Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

011430121

Medlem
MIna första flyg sedan mars 2020, HAM-CPH-ARN fredag kväll. Incheckning och bag drop i Hamburg sköttes av en ensam agent, jag var nånstans i mitten av kön och väntade en timme tio minuter, undrar hur länge de sista stod kvar? Ok för att en ATR 72 inte rymmer så rysligt många. Men med all dokumentkontroll så tar en passagerare 0-10 minuter att bedöma.

Är en timme normal väntetid numera på mindre utestationer, plus en enda öppen disk för alla, oavsett klass/status?

Sedan parkerade vi längst ut på A-piren på Kastrup. De som hade kortare anslutningstider än undertecknad till B-gaterna var inte glada.

Slut på gnäll. Det var fint att få flyga igen.
Tråkigt att din första flygresa på länge inte blev en mer positiv upplevelse.
Men att i dessa tider tar längre tid vid incheckning meddelar väl SAS i förväg, jag har fått SMS om set vid mina resor att man skall vara i god tid på flygplatsen.
Det är väl inte SAS som sköter incheckningen i HAM, jag minns inte vilket företag det är brukar det inte vara två diskar en för PLUS och en för Ekonomi?
Att det tar långtid att bedöma kan ibland vara så att passageraren inte gjort rätt vid ifyllande av alla uppgifter.

Var SAS parkerar på CPH beror på så många olika anledningar kanske maskinen skulle flyga inrikes efter er flygning Dansk inrikes brukar väl flyga från A piren?
Ibland så får man till och med åka buss innan man kommer till terminalen.
@Anders Lundholm jag tycker du skrev ditt inlägg i fel trådrubrik men där har vi tydligen olika åsikter.
 
SK2518 BRI-CPH 13 aug
SAS missade att lasta alkohol och snacks mm i CPH på utresan - vi som skulle avsluta semestern på bästa sätt med lite musserande och vin till maten samt lite gott till kaffet.
Det fanns det inte ens Cola 0 till alla ...........
Bedrövligt att SAS inte har koll på sina egna förändringarna som gjordes per 1 juni men det har jag upplyst dem om nu
COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS

Fick detta svar idag på min fråga om kompensation inte ett enda rätt.

Dear Karlsson ,

Thank you for contacting us.

The COVID-19 outbreak has developed fast and globally with a severe impact on both SAS and the airline industry. The safety of our travelers and employees will always be our highest priority. We are following the development of the current situation closely.

SAS initiated temporary adjustments considering the situation. One initiative involves our food and beverage offers. It means:

• All food and beverage service onboard will be ceased on all domestic flights, flights within Scandinavia and flights within Europe.
• On flights exceeding 2.5 hours (150 minutes), small water bottles will be available.
• On long-haul flights, we will continue to serve food and beverage according to laws and regulations.
• All SAS Lounges have been temporarily closed

Unfortunately in this case we are unable to refund the difference amount in this case.

We apologize your experience has been impacted due to this initiative. We do hope that this outbreak is resolved quickly, and flight operations will resume as normal.
 

SK989

Medlem
Bedrövligt att SAS inte har koll på sina egna förändringarna som gjordes per 1 juni men det har jag upplyst dem om nu
COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS

Fick detta svar idag på min fråga om kompensation inte ett enda rätt.

Dear Karlsson ,

Thank you for contacting us.

The COVID-19 outbreak has developed fast and globally with a severe impact on both SAS and the airline industry. The safety of our travelers and employees will always be our highest priority. We are following the development of the current situation closely.

SAS initiated temporary adjustments considering the situation. One initiative involves our food and beverage offers. It means:

• All food and beverage service onboard will be ceased on all domestic flights, flights within Scandinavia and flights within Europe.
• On flights exceeding 2.5 hours (150 minutes), small water bottles will be available.
• On long-haul flights, we will continue to serve food and beverage according to laws and regulations.
• All SAS Lounges have been temporarily closed

Unfortunately in this case we are unable to refund the difference amount in this case.

We apologize your experience has been impacted due to this initiative. We do hope that this outbreak is resolved quickly, and flight operations will resume as normal.
Oj, vad sådana cut&paste-svar är irriterande. Personen som "skrivit" svaret är förmodligen en sommarjobbande 19-åring som inte ens läser innantill utan bara skickar ett mallsvar som är fel men det ger ju en pinne i statistiken över besvarade klagomål.

