Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

GOTBound

Medlem
Även om 80% av potentiella kunder bor utanför Stockholm så skulle jag gissa att säkert omkring 80% av befintliga kunder bor i "Stockholmsområdet". Detta är ingen kampanj för att värva nya personer, även om det säkert finns en och annan som kommer överväga kortet nu.

Sen kan jag personligen hålla med om att det kunde väl åtminstone finnas åtminstone en restaurang i Göteborg och Malmö också.
OT: men det finns säkert en koppling mellan AMEX Stockholmscentrerade kundstock och event fokusering varför så få flygbolag flyger point-to-point longhaul till GOT.
Jag läste en artikel i GP eller DI för några år sedan [en artikel jag inte hittar nu] där slutsatsen var att betalningsviljan i stor-Göteborg för biljetter i premiumkabinerna är betydligt lägre än i stor-Stockholm [både privat och affärsresor], detta var en av huvudorsakerna till att vi inte ser point-to-point longhaul till GOT i samma utsträckning, trotts att rent numerärt passagerarunderlag-mässigt skulle det bära sig. Detta var pre-Covid så klart.

EDIT: Om jag tillåts spekulera hej vilt så kan det även vara en av orsakerna till att SAS inte öppnar sin lounge på GOT, underlaget av premiumpassagerare är för lågt när inflödet från leverantörsbasen och samarbetspartner i Europa/Asien/USA nu är nästan noll [det finns ju som bekant ett antal stora globala företag med huvudkontor och R&D siter i stor-Göteborg utöver start-ups och fine tech].
 
Last edited:

palmen

Moderator
OT: men det finns säkert en koppling mellan AMEX Stockholmscentrerade kundstock och event fokusering varför så få flygbolag flyger point-to-point longhaul till GOT.
Jag läste en artikel i GP eller DI för några år sedan [en artikel jag inte hittar nu] där slutsatsen var att betalningsviljan i stor-Göteborg för biljetter i premiumkabinerna är betydligt lägre än i stor-Stockholm [både privat och affärsresor], detta var en av huvudorsakerna till att vi inte ser point-to-point longhaul till GOT i samma utsträckning, trotts att rent numerärt passagerarunderlag-mässigt skulle det bära sig. Detta var pre-Covid så klart.
Det ligger nog en hel del sanning i det, vilket demografin över var platinum/centurion finns i landet också troligtvis visar på samma sak.
 

micke99

Medlem
Och jag som nappa direkt på detta som skall till Stockholm 11-12SEP, sen insåg jag att det ej gäller FRE-LÖR, frågan är om man skall ta en lunch på Söndagen men då orkar man ju inte Pontus :(
 

Sir Lemon

Medlem
Nu finns det mer info på Dining by Amex | Förmåner Platinum | American Express SE

Med vår förmån Dining by Amex låter vi dig avnjuta en
tvårättersmiddag på någon av våra utvalda krogar tillsammans med en vän. Tre
gånger om året får du denna chans och varje tillfälle varar i två månader.
Dining by Amex lanseras 2022, men du får redan chansen att provsmaka förmånen
en gång i år.


Förmån: En tvårättersmiddag från ordinarie meny (antingen förrätt
och varmrätt eller varmrätt och dessert, övrigt som beställs in bekostar du
själv) för dig och en vän.


Gäster: Gäller för dig som Platinum-medlem plus en gäst



Förmånens varaktighet:

Gäller tre gånger per år från 2022 under utvalda tidsperioder



Veckodagar:
Gäller söndag-torsdag



Aktuella restauranger:
East, Pas d’Art, Trattorian, Prinsen, Il Tempo, Villa Godthem, Gastrotek Zink och Ricordi



Villkor:



  • Du behöver registrera dig för förmånen via vårt formulär i Amex Experiences appen och invänta bekräftelse från oss på mail
  • Du behöver själv boka bord på någon av krogarna via den länk du får i samband med din bekräftelse från oss (drop-in platser eller bokning från någon annan länk gäller ej)
  • Glöm inte att uppge Dining by Amex när du beställer
  • Vid ankomst till restaurangen dras en administrativ avgift på 0,15 SEK på ditt Platinum
  • Förmånen är tillgänglig en gång per Platinum-medlem per period (nuvarande period 25 augusti-25 oktober)
  • Förmånen kan ej kombineras med andra erbjudanden
  • Missbrukas förmånen kommer du debiteras fullt pris för förmånen i efterhand
Hur kan man missbruka förmånen?
 
