Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

palmen

Moderator
Nu vet jag inte vart du skall, men ett Antigen test är väl mininum av dokumentation eftersom alla måste ha detta till Tyskland.
Stämmer detta? Satt och läste on Tyskland idag och som jag tolkade det behövs inget test om man är fullvaccinerad.
Nu har jag ju inte rest på över 10 månader så jag är ordentligt rostig i allt detta och kan ju ha helt fel i min tolkning.
 

Senator

Moderator
Stämmer detta? Satt och läste on Tyskland idag och som jag tolkade det behövs inget test om man är fullvaccinerad.
Nu har jag ju inte rest på över 10 månader så jag är ordentligt rostig i allt detta och kan ju ha helt fel i min tolkning.

Se mitt inlägg här:
Behövs PCR-test vid transit i Frankfurt och Montreal? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Tyskland kräver antigen om man inte är fullvaccinerad eller har genomgången infektion (som kan bestyrkas med intyg) också för transit. Vi gjorde det för 12 dagar sedan men ingen tittade på det.
 

palmen

Moderator
Se mitt inlägg här:
Behövs PCR-test vid transit i Frankfurt och Montreal? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Tyskland kräver antigen om man inte är fullvaccinerad eller har genomgången infektion (som kan bestyrkas med intyg) också för transit. Vi gjorde det för 12 dagar sedan men ingen tittade på det.
Min fråga gällde som sagt fullvaccinerad +14 dagar då du skrev att antigen var ett måste för alla i det jag citerade. För mig inträffar det datumet idag och jag behöver hålla mig uppdaterad på vad son gäller framöver nu och eventuella förändringar just för att kunna åka en weekend till Tyskland.
 

Senator

Moderator
Se mitt inlägg här:
Behövs PCR-test vid transit i Frankfurt och Montreal? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Tyskland kräver antigen om man inte är fullvaccinerad eller har genomgången infektion (som kan bestyrkas med intyg) också för transit. Vi gjorde det för 12 dagar sedan men ingen tittade på det.

Fast det behövs alltså inget om man just är fullvaccinerad (som Palmen skrev) +14 dagar och kan visa det.

De enda undantagen som fullvaccinerade inte slipper vid inresa till Tyskland är om man varit i virusvariantområden, för närvarande bara Brasilien och Uruguay,

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ...gebiete_aktuell_en.pdf?__blob=publicationFile

Jag tror att mitt inlägg blev lite misstolkat. "Minimum" är antigentest men vi kanske är överens om att fullvaccinerade är mer åt "maximum"-hållet? ;)Jag såg ingenting om fullvaccinerad någonstans i det som jag svarade på.
 

ekf

Medlem
Stämmer detta? Satt och läste on Tyskland idag och som jag tolkade det behövs inget test om man är fullvaccinerad.
Nu har jag ju inte rest på över 10 månader så jag är ordentligt rostig i allt detta och kan ju ha helt fel i min tolkning.
Jag satt och läste om det i helgen och kunde inte se att det fanns ett sådant krav för fullvaccinerade, åtminstone inte landvägen som är aktuell för min del om jag kommer iväg.
 

Mikeswede

Medlem
Reste Alingsås-Rödby (DK via Öresundsbron)-Puttgarden och tillbaka fredag förra veckan. Alla i bilen fullvaccinerade + 14 dagar. Enda kontroll var tillbaka till Rödby då man frågade om vi var vaccinerade. Svarade ja och skulle precis visa papperen när kontrollanten gick vidrae till nästa bil. Vid infart till Tyskland fick man ett SMS att man skulle testa sig om inte fullvaccinerad.
 
Toppen