Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Bamse35

Medlem
Men om du bara har handbagage och har lämnat in dina dokument via deras portal är det väl inget behov av deras check-in desk?
https://www.lufthansa.com/se/en/digital-document-check.html
Då kan du få elektroniskt boardingkort eller hämta ut det i maskinen på Arlanda. Det hade jag gjort.

Jag vet inte om egna incheckning är temporärt eller gäller bara delar av dagen. Jag kan se med de två tidiga MUC/FRA avgångar + 06:35 Austrian till VIE ett behov av egna stationer med SAS håller på med alla morgonflighter till turistdestinationer. Den var i alla fall stängt 18:00 när vi checkade in. Lufthansas sista nu är 16:35 LH*807 till FRA och vissa dagar kör Swiss LX1251 kl 17:35.

Jag har sett folk skriva om LH's digitala inchecking, men bara hört folk klaga på tjänsten då de framförallt inte verkar få något confirmation mail. Så det är incheckingsdisk som gäller för mig, tänker helt enkelt inte ta risken att det blir något fel digitial och sedan står jag där på morgonen med för knapp tid och missar flyget.

Så vad gäller inchecking kvällen innan, vilken SAS disk som helst? Hur sent då?
 

Senator

Moderator
Jag har sett folk skriva om LH's digitala inchecking, men bara hört folk klaga på tjänsten då de framförallt inte verkar få något confirmation mail. Så det är incheckingsdisk som gäller för mig, tänker helt enkelt inte ta risken att det blir något fel digitial och sedan står jag där på morgonen med för knapp tid och missar flyget.

Så vad gäller inchecking kvällen innan, vilken SAS disk som helst? Hur sent då?

Till SAS stänger. Nu vet jag inte vart du skall, men ett Antigen test är väl mininum av dokumentation eftersom alla måste ha detta till Tyskland. Om du är vaccinerad och har detta intyg kan du redan nu lägga upp det. Jag hade lagt upp allt innan jag åkte till Arlanda sen försöka checka in online. Jag förstår att man kanske inte vill stå där 05:30 med problem. Prova online först och annars kolla hur sent SAS har öppet för att tajma detta om det inte finns något. Jag antar du bor på Arlanda på kvällen eller ganska nära?
 

Bamse35

Medlem
Till SAS stänger. Nu vet jag inte vart du skall, men ett Antigen test är väl mininum av dokumentation eftersom alla måste ha detta till Tyskland. Om du är vaccinerad och har detta intyg kan du redan nu lägga upp det. Jag hade lagt upp allt innan jag åkte till Arlanda sen försöka checka in online. Jag förstår att man kanske inte vill stå där 05:30 med problem. Prova online först och annars kolla hur sent SAS har öppet för att tajma detta om det inte finns något. Jag antar du bor på Arlanda på kvällen eller ganska nära?

Ja, jag funderar på att bo på Arlanda kvällen innan då jag såg ett mail från LH om långa köer och att man ska vara där typ 150 minuter innan!
Så incheck kvällen innan bli perfekt. Min destination kräver PCR. Jag är gammaldags, vill inte hålla på med online check-in. Vill bli incheckad av personal. Så, vad är bästa sätt att se när SAS stänger? Kolla på avgångar på Swedavias hemsida?
 

Senator

Moderator
Ja, jag funderar på att bo på Arlanda kvällen innan då jag såg ett mail från LH om långa köer och att man ska vara där typ 150 minuter innan!
Så incheck kvällen innan bli perfekt. Min destination kräver PCR. Jag är gammaldags, vill inte hålla på med online check-in. Vill bli incheckad av personal. Så, vad är bästa sätt att se när SAS stänger? Kolla på avgångar på Swedavias hemsida?

Ja kolla när SAS har sin sista kärra och var där minst en timma innan är mitt tips. Jag tror vi checkade in ca 18:00 hos SAS. Jag kollade snabbt dagens avgångar och då är det CPH 20:55 och TLL 21:15 som sista.

Det är inte så farligt med köer om man har status/åker business men det är ovanliga tider. Det var ganska skönt att kliva upp 04:30 med en treåring + fru på Radisson Blu för att sitta på Pontus prick 05:00 efter security. Jag har full förståelse för hur du tänker. Jag är snart gammal (50 år) men ohört fokuserat på effektivitet och digitalisering så jag kan slippa manuell incheckning gör jag det alla dagar i veckan ;)
 

majoren

Medlem
Annars, är det något nytt med dedikerad Lufthansa check-in desk? Har alltid varit SAS man använder sig utav minns jag.

Upplevde nyligen samma sak på Arlanda. På väg till Frankfurt var jag på väg att hamna i Lufthansas egen check-in med lång kö. En vänlig agent såg mig dock och jag frågade efter andra möjligheter - och visade mitt kort. Hon hänvisade mig till ordinarie SAS business check in - utan kö.
 

Bamse35

Medlem
Upplevde nyligen samma sak på Arlanda. På väg till Frankfurt var jag på väg att hamna i Lufthansas egen check-in med lång kö. En vänlig agent såg mig dock och jag frågade efter andra möjligheter - och visade mitt kort. Hon hänvisade mig till ordinarie SAS business check in - utan kö.

Intressant, jag flyger business också. Bra att veta , kanske skippar LH check-in då.
Förresten, såg tidigare på forumet att LH C biljetter inte längre hade förtur genom security, är det fortfarande så?
 

jacoph

Medlem
Flyger med Norwegian idag. Mycket smidigt på Arlanda, boardingkortet i mobilen och möjlighet att kunna lämna bagage i bag-drop. Covidintyg kollas vid bag-drop (stämplas då så du behöver bara göra det en gång) eller i gate. Flyger till Faro.
 
  • Gilla
Reactions: hco

igelkotten

Medlem
Hur sent in på kvällen är SAS incheckningsdiskar bemannade på Arlanda?

Dagens sista SK flight går runt kl 21, till Luleå. Jag antar att personalen försvinner strax innan dess, men någon som kanske vet om det finns personal kvar längre än så?
 

Mr Basic

Medlem
Är det fortfarande kaos på morgonen (flyget avgår onsdag 06.45 och vi har tillgång till prio)? :rolleyes:

Edit. flyger med SAS.
 
Toppen