När
En gång per konto under tidsperioden 25 augusti-25 oktober 2021

Vem
Platinum huvudkortmedlem + en gäst
Platinum extrakortmedlem + en gäst

Villkor:
Förmånen är tillgänglig en gång per Platinum-medlem per period

Någon som vet hur detta ska tolkas?
Är det en bokning per konto (d.v.s. huvud + extra) men vi får ta med en varsin gäst? (1 tillfälle, upp till 4 personer)
Eller är det att vi kan boka en gång var och gå med varsin gäst separat? (2 tillfällen, upp till 2 person/tillfälle)
Det kan ju tolkas som att huvudkortmedlemmen _eller_ extrakortmedlemmen får använda erbjudandet, om de räknar "konto" som ett och samma för de båda - man får nyttja det "en gång per konto". Samtidigt lockar ju "en gång per Platinum-medlem" in en att tolka att det är två medlemmar (separerade som huvud/extra enligt några rader ovan).
 

Jonas F

Medlem
Det kan ju tolkas som att huvudkortmedlemmen _eller_ extrakortmedlemmen får använda erbjudandet, om de räknar "konto" som ett och samma för de båda - man får nyttja det "en gång per konto". Samtidigt lockar ju "en gång per Platinum-medlem" in en att tolka att det är två medlemmar (separerade som huvud/extra enligt några rader ovan).
Så här står det ju på själva beställningssidan men jag kan ändå inte riktigt bestämma mig för vilken tolkning jag ska göra. En gång per kort eller en gång per betalande medlem?

Men det är väl pga den där texten om extrakort+gäst på den andra sidan som länkas här som jag blir hoppfull.

Kod:
Förmånen får utnyttjas en gång per tillfälle per Platinum konto och är personlig och gäller för kortmedlemmen samt en gäst mellan 25 aug-25 okt 2021. Middagen behöver bokas och utnyttjas inom perioden. Gäller söndag–torsdag på utvalda restauranger.
Förmånen inkluderar två stycken kostnadsfria rätter (förrätt och varmrätt eller varmrätt och dessert) från ordinarie meny för kortmedlemmen och en gäst. Allting övrigt som beställs in av kortmedlemmen och gästen betalas som vanligt i slutet av restaurangbesöket.
Bordsbokning krävs för att kunna utnyttja förmånen via den länk som American Express mailar ut, det går ej att utnyttja drop-in platser på restaurangerna Vid ankomst till restaurangen kommer en administrativ avgift på 0,15 kr att dras på kortmedlemmens American Express-kort. Om förmånen missbrukas kommer kortmedlemmen att debiteras fullt pris för middagen i efterhand.
Förmånen kan ej kombineras med andra erbjudanden.
Från 2022 gäller förmånen tre gånger per år per Platinum konto och är personlig och gäller för kortmedlemmen samt en gäst.
American Express kommunicerar ut när dessa tidsperioder är aktiva.
 
Last edited:

Dawes

Medlem
Jag väljer att se det aningens positivt även fast ett mer allmänt geografiskt oberoende alternativ hade varit att föredra.

Jag har rimligtvis tillräckligt med besök i huvudstaden per år för att kunna lyckas pricka in åtminstone ett par besök. Är heller inte bekant med något av ställena sedan tidigare vilket gör det mer intressant.

Läser jag villkoren på hemsidan framgår det tydligt att det gäller,
huvudkort + gäst, samt
extrakort + gäst.

Då bör rimligtvis en resa med frun generera dubbla besök då extrakortet ligger där.

Jag har heller inte klurat ut hur eventuellt missbruk skulle kunna ske?
Boka upp fler besök inom kort tid och rundgå eventuella kontroller? Jag tänker att det reds ut i efterhand via Amex oavsett och att bokade besök utanför erbjudandet faktureras. Kan dock inte kalla det missbruk utan mer klantigt i så fall.
 
hej
vad tråkigt att alla klagar, det är ju 1st 2 rätters middag i år med gäst och sedan 3st 2 rätters middagar per år med gäst from 2022
Amex har ju i alla kampanjer för sina medlemmar, hur många gratis middag har man fått från MC Premium.
Jag tycker det är najs med extra uppmuntran i alla fall.
 
Toppen