats i landet så finns det kanske förhoppningar..
Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 514 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

Malu

Medlem
Jag håller i mina tre platser till Singapore på sportlovet 2022 än så länge och håller tummarna för att de släpper upp utan karantänskrav. Poängen lär jag få tillbaka även vid sen avbokning, men 241 får väl då bli avskriven.
 

sbbn017

Medlem
Bonusprogram: SAS EB
Flygbolag: SAS, Eva air, Asiana, Lufthansa
Kabinklass: Plus, Business, Eco
Avreseort: Stockholm
Destination: Phnom Penh/Ho Chi Minh-staden(open-jaw)
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 82 500 (efter 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 2000:-
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Jan 2022
Bokad: Mars 2021

ARN-CDG SAS Plus A320-100/200
CDG-TPE Eva Business 797-9
TPE-PNH Eva Business A330-200
//
SGN-ICN Asiana Business 777-200LR
ICN-FRA Asiana Business A380-800
FRA-ARN Lufthansa Eco A320neo

A map from Great Circle Mapper - Great Circle Mapper

Avbokad p.g.a diverse Covid-19-skäl :(:mad:
Har verkligen sett fram emot både resmål och själva flygen men men, vi försöker igen 2023.:)
 
Hej,
Har en resa bokad till Bali i december som inte kommer gå att genomföra pga corona och karantänsregler.
Vill omboka den. Vart kan man resa i december där det är varmt och man slipper karantänsregler?
Kom gärna med tips :)
 
Toppen