Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mr Planning

Medlem
Vi måste försöka tänka positivt istället, hoppas på att det blir bättre framöver istället för att bara tänka i negativa banor.

Är man fullvaccinerad och reser utan barn så fungerar det hur bra som helst att resa runt i större delar av Europa just nu.

Det gäller att vara lite påläst, gällande vilka formulär som skall fyllas i för respektive land, men utöver det så är det bara att att flyga!

Har besökt 8 länder (+snabbis besök i ytterligare 2) i sommar utan några helst problem :)
 

Kimmen00

Medlem
Det man vill göra är att förhindra ytterligare mutationer som uppstår när spridningen är okontrollerad. Hade vi fixat det tidigare och bara haft tidigare varianter så hade vi inte haft alfavarianten som först var den som låg bakom tidigare våg. Och vi hade inte haft delta nu heller. För även om symptomen just är milda om man är vaccinerad, så finns det inget som talar för att det kommer förbli så i all evighet.

Jag bävar inför den variant som lyckas mutera, gå igenom vaccin och orsaka rejäl sjukdom.

Och jag börjar i ärlighetens namn också bli rejält trött på konspirationsteoretiker, antivaxxers och andra som tycker att deras flum ska tas på lika stort allvar som vetenskapliga fakta, och att det är deras vaccinvägran, ryska propagandadelning och användning som nyttiga idiotier som gör att vi fortfarande inte kan röra oss fritt.

Varför vi inte kan röra oss fritt är mest iof politikers rädsla mer än fakta.. antivaxxers etc är nog stort problem i vissa länder.. men inte i merparten.
 

Mr Basic

Medlem
Vi måste försöka tänka positivt istället, hoppas på att det blir bättre framöver istället för att bara tänka i negativa banor.

Är man fullvaccinerad och reser utan barn så fungerar det hur bra som helst att resa runt i större delar av Europa just nu.

Det gäller att vara lite påläst, gällande vilka formulär som skall fyllas i för respektive land, men utöver det så är det bara att att flyga!

Har besökt 8 länder (+snabbis besök i ytterligare 2) i sommar utan några helst problem :)
Bra där, jag tänker likadant. Tills ngn säger att vi inte får åka så tänker jag att ”vi åker”. Har Grekland, UK, Spanien, Georgien och USA i höst. :)
 

011430121

Medlem
Det som jag går och funderar på hur länge kommer två vaccinations sprutor att vara tillräckligt, såg nu att Israel har börjat att ge en tredje injektion för att de skall tydligen ge bättre skydd mot Deltavarianten.

Finns säkert svar på denna fråga här på forumet, vad händer med vaccinationspasset när giltighetstiden har gått ut, och hur kommer inresan till vissa länder att fungera efter det datumet?
 

RickardG

Medlem
Och jag börjar i ärlighetens namn också bli rejält trött på konspirationsteoretiker, antivaxxers och andra som tycker att deras flum ska tas på lika stort allvar som vetenskapliga fakta, och att det är deras vaccinvägran, ryska propagandadelning och användning som nyttiga idiotier som gör att vi fortfarande inte kan röra oss fritt.
Ja desinformation är ett stort problem på flera håll i samhället, och förstör nog en hel del när det gäller att komma tillbaka till ett normalläge för pandemin.
 

RickardG

Medlem
Det som jag går och funderar på hur länge kommer två vaccinations sprutor att vara tillräckligt, såg nu att Israel har börjat att ge en tredje injektion för att de skall tydligen ge bättre skydd mot Deltavarianten.

Finns säkert svar på denna fråga här på forumet, vad händer med vaccinationspasset när giltighetstiden har gått ut, och hur kommer inresan till vissa länder att fungera efter det datumet?
En annan fundering är om vi kommer behöva en ny variant av vaccinet med en eller flera doser, i komplement till det som nu tagits fram, i takt med att nya mutationer uppstår. Som jag förstått är den här tredje dosen som nu är aktuell på vissa håll identisk med dos 1 och dos 2.
 

HCas

Medlem
Varför vi inte kan röra oss fritt är mest iof politikers rädsla mer än fakta.. antivaxxers etc är nog stort problem i vissa länder.. men inte i merparten.

Håller helt med. Man ska inte bland ihop äpplen och päron. Reserestriktionerna har med politisk vilja att göra, inte med medicinska skäl. Vi kunde i många fall resa friare förra sommaren och hösten när ingen var vaccinerad, jämfört med idag när i stort sett alla i riskgrupper i större delen av EU är det. Så då är det ju svårt att tro att något radikalt skulle ändras för att man lyckas vaccinera några fler på marginalen...
 

NotRyan

Medlem
Det som jag går och funderar på hur länge kommer två vaccinations sprutor att vara tillräckligt, såg nu att Israel har börjat att ge en tredje injektion för att de skall tydligen ge bättre skydd mot Deltavarianten.

Finns säkert svar på denna fråga här på forumet, vad händer med vaccinationspasset när giltighetstiden har gått ut, och hur kommer inresan till vissa länder att fungera efter det datumet?
Till dess att något land anger att senaste injektionen måste vara inom X dagar/månader är det bara att ladda ner ett nytt Covidbevis när det gamla börjar gå ut!
 

LarsCph

Medlem
En rapport från Kroatien. ”Blippade” covidbeviset vid inträde till Kroatien, inget mer än så, vi hade en dos var. Munskydd inomhus i butiker, ingen använder, på bussen till hotellet, ingen använde. Väldigt lite smitta på brac där vi är just nu, skönt att känna sig lite fri.

Samme her - vi er i Split. Dog anvendes masker i større butikker (som fødevarebutikker) af 9 ud af 10 her vil jeg sige, men det er også det eneste sted. Dog er det som alle andre steder brugte masker som har siddet på armen, som er under næsen, osv, osv - så det er vel nærmest irrelevant at anvende dem.

Vi bor i AirBNB hus med egen pool og her er der ingen regler :)

Vi var på tur til Plitvice og overnattede på hotel der, der var i teorien krav om masker men meget få anvendte dem. Fra i morgen til fredag er vi på Radisson Blu ved Spit så må vi se hvordan det er derinde.
 
Håller helt med. Man ska inte bland ihop äpplen och päron. Reserestriktionerna har med politisk vilja att göra, inte med medicinska skäl. Vi kunde i många fall resa friare förra sommaren och hösten när ingen var vaccinerad, jämfört med idag när i stort sett alla i riskgrupper i större delen av EU är det. Så då är det ju svårt att tro att något radikalt skulle ändras för att man lyckas vaccinera några fler på marginalen...

Jag har fått för mig att kombinationen av en stor andel vaccinerade och en stor andel icke-vaccinerade, med en smittsammare variant är en gynnsam miljö för utveckling av resistens.

Sedan är det rimligt att se förra höstens lättnader som ett misstag, inte som de optimala åtgärderna, med tanke på hur det utvecklade sig sedan.

Disclaimer: Har inga medicinska kunskaper.
 
Toppen