Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

gjohansson

Medlem
4:e veckan jag är ute o ränner och idag var köerna på Arlanda hemska. Inte långt från att missa planet.
Tror minsann får utöka tiden så länge det ska pågå dessa manuella kontroller.
 

Fredde18

Medlem
Reglerna som de är just nu: Från och med 26/5 görs ingen kontroll av passagerare som anländer från Gröna länder vid ankomst till CPH. Om passageraren skall vidare in i Danmark krävs uppvisade av negativt test eller vaccinationsintyg.
Jag passerade CPH 28/6.

Tänk på att SAS Gold lounge kräver negativt Antigen/PCR eller fullvaccinerad för att få tillträde till loungen.
Tack, då har jag förstått nuvarande regler korrekt. Således kan vi resa hem utan att vidtaga några corona-relaterade aktiviteter, test e.dyl, för att kunna borda i Kroatien, mellanlanda på Kastrup och kliva genom passkontrollen på Arlanda. (Såvida vi inte ska in i loungen då :p)
 

GOTBound

Medlem
Tack, då har jag förstått nuvarande regler korrekt. Således kan vi resa hem utan att vidtaga några corona-relaterade aktiviteter, test e.dyl, för att kunna borda i Kroatien, mellanlanda på Kastrup och kliva genom passkontrollen på Arlanda. (Såvida vi inte ska in i loungen då :p)
Jag har kört safe och alltid gjort ett Antigen utifall ngt ändrats när jag är i luften [och loungen ;)].
#hängslenochlivrem
 

Swedestar

Medlem
Det räcker alltså med antigen för att åka tåg över bron och flyga från Kastrup? Ska med direktflyg till Spanien.
Beroende på var man läser så krävs det PCR. Men det är antingen eller?
 

trskial

Medlem
Jag ska till Finland och hälsa på släkt. Har fått båda doserna vaccin. Behöver jag då bara skriva ut mitt intyg från covidbevis och visa upp vid landgång i Helsingfors och sedan kommer jag in?
 

Lukas S

Medlem
Hej alla,

Har en tilläggsfråga ang transit i CPH:

Jag befinner mig i USA (gult land på Danmarks lista) och ska - tyvärr ;) - åka tillbaka till Sverige, då med SAS via CPH (2h transit). Jag tolkar infon på Danmarks covid-hemsida som att jag inte behöver ett test för genomresa så länge jag stannar i transit-området, eftersom USA är gult. D.v.s jag behöver inte vidta några covidåtgärder för hemresa. Kan någon bekräfta om det stämmer? Tilläggas kan att jag kommer att få andra dosen Pfizer här i USA c:a en vecka innan resan till CPH, men det är ju tyvärr en vecka för lite för att godtas av danskarna :(
 
Hej alla,

Har en tilläggsfråga ang transit i CPH:

Jag befinner mig i USA (gult land på Danmarks lista) och ska - tyvärr ;) - åka tillbaka till Sverige, då med SAS via CPH (2h transit). Jag tolkar infon på Danmarks covid-hemsida som att jag inte behöver ett test för genomresa så länge jag stannar i transit-området, eftersom USA är gult. D.v.s jag behöver inte vidta några covidåtgärder för hemresa. Kan någon bekräfta om det stämmer? Tilläggas kan att jag kommer att få andra dosen Pfizer här i USA c:a en vecka innan resan till CPH, men det är ju tyvärr en vecka för lite för att godtas av danskarna :(
När jag hade transit förra veckan (efter att dom uppdaterade reglerna för USA) så frågade de efter antingen ett Covid-test eller vaccinbevis i passkontrollen.
Kontrollanten var inte nöjd förrän jag visade upp ett Covid-test och han behövde se att det var ett PCR test också, så då var dom väldigt petiga iallafall.

Det känns som att det är enklast att ha ett nyligen genomfört test som säkerhet för att inte hamna i problem i passkontrollen eller behöva ta ett test och vänta på resultatet när man landar i Danmark.
 
Toppen