Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Sen är det ju också så att om framtiden vet vi ingenting. Blir det en ny smittvåg i höst/vinter med nya reserestriktioner? Kommer SAS då att fortsätta att förlänga status för alla eller bara för dem som återkvalificerat på egna meriter under 2020-2021? Och kommer det då ge grund för LTG?
Jag tycker att det känns alltid tryggare att behålla EBG på egna meriter än på goodwill från SAS.
 

GOTBound

Medlem
Men om du flyger så lite vad ska du få med det till?
Bättre då att flyga lite finare de få resor du gör..

För oss som reser mycket är det självklart värdefullt med fast tjack och lounge då man reser på ekonomibiljetter i jobbet men för nöjesresans? Då hade jag hellre lagt de där 10’ på attt resa bättre de få tillfällen du faktiskt reser.

Tja, eftersom han skriver att han började som EBB och vidare säger att han flyger väldigt lite…

Den lilla detaljen missade jag :D
Det jag menade var gentligen bara att en låg status inte behöver betyda att man flyger lite, utan enbart att man inte har rätt kreditkort och flyger på de billigaste biljetterna.

Jag vet inte varför jag skall behöva försvara mig i tråden, men om ni nödvändigtvis måste veta så har jag redan svarat på det i denna tråd här.

EDIT: Här finns en mer utförlig sammanställning.
 
Last edited:

jerixon

Medlem
Håller helt med, man vet aldrig vad som händer, men sen är inte en flygstatus hela världen heller.....
Jag menar det är bara flyg... Finns ju värre saker för mig varje fall :)
Den här gången var det enkelt att lösa, men får se vad som händer i framtiden.

Sen är det ju också så att om framtiden vet vi ingenting. Blir det en ny smittvåg i höst/vinter med nya reserestriktioner? Kommer SAS då att fortsätta att förlänga status för alla eller bara för dem som återkvalificerat på egna meriter under 2020-2021? Och kommer det då ge grund för LTG?
Jag tycker att det känns alltid tryggare att behålla EBG på egna meriter än på goodwill från SAS.
 
Jag vet inte varför jag skall behöva försvara mig i tråden, men om ni nödvändigtvis måste veta så har jag redan svarat på det i denna tråd här.
Du behöver inte försvara dig. Jag var ärligt nyfiken, att du räknat ut något i ett exel ark är ju ett medel men inte syftet.

För att återgå till kärnfrågan, mitt EuroBonus år går ut Jan 2022. Normalt sätt flyger jag in ett EBD lätt, nu har jag hittills i år 20.000 status poäng oaktat de som kommer från mitt Amex Elit senare i år. Jag kommer garanterat flyga in ett guld, däremot är jag tveksam till huruvida jag kommer flyga in ett diamant. Anledningen till detta är att SAS och till viss del LH inte flyger som förr, svårt att hitta flyg och/eller hiskeliga långa restider gentemot KLM.
Flying Blue har jag däremot flugit in 2 x Platinum i år..
Om SAS förlänger min status, oaktat vad jag når upp i, så kommer jag nog fortsätta behålla dem som mitt primära val, om inte så kommer jag fortsättningsvis enbart flyga in ett EBG och sedan flyga KLM/AF istället. Blir spännande.
 

jerixon

Medlem
Kör ungefär som dig nu mer.
Hade Diamant utan problem men det sket sig när SAS drog ner på intjäningen long haul.
Nu mer kör jag EBG med minsta möjliga marginal för att behålla LTG och sedan KLM/Skyteam resten om möjligt.

Du behöver inte försvara dig. Jag var ärligt nyfiken, att du räknat ut något i ett exel ark är ju ett medel men inte syftet.

För att återgå till kärnfrågan, mitt EuroBonus år går ut Jan 2022. Normalt sätt flyger jag in ett EBD lätt, nu har jag hittills i år 20.000 status poäng oaktat de som kommer från mitt Amex Elit senare i år. Jag kommer garanterat flyga in ett guld, däremot är jag tveksam till huruvida jag kommer flyga in ett diamant. Anledningen till detta är att SAS och till viss del LH inte flyger som förr, svårt att hitta flyg och/eller hiskeliga långa restider gentemot KLM.
Flying Blue har jag däremot flugit in 2 x Platinum i år..
Om SAS förlänger min status, oaktat vad jag når upp i, så kommer jag nog fortsätta behålla dem som mitt primära val, om inte så kommer jag fortsättningsvis enbart flyga in ett EBG och sedan flyga KLM/AF istället. Blir spännande.
 

AndersSt

Medlem
Den lilla detaljen missade jag :D
Det jag menade var gentligen bara att en låg status inte behöver betyda att man flyger lite, utan enbart att man inte har rätt kreditkort och flyger på de billigaste biljetterna.

Så är det, flyger man som jag mest i jobbet så blir det verkligen inte många baspoäng på de billiga biljetterna. När det inte är pandemi så flyger jag jobbrelaterat kanske 1-2 gånger i månaden, blandat long- och short haul. Min omgivning tycker jag flyger jättemycket, men här på forumet kan många tycka att jag knappt flyger något alls? Med mitt resemönster kommer jag precis upp till EBG med ett AMEX Elite. Star Alliance Gold gör absolut resandet lite trevligare och har verkligen hjälpt mig de gånger något har strulat. Förstår inte riktigt drevet mot de som gör MR, var och en gör väl som den vill med sina egna pengar (om vi utesluter miljöinvändningarna...) ;)
 
Toppen