sungtae
Medlem
Som det går att läsa lite varstans här på BC är varken AF eller CDG särskilt populära, speciellt vid transfers.
Har själv missat anslutningar och tappat baggage med denna combo, även när tidtabellen hölls från Stockholm.
Som exempel tänkte jag på första AF-flyget på morgon ARN-CDG som enligt tabell går 6:50 och anländer 9:30. Sedan går i princip alla USA-flygen med AF och Delta mellan 10:30-11:00, klart det blir trångt vid T2E med ett tiotal widebodys med ungefär samma avgångstid och i kombination med långsam flygplatspersonal i Security och pass blir det svettigt. Varför flyttar inte AF avgången från Stockholm bakåt för att få mer utrymme? Handlar det om kapacitet/slots etc på CDG?
Exempelvis har både Lufthansa och KLM flyttat sina matarflygsavgångar bakåt, bl a ska LH:s avgång till Frankfurt t.o.m avgå före 06:00 framöver. När man ska med ett fakirflyg så måste man ju ändå gå upp mitt i natten vare sig flyget går 6 eller 7. Åtminstone tycker jag att det är viktigare att hinna med sin anslutning än en halvtimme mer sömn, som man ändå kommer torska med jetlag mm.
Var ligger egentligen problemet, hos CDG (Flaskhalsar, Personalbrist, Allmänt krånglig flygplats etc.), AF (Tidtabeller, baggagehantering etc.) eller båda? Det känns ju som att varken flygplatsen eller flygbolaget har särskilt bra rykte?
Har själv missat anslutningar och tappat baggage med denna combo, även när tidtabellen hölls från Stockholm.
Som exempel tänkte jag på första AF-flyget på morgon ARN-CDG som enligt tabell går 6:50 och anländer 9:30. Sedan går i princip alla USA-flygen med AF och Delta mellan 10:30-11:00, klart det blir trångt vid T2E med ett tiotal widebodys med ungefär samma avgångstid och i kombination med långsam flygplatspersonal i Security och pass blir det svettigt. Varför flyttar inte AF avgången från Stockholm bakåt för att få mer utrymme? Handlar det om kapacitet/slots etc på CDG?
Exempelvis har både Lufthansa och KLM flyttat sina matarflygsavgångar bakåt, bl a ska LH:s avgång till Frankfurt t.o.m avgå före 06:00 framöver. När man ska med ett fakirflyg så måste man ju ändå gå upp mitt i natten vare sig flyget går 6 eller 7. Åtminstone tycker jag att det är viktigare att hinna med sin anslutning än en halvtimme mer sömn, som man ändå kommer torska med jetlag mm.
Var ligger egentligen problemet, hos CDG (Flaskhalsar, Personalbrist, Allmänt krånglig flygplats etc.), AF (Tidtabeller, baggagehantering etc.) eller båda? Det känns ju som att varken flygplatsen eller flygbolaget har särskilt bra rykte?