Senaste nytt

Grekland lättar på inresekrav

Dawes

Medlem
Hoppas ämne osv hamnade rätt nu, min första tråd på forumet, vänligen ha överseende :)

Grekland verkar lätta på inresekrav och det ska vara möjligt sedan den 18:e juni att även komma in med ett snabbtest/antigen istället för ett PCR. UD har inte uppdaterat ännu men här är det exempelvis justerat redan: Protocol for Arrivals in Greece - travel.gov.gr
"- A negative antigen (rapid) test result from a laboratory; the test must be taken up to 48 hours before entry."
 

GOTATH

Medlem
Hoppas ämne osv hamnade rätt nu, min första tråd på forumet, vänligen ha överseende :)

Grekland verkar lätta på inresekrav och det ska vara möjligt sedan den 18:e juni att även komma in med ett snabbtest/antigen istället för ett PCR. UD har inte uppdaterat ännu men här är det exempelvis justerat redan: Protocol for Arrivals in Greece - travel.gov.gr
"- A negative antigen (rapid) test result from a laboratory; the test must be taken up to 48 hours before entry."
Det låter ju kanon! Åkte ner 13 juni och då var det PCR som gällde, men skönt att det ändrar sig.
 
Hoppas ämne osv hamnade rätt nu, min första tråd på forumet, vänligen ha överseende :)

Grekland verkar lätta på inresekrav och det ska vara möjligt sedan den 18:e juni att även komma in med ett snabbtest/antigen istället för ett PCR. UD har inte uppdaterat ännu men här är det exempelvis justerat redan: Protocol for Arrivals in Greece - travel.gov.gr
"- A negative antigen (rapid) test result from a laboratory; the test must be taken up to 48 hours before entry."
På tiden!
 

Mr Basic

Medlem
Hoppas ämne osv hamnade rätt nu, min första tråd på forumet, vänligen ha överseende :)

Grekland verkar lätta på inresekrav och det ska vara möjligt sedan den 18:e juni att även komma in med ett snabbtest/antigen istället för ett PCR. UD har inte uppdaterat ännu men här är det exempelvis justerat redan: Protocol for Arrivals in Greece - travel.gov.gr
"- A negative antigen (rapid) test result from a laboratory; the test must be taken up to 48 hours before entry."
Mkt bra första tråd. :)
 

Robbe

Medlem
Verkligen ett positivt besked! Hoppas att Grekland ändrar deras PLF snart också, i branschen är det problematiskt att många inte har fyllt i det i tid(senast 24h innan avresa) och då är det omöjligt att lösa som det ser ut just nu.
 

Dawes

Medlem
Masktvånget utomhus verkar också vara droppat from den 23/6, förutsatt att det inte är trängsel dock.
Skönt om man är lite på egen kant och inte riskerar dryga böter.
Åker själv ner den 30/6 och kollar läget på Kreta, det kommer väl en kort rapport
 

GoranC

Medlem
Vill tipsa om en svensk utmärkt sida på nätet jag träffat på om att resa till och inom Grekland; Grekland all exclusive. Där hittar man regelbundet uppdaterade regler för inresa i dessa covid-tider. Det finns bl.a. också info om hur man fyller i den PLF som krävs men också för den särskilda hälsodeklaration som nu krävs för varje båtresa inom Grekland till och från öarna och som ska visas upp när man går ombord på båten. Dessa blir försedda med särskild QR-kod man läser av vid kontroll. Kommer själv ta nytta av denna info för resa i september.
 

Mr Basic

Medlem
Vill tipsa om en svensk utmärkt sida på nätet jag träffat på om att resa till och inom Grekland; Grekland all exclusive. Där hittar man regelbundet uppdaterade regler för inresa i dessa covid-tider. Det finns bl.a. också info om hur man fyller i den PLF som krävs men också för den särskilda hälsodeklaration som nu krävs för varje båtresa inom Grekland till och från öarna och som ska visas upp när man går ombord på båten. Dessa blir försedda med särskild QR-kod man läser av vid kontroll. Kommer själv ta nytta av denna info för resa i september.
Vet du vem som står bakom ”Grekland all exklusive”? Bara så att det inte är en massa ”hitte-på” och att den uppdateras. :rolleyes:
 

GoranC

Medlem
Exakt vem/vilka som hanterar siten vet jag inte.
- Det finns dock också en facebook-grupp med samma namn med drygt 2500 deltagare och det sedan 2018. Ska nu gå med i den.
- Inreseregler och covidsituation i Grekland uppdaterade med det senaste nytt igår och idag. Utöver det massor om Grekland.
- När jag såg den nya hälsodeklarationen för båtresor återkopplade jag till sidan med ett önskemål om närmare info om denna lika det för PLF. Två dagar senare la man ut en sådan detaljerad info som gav mig allt jag behövde.
Så för mig verkar sidan vara mycket seriös och väl insatt i vad som gäller i/för Grekland.
 
Toppen