Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Osten

Medlem
För resande till Frankrike, de flesta som har resa bokad till Frankrike vet säkert redan att sedan den 9 Augusti krävs Covid-pass för att besöka restauranger/museum etc.
Kan bara meddela att efter första helgen av kontroller, efterlevs detta till 100% (Paris). Utan Covid-pass kommer ni bli nekade att få bord på restaurang eller insläppta på museum. Bara en heads-up om resa med icke-vaccinerade/icke testade är planerad.
 

Nicasp

Medlem
För resande till Frankrike, de flesta som har resa bokad till Frankrike vet säkert redan att sedan den 9 Augusti krävs Covid-pass för att besöka restauranger/museum etc.
Kan bara meddela att efter första helgen av kontroller, efterlevs detta till 100% (Paris). Utan Covid-pass kommer ni bli nekade att få bord på restaurang eller insläppta på museum. Bara en heads-up om resa med icke-vaccinerade/icke testade är planerad.
Detsamma gäller i Nice, 100% efterlevnad och kontroll av covidpass vid restauranger och kafé såväl inomhus som utomhus. Dessutom obligatoriskt me munskydd i affärer och kollektivtrafik vilket efterlevs slaviskt
 

palmen

Moderator
Detsamma gäller i Nice, 100% efterlevnad och kontroll av covidpass vid restauranger och kafé såväl inomhus som utomhus. Dessutom obligatoriskt me munskydd i affärer och kollektivtrafik vilket efterlevs slaviskt
Kan meddela att samma gällde Berlin på restaurang/barer/pubar. Vill man sitta inne kontrollerades Covid bevis, satt man ute behövdes det inte.
Munskydd på i lokaltrafik och på ovan nämnda ställen inomhus så länge man inte satt vid sitt bord.

Efterföljande var extremt högt, såg ingen som inte följde dessa regler. Var och varannan person hade ett munskydd runt armen när man var ute och gick (vilket man självklart kan diskutera men den diskussionen lämnar vi).
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan meddela att samma gällde Berlin på restaurang/barer/pubar. Vill man sitta inne kontrollerades Covid bevis, satt man ute behövdes det inte.
Munskydd på i lokaltrafik och på ovan nämnda ställen inomhus så länge man inte satt vid sitt bord.

Efterföljande var extremt högt, såg ingen som inte följde dessa regler. Var och varannan person hade ett munskydd runt armen när man var ute och gick (vilket man självklart kan diskutera men den diskussionen lämnar vi).

Man brukar också få fylla i ett formulär när man sätter sig på ett ställe (cafe/bar/restaurang), dock är inte efterlevnaden lika hög när det gäller formuläret och så ska man checka in/ut med sin Covid-app. Det senare brukar dock aldrig kollas, inte hänt mig iaf.
 

Tomas E

Medlem
Vad tror ni, kommer UK släppa sitt krav på PCR-test av fullt vaccinerade EU-medborgare detta år?

Nej tror jag. Nuläget, med antigen före avresa och PCR efter ankomst, blir nog kvar ett tag.

Det tror jag inte - kravet gäller även brittiska medborgare. Syftet med PCR-test dag 2 sägs vara sekvensering, och med tanke på oron för nya varianter så skulle jag räkna med att kravet kvarstår.

Det är mer troligt att test innan avresa försvinner.

Värt att tänka på att Boris & Co fått massor av skit i UK för att inte ha säkrat gränserna i tid, så av rent politiska skäl lär de vara väldigt försiktiga med att luckra upp på det här området.
Jag har ingen annan bedömning, och som @igelkotten påpekar så är det inga "särregler" för icke-britter utan just nu samma testkrav för alla. Reseföretagen propagerar dock för att PCR-kravet ska mildras till antigen-test för att få ner kostnaderna för resenärerna. Responsen hittills från regeringen tycks mest vara att försöka få ner priserna på PCR-testen hos de privata utförarna: Covid PCR costs can be excessive and exploitative, says Javid - BBC News (eller så är det bara den relativt nyblivne hälsoministern Sajid Javid som är ute efter uppmärksamhet).
 

MeddanSwe

Medlem
Ska till Köpenhamn om några veckor och är tyvärr ännu inte fullvaccinerad så kommer behöva ta test innan jag åker. Som jag förstått det så krävs det vaccinationsintyg alternativt testintyg för att komma in på restauranger/barer osv. Dock kommer mitt tests gilitighet ha gått ut innan jag återvänder hem.

Några har rapporterat att man kan testa sig (gratis?) vid ankomst till Kastrup, stämmer detta fortfarande? Får man ett intyg som är gilitigt att visa upp för att kunna gå på restauranger/barer? Någon som har erfarenhet?
 

palmen

Moderator
Ni som just varit i Berlin, går det att covidtesta sig direkt när man ankommer på BER? Så att man får sitt tyska negativa testresultat direkt. Tack för svar :)
Varje hörn hade typ test ställen i stan. Dock var allt tokstängt på BER när jag ankom vid 22-tiden, ingen aning om det fanns möjlighet till test. Jag använde mig av svenska Covid beviset och det fungerade överallt.
 

Agö

Medlem
Ska till Köpenhamn om några veckor och är tyvärr ännu inte fullvaccinerad så kommer behöva ta test innan jag åker. Som jag förstått det så krävs det vaccinationsintyg alternativt testintyg för att komma in på restauranger/barer osv. Dock kommer mitt tests gilitighet ha gått ut innan jag återvänder hem.

Några har rapporterat att man kan testa sig (gratis?) vid ankomst till Kastrup, stämmer detta fortfarande? Får man ett intyg som är gilitigt att visa upp för att kunna gå på restauranger/barer? Någon som har erfarenhet?
Ja, men gratistestet på Kastrup är PCR och tar upp till 24h att få svar på (i regel snabbare dock). Föreslår istället att du tar ett gratis "kviktest" - på länken nedan kan du finna de ställen som erbjuder detta i Köpenhamn. Funkar fint med svenskt telefonnummer.

Gratis COVID-19 kviktest - Find dit nærmeste testcenter her ✅
 
Toppen