Senaste nytt

Tjänstebilstråden

TP12

Medlem
Kan ge mitt perspektiv på det hela då jag i stor utsträckning valde mellan dessa två.

De objektiva anledningarna till att det blev P2 var framför allt att vissa funktioner som jag vill ha inte fanns (och i vissa fall inte finns nu heller) i Model 3 tex. LED matrix-belysning som fungerar, elbaklucka med komfortöppning, rattvärme, "riktig" instrumentpanel.

Subjektivt var att jag tycker att P2 är snyggare och inte är lika vanlig.

Den stora fördelen med M3 LR var att den har bättre räckvidd och bättre infrastruktur. Jag har laddare hemma så för min del var det, uppenbarligen, inte av avgörande betydelse.

De är dock rätt lika, när jag fick återkommande leveransförseningar på bilen så kontaktade jag Tesla rörande leveranstid på M3 och hade det inte varit för att Polestar efter diverse påtryckningar lyckades får fram min bil så hade jag avbokat den och tagit en M3 istället.
 

Valley

Medlem
Måste ta slut
Skall inte bry mig på många år. Så kommer detta. iX - som jag i o f s gått och väntat på.

BMW iX: Räckvidd, modeller, tekniska data och priser | BMW.se

Får övertyga mig själv att jag skall hålla tassarna borta. Covid har gjort underverk för körda mil. Så jag räknar med att halvera körsträckan i framtiden. Då är det inte värt pengarna.

Får börja med en test av el-Mini nästa vecka.
i3:an skall ”snart” bytas ut.
 

TP12

Medlem
Kommer ungefär precis Malmö - Göteborg om jag kör som jag gjorde med fossibil dvs. 10-30 över skyltad hastighet på motorväg. Kör man långsammare så gör det ganska stor skillnad på förbrukningen men man kommer inte i närheten av WLTP.

Efter att fått senaste uppdateringen av Polestar häromveckan så var jag i Gbg för någon dag sedan. Körde från västra hamen i Malmö till Best Western i Åby. Låg i 125-130 hela vägen med en mycket liten avstickare för att ta lite käk längs vägen.

Hade sex mil kvar i räckvidd när jag kom fram. Så väsentligt bättre än tidigare.

Sen vet jag inte om förbrukningen har påverkats av uppdateringen egentligen, har läst att Polestar bara minskade den dolda reserven med fem mil (dvs. den har visat noll mil kvar även om det funnits närmre åtta, tydligen) - vilket verkar stämma med min upplevelse.
 

Valley

Medlem
Efter att fått senaste uppdateringen av Polestar häromveckan så var jag i Gbg för någon dag sedan. Körde från västra hamen i Malmö till Best Western i Åby. Låg i 125-130 hela vägen med en mycket liten avstickare för att ta lite käk längs vägen.

Hade sex mil kvar i räckvidd när jag kom fram. Så väsentligt bättre än tidigare.

Sen vet jag inte om förbrukningen har påverkats av uppdateringen egentligen, har läst att Polestar bara minskade den dolda reserven med fem mil (dvs. den har visat noll mil kvar även om det funnits närmre åtta, tydligen) - vilket verkar stämma med min upplevelse.

Har du åkt en ca 300Km då?
Och vilket batteri har du i kärran? Har förstått det finns 2 att välja på.

En annan har svårt att tro att jag skulle fixa Karlstad - Stockholm en vinterdag på en laddning.
 

GOTBound

Medlem
Har du åkt en ca 300Km då?
Och vilket batteri har du i kärran? Har förstått det finns 2 att välja på.

En annan har svårt att tro att jag skulle fixa Karlstad - Stockholm en vinterdag på en laddning.
Jag tror det bara finns en variant av batteri som sitter i alla tre motorvarianterna, med kapacitet på 78 kWh/ 300 kw.

Standard Range Single Motor:
WLTP 440 km
Hk 224
0-100 7,4 sek

Long Range Single Motor:
WLTP 540 km
Hk 231
0-100 7,4 sek

Long Range Dual Motor
WLTP 480 km
Hk 408 :cool:
0-100 4,7 sek :cool:
 

TP12

Medlem
Jag tror det bara finns en variant av batteri som sitter i alla tre motorvarianterna, med kapacitet på 78 kWh/ 300 kw.

Standard Range Single Motor:
WLTP 440 km
Hk 224
0-100 7,4 sek

Long Range Single Motor:
WLTP 540 km
Hk 231
0-100 7,4 sek

Long Range Dual Motor
WLTP 480 km
Hk 408 :cool:
0-100 4,7 sek :cool:

Har du åkt en ca 300Km då?
Och vilket batteri har du i kärran? Har förstått det finns 2 att välja på.

En annan har svårt att tro att jag skulle fixa Karlstad - Stockholm en vinterdag på en laddning.

Jag har varianten med 408hk som GOTBound nämner ovan.

Enligt google maps är det ca 27 mil jag körde. Körde faktiskt Malmö - Karlstad över midsommar och det krävdes ett laddstopp på vägen. Stora problemet var att hitta laddare som gav mer än 50 kw och som var ledig. Antar att Tesla har ett bra övertag gällande det fortfarande. Från idag så ger Polestar dock rabatt på priset på Ionity vilket kommer underlätta.
 

Valley

Medlem
Jag tror det bara finns en variant av batteri som sitter i alla tre motorvarianterna, med kapacitet på 78 kWh/ 300 kw.

Standard Range Single Motor:
WLTP 440 km
Hk 224
0-100 7,4 sek

Long Range Single Motor:
WLTP 540 km
Hk 231
0-100 7,4 sek

Long Range Dual Motor
WLTP 480 km
Hk 408 :cool:
0-100 4,7 sek :cool:

Är för dålig räckvidd. Och, får man med sig en Labbe tro?
 

Valley

Medlem
Jag har varianten med 408hk som GOTBound nämner ovan.

Enligt google maps är det ca 27 mil jag körde. Körde faktiskt Malmö - Karlstad över midsommar och det krävdes ett laddstopp på vägen. Stora problemet var att hitta laddare som gav mer än 50 kw och som var ledig. Antar att Tesla har ett bra övertag gällande det fortfarande. Från idag så ger Polestar dock rabatt på priset på Ionity vilket kommer underlätta.

Är också ett problem detta m laddning.
Har man otur är det upptaget. Eller så finns inte snabbladdning.
Innebär att man måste planera med 1-2 timmar extra för att vara säker
 
Toppen