Senaste nytt

Diamond life

intuition

Medlem
Track 3
(MMX-ARN-GOT-ARN-VBY-ARN-GOT-ARN-MMX)

"Face-to-face, each classic case
We shadow box and double-cross
Yet need the chase

A license to love, insurance to hold
Melts all your memories and change into gold
His eyes are like angels'; his heart is cold
"



Flyg till Visby. Jag är sen. Jätte-sen. Så fort jag kommer ombord hör jag "Boarding complete". Jag hittar min plats som är den enda lediga. Planet är fullt, inte minst i bagage-hyllorna. Det är helt chanslöst att få in min väska. En flygvärdinna kommer fram och tittar på eländet. Så börjar hon stuva om, och till min förvåning hittar hon en massa kuddar och annat krafs som kan flyttas eller klämmas ihop och ett tu tre glider min väska på plats.

Jag sätter mig ner. Bredvid mig har jag en parant tant, med en vit sommarhatt. Jag ser inte riktigt ansiktet utan bara de målade röda läpparna.
Hon är snacksalig och börjar prata med mig direkt. Hon har massor av frågor om Gotland och jag svarar så artigt och trevligt jag kan, en prestation med tanke på att jag aldrig varit på Gotland. Speciellt frågar hon mycket om hotell och jag förstår inte riktigt detta överdrivna intresset. Men konversationen flyter på.

Så lutar hon sig in, som om hon ska viska något. Jag ler och vänder mig lite mot henne. Men det är inte örat hon siktar in sig på, utan plötsligt är hon tätt tätt intill, kind mot kind.
Kyssen blir så vild att hatten flyger av. Vi besinnar oss och försöker låtsas som inget hänt. Ingen verkar ha sett oss.
- Direkt till hotellet när vi landat, viskar hon.

Förvirrad sitter jag där utan att riktigt fatta. Men så samlar jag mig, slår av flygläget fast att vi börjat taxa ut och kollar om det finns något Nordic Choice hotell nära Visby.

Bzz-bzz.. Ring-ring..Bzz-bzz ..Ring-ring..
Telefonen väcker mig ur drömlandet. 05:10 står klockan på, och jag konstaterar bara kallt att den här drömmen skulle kunna sysselsätta psykologer i månader.

Men vi sparar de pengarna och snabb-analyserar vilka rädslor och förhoppningar det undermedvetna när i mig. Vi kan direkt konstatera att 500 dagar utan flygningar inte på något sätt hinner sudda ut ångesten att boarda sent och aldrig få plats med sin väska. Och vem drömmer inte om att bli upphånglad av en främling?! Låt gå för att mitt undermedvetna kunde ha kostat på sig något lite mer spännande än en tant i hatt...
Och slutligen, en koppling som de flesta utbildade psykologer säkert går bet på, men som är uppenbar för BC:aren: Min påhittade älskarinnas fixering vid hotell. Kvällen innan avresa satt jag nämligen i panik och bokade rum på slumpmässigt valda orter för att inte missa 3x poäng på Nordic Choice...

8 minuter efter detta bryska uppvaknande är jag på väg. Det är en underbar morgon och det är ren njutning att forsa fram i det skånska sommarlandskapet. Man borde vara ute kl 5 på morgonen lite oftare, tänker jag. Om det nu inte vore för att man behöver några timmar sömn.

5:44 parkerar jag på Sturup lågpris och 7 minuter senare är jag i säkerhetskontrollen. Det flyter ju på det här! 4 minuter till boarding börjar! I dag är jag dessutom ordentlig och tar ut handspriten utan att ens behöva en påminnelse.

Beep-Beep.
-Javenmaf..?
- Slumpen! ropar båda säkerhetsmedarbetarna i munnen på varandra. Men det är inte fullkropps visitering idag utan de nöjer sig med att skanna midjan efter bomb-partiklar.


Flyg 1 - MMX-ARN
Jag slinker ner i mitt säte. 6:15 avgången är nästan tom. Jag räknar inte, men kanske 20-30 passagerare?Jag hade tänkt sova, men nu sitter jag plötsligt och är lite småhungrig.


Arlanda 07:25
Här har jag 50 minuter till nästa flyg. Det är ju ett elände att flyga som status-lös, så lounger och sittplatsval m.m får lösas med viss kreativitet. Som nybörjare på SAS/EB har jag tagit chansen att lära mig om plusgrade, och har framgångsrikt lagt bud på 2 flyg *) för att hantera just dessa två saker. Dagens flyg nr 4 är uppgraderat med pengar, för att jag vill säkra att jag kommer snabbt av i Visby och slippa känna mig stressad för den extra säkerhetskontrollen. Flyg 5 är uppgraderad med poäng, för att ha lounge-access över lunchen.
Men nu är jag sugen på frukost och blippar in mig i loungen med boarding-passet från flyg 4, medan jag gör mig redo för att ta flyg nr 2.