Jag skulle svarat på svaret, citerat SAS egna information om vad som gäller service på short-haul sedan 1 juni och undrat om den som besvarar frågor på SAS gett ett korrekt svar på frågan eller om SAS information på hemsidan om service sedan 1 juni på shorthaul är korrekt.
 
Last edited:

Isak21

Medlem
Jag fick ett nekande på min claim för EU 261/2004 för inställt flyg hem från Portugal, (överklagat till ANAC i Portugal).

Idag fick min anhöriga som skulle flugit hem med samma flyg fast egen bokning svar - dennes claim godkänd > 800 EUR voucher.

vad i hela helv….?

har naturligtvis informerat dom om saken men inväntar svar
 
Först får jag kontakt med kundtjänst över Messenger som efter lång tid rekommenderar mig att använda livechatten. Efter två timmar i kö där får jag reda på att de inte kan göra ombokning utan att det kräver att jag ringer in. Sitter i telefonkö 45 minuter och sen bryts samtalet. Ringer upp igen och får höra att väntetiden nu är en timme, får hoppas det går bättre nu.

Nu kan jag åtminstone göra annat medan jag väntar, men vi är alltså uppe i en arbetsdag väntan i tid. Sådant jävla lågvattenmärke? Er kundtjänst borde kunna ge rätt info, väntetiden ska inte vara över en timme, och fram till ni har löst det erbjud åtminstone callback.

Ändring online kan jag inte göra eftersom den funktionen är trasig för flera av oss Om/avbokning på SAS hemsida | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Sen kan man tycka att jag borde ha koll på att livechatten, trots att messenger-kundtjänst sade annat, inte kan göra ombokning och därför skulle ringt direkt. Men jag väljer nog att skylla på SAS här ändå, det är inte orimligt att som kund välja att lita på kundtjänst för sådan info.
 
Last edited:
Men vafan! Kommer fram till kundtjänst. Presenterar min ombokning varpå hon svarar ”absolut, ge mig en sekund”. Pausmusik spelas i 15 min, sen bryts samtalet igen. Ingen ändring har biljett har gjorts.

Edit, uppdatering! Fjärde gången gillt. Kom fram efter 30 min, han fixade ombokningen galant. Blev uppdaterat i appen på en halv sekund. Fortfarande ett katastrofalt betyg i totalen, men ok lösning för denna gång iaf.

Däremot kunde den inte biljetteras automatiskt utan det skickade han det vidare för, men ser inte varför det inte skulle gå vägen. Men jag kanske är naiv, vi får se.
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Men vafan! Kommer fram till kundtjänst. Presenterar min ombokning varpå hon svarar ”absolut, ge mig en sekund”. Pausmusik spelas i 15 min, sen bryts samtalet igen. Ingen ändring har biljett har gjorts.

Edit, uppdatering! Fjärde gången gillt. Kom fram efter 30 min, han fixade ombokningen galant. Blev uppdaterat i appen på en halv sekund. Fortfarande ett katastrofalt betyg i totalen, men ok lösning för denna gång iaf.

Däremot kunde den inte biljetteras automatiskt utan det skickade han det vidare för, men ser inte varför det inte skulle gå vägen. Men jag kanske är naiv, vi får se.
Kämpa på! Helt undermåligt av dem!
 

sandek

Medlem
Men vafan! Kommer fram till kundtjänst. Presenterar min ombokning varpå hon svarar ”absolut, ge mig en sekund”. Pausmusik spelas i 15 min, sen bryts samtalet igen. Ingen ändring har biljett har gjorts.

Edit, uppdatering! Fjärde gången gillt. Kom fram efter 30 min, han fixade ombokningen galant. Blev uppdaterat i appen på en halv sekund. Fortfarande ett katastrofalt betyg i totalen, men ok lösning för denna gång iaf.

Däremot kunde den inte biljetteras automatiskt utan det skickade han det vidare för, men ser inte varför det inte skulle gå vägen. Men jag kanske är naiv, vi får se.
Också varit med om flera gånger att samtalet bara bryts. Fattar inte hur dom inte löst det.
 
Toppen