Senaste nytt

Lynk & Co: delning/bilpool

Morgan

Medlem
Fick du ut över 7 mil på enbart el på BMW:n?
Nej absolut inte. Den hade användbart batteri på 6,4 kWh och fick ut 2,0-3,5 mil beroende på temperatur (modellår 2018).

Min nuvarande elbil, ID3, har jag snittat drygt 1,7 kWh/mil med sedan april. Den körningen som beskrivs ovan fixar jag nog på 1,3 kWh/mil, men finns snålare elbilar som gör det kring 1,0 kWh/mil.
 

Sir Lemon

Medlem
Nej absolut inte. Den hade användbart batteri på 6,4 kWh och fick ut 2,0-3,5 mil beroende på temperatur (modellår 2018).

Min nuvarande elbil, ID3, har jag snittat drygt 1,7 kWh/mil med sedan april. Den körningen som beskrivs ovan fixar jag nog på 1,3 kWh/mil, men finns snålare elbilar som gör det kring 1,0 kWh/mil.
I see. Vad är slutsatsen av det, att Lynk är bra eller dålig?
 

Hachans

Medlem
Liten uppdatering angående eldrivnan.

Idag körde vi runt i sydöstra Skåne till ett par ställen, mestadels 70-väg med lite 40km/h genom småorter, blandat med krypkörning där det är extra populärt.

68,3 km kört
Snittfart 43km/h
Snittförbrukning 0.4l/100km

Detta tog batteriet från 100% ned till 14%, inte illa alls enligt mig. Jag körde uteslutande på drive mode ”pure” som är ren el, men om man trycker plattan i mattan för att köra om en traktor eller liknande så kör bensinmotorn igång, så jag antar att de 0.27 litrarna bensin kom därifrån. Jag har också haft växeln i B, istället för D. Vad B står för vet jag inte men det är i princip KERS, men jag gillar när bilen bromsar lite försiktigt när jag släpper gasen.

Har också noterat att bensinmotorn envisas med att fortsätta användas om man väl fått igång den, även om drive mode ligger kvar i pure. Inte helt 100 på hur man ska göra men om jag släpper gasen ett tag och bara cruisar så är det återigen elmotorn som jobbar. Möjligt att jag legat och kört på bensinmotorn ett par kilometer utan att veta om det.

Slutsatsen är trots allt att man absolut kan få ut 70 km på elmotorn om man svänger runt på landsvägar under sommaren.

Om förbrukningssiffran stämmer är den detsamma som på min gamla Prius från 2006 som inte är en PHEV. Det är faktiskt inte imponerande alls för en sprillans ny bil.

Och om du kom de första 20 km på enbart el, så innebar det att den drog 0,56 när du körde på bensinen senare resterande 50km. Vilket inte är något stjärnresultat precis.

Men funktionaliteten du beskriver är ju så en hybrid fungerar. B är motorbromsläget vilket gör att extra motstånd sätts in för att bromsa dig med elmotorerna. Hybrider körs i D för att undvika ryckig körning.
 

And Ve

Ny medlem
Om förbrukningssiffran stämmer är den detsamma som på min gamla Prius från 2006 som inte är en PHEV. Det är faktiskt inte imponerande alls för en sprillans ny bil.

Och om du kom de första 20 km på enbart el, så innebar det att den drog 0,56 när du körde på bensinen senare resterande 50km. Vilket inte är något stjärnresultat precis.

Men funktionaliteten du beskriver är ju så en hybrid fungerar. B är motorbromsläget vilket gör att extra motstånd sätts in för att bromsa dig med elmotorerna. Hybrider körs i D för att undvika ryckig körning.
Tror du missförstått. Den drog alltså 0.04L/mil på en resa på nästan 7 mil.

Jag kanske borde använda mig av L/mil men nu skrev jag bara L/100km för att det blir så många decimaler annars.
 

EgOscar

Medlem
Nu har jag kört min i några veckor. Jag gillar bilen, rolig att köra, påminner om XC40 som jag hade tidigare men något större. Man får mycket nyfikna frågor om bilen från folk. :) Tråkigt att delning ej ännu fungerar ännu. Jag hade en incident när laddkabeln fastnade vid laddning och ej släppte, detta hände när jag endast hade den "lilla" nyckeln med, trots försök till stäng/öppna med appen på telefonen flera gånger så ville inte sladden släppa och jag fick låta bilen stå. Detta hände efter 20:00 så det fanns ingen support på plats och vägassistans hade ingen kunskap alls kring bilen överhuvudtaget och kunde inte stödja. Ni som vill vara helt säkra på tillförlitlighet bör ha i åtanke att kundservicen inte är så uppbyggd ännu.

Jag lämnar tillbaka bilen nu om några veckor. När delningen kommer igång hoppas jag på att hyra per timme och dag.
 

Gargamel

Medlem
Nån fler som har fått sin bil levererad? Jag har fick mailet om att de ville ha mer uppgifter för ca 3 veckor sedan och kunde då välja att jag önskar bil from september (fortfarande intresseanmälan, inte beställning).
 
Toppen