*) Ja, jag är en idiot som betalar poäng eller pengar för plus på korta inrikesflyg. Men som sagt, det var inte för att få den fantastiska plus-servicen som jag gjorde det.



Flyg 2 ARN-GOT
På klassisk SAS manér startar det med förseningar. Boarding står det på tavlan men ingen aktivitet i gaten. När vi når avgångstiden, känner sig agenten tvingad att göra ett utrop och man hör hur hon anstränger sig för att inte berätta vad felet är - men det framgår ändå att kaptenen ogillar den ena motorn och tekniker är där och jobbar.
Vi kanske får byta plan, säger hon, och jag börjar räkna på tidtabellen.

Fördelen med att boka vändande flyg är ju att man inte kan missa flyget vid försening på utgående, men jag inser att min vändning till Visby kan vara i fara. Jag har 1 h bytestid i mitt schema, men den tiden krymper snabbt ihop nu.

Nu kan vara ett bra tillfälle att bencha lite appar. Vem är snabbast att informera om förseningen?
SAS appen vinner, den meddelar 20 minuter försening redan innan tanten i gaten har en aning om det. Någon sekund senare kommer SMS från SAS. 2 minuter senare aviserar Tripcase. Tripit pro aviserar inte alls och har svårt hela dagen att avisera i tid. Tripit pro upptäcker faktiskt inte alls att flyget är försenat utan rapporterar glatt att SK2151 följer tidtabell.
Överlag fungerade SAS appen bra för gate-status mm, men tripcase är ändå bästa följeslagaren den här dagen tack vare att den fångar mer information när någon annan, t.ex. både planerad och faktisk landningstid och ankomst gate. Återkommer till det senare.

Tiden för den nya försenade avgångstiden börjar närma sig och jag funderar på hur man bäst tacklar den massiva försening som ett plan-byte skulle innebära. Men så kommer boarding igång. Jag skannar mitt boardingpass men grinden öppnar inte. Systemet står bara och tuggar. Till sist spottar den ur sig en lapp. Ny plats 14D, istället för rad 10 som jag valt för att snabbast möjligt komma av i Göteborg. "Ändrad konfiguration" är anledningen, och på ren svenska "någon har fått för sig att 7 passagerare i plus behöver 10 rader istället för de 9 som platskartan visar". Det stör mig extra mycket eftersom jag har 14D på returen och vill undvika att sitta på samma plats. Vill inte bli igenkänd av personalen.

Nu sitter jag i 14D och har god koll på den "ogillade" motorn. Den verkar fungera som den ska, även om jag sitter och fantiserar om hur en kompressor-stall låter på riktigt. Funderar lite på vad som är korrekt protokoll när det händer. Trippel-bong och ropa "Engine surge"?

Kapten håller bra marschfart och vi landar i Göteborg bara 25 minuter efter tidtabell, och angör gate 9:45 dvs precis på planerad avgångstid. Avstigning sker "segmenterat" och även genom bakdörr, så jag är nästan sist av. Men det är lugnt, jag hinner både gå på toa och lyssna till irriterade passagerare som är bekymrade över att missa sina anknytningar i Stockholm, innan det är dags att boarda.


Flyg 3 GOT-ARN
SAS lyckas inte vinna tillbaka någon förlorad tid och avgår en halvtimme sent. Min bytestid på 60 minuter är nu reducerad till 30. OK, det är lugnt, även om jag nu kanske inte hinner ta fajten i loungen om att bli insläppt för andra gången på boardingpass #4.

Planerad ankomstgate är F33 och flyg 4 avgår från 5A. Det är nu Tripcase briljerar.
Det kommer högtalarutrop om beräknad landningstid ca 11.00. De två svettigaste bytena är Luleå 11.25, gate 18 och Visby 11:35 gate 5A.
- Nu vet jag inte riktigt vilken gate vi ankommer till, ropas det ut, men vi återkommer med info så snart vi vet.

Aha, det låter som en utmaning tänker jag och kollar med Tripcase. Och ett-tu-tre flaggar tripcase upp Gate-change! Ny gate 19. Återigen vet jag mer än vad SAS personal vet! Mycket riktigt, när vi landar taxar vi förbi F-piren och gate 1/10-piren och glider upp till 11/20-piren. Där blir vi stående. Kaptenen gör snart ett utrop:
- Ja, de har flyttat oss till gate 19 för att ni som ska till Luleå säkert ska hinna med. Det blir alltså bara rakt över för er, det tar bara någon minut. Problemet är att de inte har styrt om personalen till gate 19, så den är inte öppen. Vi har ropat på hjälp här för att bli inflaggade till gate så snart som möjligt.

"Så snart som möjligt" betyder i det här fallet 15 minuter stillasittande på plattan 50 meter från gate 19. Smidigt! Passagerarna hade kunnat krypa från F33 till 19 och varit framme snabbare...

