Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

MLG55

Medlem
hej alla kloka här

Jag har bokat CPH-BOS och använt 2-4-1 vouchern för mig och yngsta sonen. sedan hade jag tänkt boka till min andra son med avresa och hemresaa dagen efter genom att använda fly premium (60.000 poäng) rabatten. Dock när jag kommer till sista delen av bokningen säger systemet att namnet stämmer inet överrens med kontot och det går inte att boka.

Är rabatten/poängen personlig? betyder det att jag måste punga ut 100.000 poäng för honom? kan man boka i mitt namn och senare namnändra till hans namn? om det spelar någon roll så ingår han in min point share grupp.
Hade samma problem när jag skulle boka fly premium för min dotter, gick inte att få till online.
Jag ringde till SAS och då gick det bra.....
 

Canadien

Medlem
hej alla kloka här

Jag har bokat CPH-BOS och använt 2-4-1 vouchern för mig och yngsta sonen. sedan hade jag tänkt boka till min andra son med avresa och hemresaa dagen efter genom att använda fly premium (60.000 poäng) rabatten. Dock när jag kommer till sista delen av bokningen säger systemet att namnet stämmer inet överrens med kontot och det går inte att boka.

Är rabatten/poängen personlig? betyder det att jag måste punga ut 100.000 poäng för honom? kan man boka i mitt namn och senare namnändra till hans namn? om det spelar någon roll så ingår han in min point share grupp.

Det ska gå, logga in med ditt eurobonuskonto, boka på, men ange inget eurobonusnummer i bokningen utan bara resenärens namn.
 

Doctor-X

Medlem
Ringde precis in och skulle boka en inrikesresa i Kanada YQG-YYZ-YVR i business, men leget YQG-YYZ går endast i eco (flighten går endast med eco-säten). Det finns lediga platser både i eco YQG-YYZ och i business YYZ-YVR, men agenten påstår att man inte kan mixa bokningsklasser?! Jag har flugit mixed segments i Kanada förut och ffa YQC-YYZ i båda riktningarna och det har gått hur bra som helst, dock har inte dessa resor varit endast inrikes. Agenten menar på att det måste finnas business platser på alla flighter för att hon ska kunna boka och att det är married segments. Gäller detta inrikes i Kanada eller har hon bara fel?
 

Doctor-X

Medlem
Ringde precis in och skulle boka en inrikesresa i Kanada YQG-YYZ-YVR i business, men leget YQG-YYZ går endast i eco (flighten går endast med eco-säten). Det finns lediga platser både i eco YQG-YYZ och i business YYZ-YVR, men agenten påstår att man inte kan mixa bokningsklasser?! Jag har flugit mixed segments i Kanada förut och ffa YQC-YYZ i båda riktningarna och det har gått hur bra som helst, dock har inte dessa resor varit endast inrikes. Agenten menar på att det måste finnas business platser på alla flighter för att hon ska kunna boka och att det är married segments. Gäller detta inrikes i Kanada eller har hon bara fel?

Svarar mig själv för att återkoppla, om någon skulle fundera över samma frågor i framtiden. Samtalet igår gick till SAS vanliga kundtjänst (dock engelskspråkig eftersom klockan var efter 20). Då fanns det biljetter enligt den sträckan jag önskade, men som sagt mixed segments = system error.

Ringer idag igen till vanliga kundtjänsten - finns inga biljetter alls på den önskade sträckan förutom i eco. Testar att ringa 2-4-1 voucher numret, får tala med en trevlig norrländsk kille som först inte hittar något, men efter att jag ber honom söka enbart på YYZ-YVR hittar han tillgänglighet i business och kan sedan lägga till YQG-YYZ i ekonomi utan problem.

Summasummarum det går alldeles utmärkt att mixa segment inrikes i Kanada.

Hade tittat att det fanns platser enligt United, ANA och ExpertFlyer - vilket i slutet visade sig stämma. Att söka via AirCanadas Aeroplan kan vara lite vanskligt då det finns flighter som man endast kan boka om man bokar awards via Aeroplan programmet, pga att det är AirCanadas egna fligher.
 

joelflight

Medlem
Är det fler som upplever att tillgängligheten med vad som visas på United inte stämmer när man ringer in? Jag har ringt in och kollat under en period på cirka 20 dagar där United tydligt visas att det finns Business-biljetter med både Lufthansa och Turkish Airlines. Även när jag kollar tillgänglighet på Air Canada så det står det att det finns i Business. När jag däremot ringer SAS så ser de bara ekonomi. Jag har tidigare varit med om att vissa enstaka sökningar inte stämmer när jag ringer SAS jämfört med United men inte för såhär många sökningar. Något i forumet som upplevt liknande i närtid?

Jag upplever det samma, United visar flera alternativ under flera dagar men SAS ser inget utav det. Kan det verkligen stämma, har ni några tips hur man kan få mer tillförlitliga sökningar? Det är så frustrerande...
 

Mikael S

Medlem
Jag upplever det samma, United visar flera alternativ under flera dagar men SAS ser inget utav det. Kan det verkligen stämma, har ni några tips hur man kan få mer tillförlitliga sökningar? Det är så frustrerande...

Lägga på och ringa igen hjälpte för mig. Första killen såg inga biljetter trots att de fanns hos United och Aircanada etc.
Och kom även med påståenden att det finns inget på hela månaden.

Tacka, lägga på och sitta i 45 min kö igen, och så plötsligt fanns de biljetter jag hittat tillgängliga.
 

Davvelavve

Medlem
Hade tittat att det fanns platser enligt United, ANA och ExpertFlyer - vilket i slutet visade sig stämma. Att söka via AirCanadas Aeroplan kan vara lite vanskligt då det finns flighter som man endast kan boka om man bokar awards via Aeroplan programmet, pga att det är AirCanadas egna fligher.

Lite OT men air Canada aeroplan verkar ha sjukt bra tillgänglighet både deras egna men även *a samt etihad.
 

palmen

Moderator
Lite OT men air Canada aeroplan verkar ha sjukt bra tillgänglighet både deras egna men även *a samt etihad.
Deras egna flighter blir irrelevant om man ska boka med eurobonus, samt att etihad inte går att boka som vanlig eurobonus award.
Det är dock ett bra sätt att letar awards på övriga star alliance då det stämmer väldigt bra med vad eurobonus kan boks.
 

palmen

Moderator
Jag upplever det samma, United visar flera alternativ under flera dagar men SAS ser inget utav det. Kan det verkligen stämma, har ni några tips hur man kan få mer tillförlitliga sökningar? Det är så frustrerande...
Ja det kan absolut stämma, allt beroende på vilket bolag du försöker boka.
Bäst tillförlitligt är att söka på både United och air Canada, finns det på båda sökmotorer borde även eurobonus kunna boka.
Sen finns det massa agenter hos sas som är urusla och inte söker och ljuger och kommer med osanningar istället för att göra sitt jobb. Bara lägga på och ringa igen och hoppas på en vettig agent.
 
Toppen