Liten uppdatering angående eldrivnan.
Idag körde vi runt i sydöstra Skåne till ett par ställen, mestadels 70-väg med lite 40km/h genom småorter, blandat med krypkörning där det är extra populärt.
68,3 km kört
Snittfart 43km/h
Snittförbrukning 0.4l/100km
Detta tog batteriet från 100% ned till 14%, inte illa alls enligt mig. Jag körde uteslutande på drive mode ”pure” som är ren el, men om man trycker plattan i mattan för att köra om en traktor eller liknande så kör bensinmotorn igång, så jag antar att de 0.27 litrarna bensin kom därifrån. Jag har också haft växeln i B, istället för D. Vad B står för vet jag inte men det är i princip KERS, men jag gillar när bilen bromsar lite försiktigt när jag släpper gasen.
Har också noterat att bensinmotorn envisas med att fortsätta användas om man väl fått igång den, även om drive mode ligger kvar i pure. Inte helt 100 på hur man ska göra men om jag släpper gasen ett tag och bara cruisar så är det återigen elmotorn som jobbar. Möjligt att jag legat och kört på bensinmotorn ett par kilometer utan att veta om det.
Slutsatsen är trots allt att man absolut kan få ut 70 km på elmotorn om man svänger runt på landsvägar under sommaren.