Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tittar på pcr-test på Heathrow, det rekommenderas att man bokar innan, men testet kan ta ca 48 timmar, det är inget problem då eller? Blir ju knepigt för London om folk åker på weekend och i alla fall inte hinner få ett testresultat. Någon som vet/har erfarenhet?
 

Abbs

Medlem
Är ju iofs inte chatflights som har gjort något fel i detta fallet? Historiskt så har Chatflights allt som oftast förtjänat sin kritik - men lite balanserat måste det allt vara.

Enligt artikeln bokade han resan i våras. Han har ett eget ansvar att ha koll på om man får resa eller inte. En sak om Chatflights skulle boka/föreslå en USA-resa i närtid, men en helt annan sak om de föreslår en resa ett halvår framåt i tiden. Nej, här ligger ansvaret på resenären -och ingen shade bör hamna på Chatflights IMHO.
Så är det absolut.

Men samtidigt publicerade Chatflights en nyhet om att USA öppnar upp inom några dagar tidigare i somras.
 

JacobGBG

Medlem
20-talets variant av 15-minutes-of-fame verkar vara att alla utan känsla för eget ansvar ska få en gråta-ut artikel i kvällspressen.
Man kan inte lasta en resebyrå för ett regelverk så volatilt som Coronarestriktioner. Man har kunnat boka resor till USA med varje OTA genom hela pandemin.

Att någon sedan är beredd att ge Chatflights $350pp för att använda deras egna poäng är för mig oförståeligt.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Tittar på pcr-test på Heathrow, det rekommenderas att man bokar innan, men testet kan ta ca 48 timmar, det är inget problem då eller? Blir ju knepigt för London om folk åker på weekend och i alla fall inte hinner få ett testresultat. Någon som vet/har erfarenhet?

Nej det är inget praktiskt problem för dig.

Majoriteten av gångerna jag gjort dessa day 2/day 8 test så har jag antingen inte fått resultat öht eller resultat efter flera dagar.

Du behöver inte isolera dig i väntat på testresultat om du är fullvaccinerad och kommer från ett land som är amber eller green.
 

pohu

Medlem
Är det någon som har en aning om hur transit i Oslo går till? Vi ska flyga till Bryssel via Oslo och förstår det som att alla får göra "transit" i Norge oavsett om man inte är vaccinerat eller kommer från ett rött land. Jag är vaccinerad men tjejen har precis tagit sin andra dos och räknas därmed inte som fullvaccinerad. Ska man även fylla i entry registration för endast transit?
 
Någon med erfarenhet av inträde till Ungern (BUD) under den senaste tiden? Deras restriktioner är *surprise surprise* otydliga och motsägelsefulla om vad som gäller.
Jag åkte Köpenhamn-Budapest idag, jag visade bara mitt covidbevis där det stod att jag fick min andra vaccination för mer än 14 dagar sedan och så var det bra med det.
 
Last edited:
Toppen