11:20 är jag av och går med raska steg. Diskuterar med mig själv och jag ändå ska försöka hinna loungen (som nu ligger på vägen) när SAS-appen plingar "Omedelbar avgång". Killen bakom mig börjar springa. Det känns inte helt värdigt. Jag tänker "äsch, jag har ju en genomgående biljett, så det är SAS ansvar att jag klarar bytet" och fortsätter att gå raskt. Men loung-besöket får jag nog stryka.
När jag närmar mig gate 5A inser jag att jag kommer att vara sist. Hmm, tänker jag och småler lite för mig själv, var är tanten med vit hatt?


Flyg 4 ARN-VBY
Flyget är inte fullt. Hela min rad är tom och jag ser ingen tant med hatt någon annan stans heller.
Besviken planerar jag att dränka min sorg, eller i alla fall ta en Ringi och chips som den stolta plus-resenär jag är. Men de verkar inte servera något alls under denna korta flygning. Jaja. jag har ju internet i priset i alla fall, tänker jag och hinner slösurfa lite under de få minuter flyget tar.
Diverse långsamma taxningar gör att även detta flyget är 10 minuter sent. Men jag är snabbt av, och analyserar läget. Aha, man behöver gå till ena änden av terminalen, för att sedan tillbaka till avgångshallen och ny säkerhetskontroll. När jag kommer till ena ändan inser jag att det här är ju längre än UME, och raskar på stegen lite. Tomt i säkerhetskontrollen, men såklart ett beep-beep även här. Jag gissar att det är slumpen igen, och på lugnt gutemål säger tjejen att "du kan väl gå tillbaka och prova igen" och då blir det inga fler beep...


Fortsättning följer...
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Så lutar hon sig in, som om hon ska viska något. Jag ler och vänder mig lite mot henne. Men det är inte örat hon siktar in sig på, utan plötsligt är hon tätt tätt intill, kind mot kind.
Kyssen blir så vild att hatten flyger av. Vi besinnar oss och försöker låtsas som inget hänt. Ingen verkar ha sett oss.
- Direkt till hotellet när vi landat, viskar hon.
Haha! :D För en kort sekund trodde jag detta var den första reserapporten med ”full disclosure”. :eek::p
 

intuition

Medlem
Haha! :D För en kort sekund trodde jag detta var den första reserapporten med ”full disclosure”. :eek::p

Jag var mer inne på att det var rollspel på gång för att hotta upp tillvaron lite. ;):D

Haha, det mest deprimerande var ju att det var full disclosure, inkl avslöjandet om mitt undermedvetna! Lovar dock att fortsätta avslöja alla detaljer. Om verkligheten inte levererar får jag väl se till att hitta någon schysst röka... ;)
 

intuition

Medlem
Flyg 5 VBY-ARN
Halvägs genom dagen, nu vänder vi på steken och kör slingan baklänges. Destination Malmö via Arlanda och Landvetter! Känner mig inte alls trött på att flyga och är säker på att 4 segment till inte ska vara något större problem.

I teorin är jag redan nu Guld, men det inser jag ju att SAS inte vet. Flygen krediteras inte löpande under dagen utan i batch om något dygn. Eftersom jag har delat upp det på 4 flygdagar hade det varit klart smartare att flyga 6+6+6+6 segment och alltså varit guld redan innan flygdag 3 började. Men jag får fortsätta som silver.
Det ska visas sig senare, till min förvåning, att SAS är rättskaffens och trots batch-tänket processar varje flight sekventiellt och utvärderar nivå-status mellan varje flight! Så även i praktiken är jag guld före lunch - jag ser det på att 25% tier bonus kickar in från och med flyg 5!

Det tar en evighet för Visby airport att få fram vårt vikt- och balansintyg och avgången från Visby blir 25 minuter sen. Ankomst till stockholm är ca 30 minuter sen. Min planerade lunch på Arlanda naggas i kanten - från nästan en timmes behaglig lunchpaus ner till knappt 30 minuter.

Flyg 6 ARN-GOT
Loungen serverar potatissallad med rostbiff som är god. Stressar lite, helt i onödan för boardingen påbörjas ändå inte i tid. Jag följer tiderna i tripcase och ser att den ursprungliga flygplanen med 20 minuter för tidig ankomst till Göteborg, flyttas 20 minuter senare till att ankomma i tid. Vilket vi också gör i verkligheten.
Sitter i plus på den här sträckan och det är halvfullt. Servicen super-långsam. När det är min tur på rad 5, och jag ber om en chips och en öl, får jag det trötta svaret "jaha, vi får se om det finns någon öl kvar". Det tar ytterligare några minuter att hitta ölen, så när kabinen ska förberedas för landning är den bara halv-drucken. Jag häller upp det sista, fäller upp bordet, sätter glaset i stolsfickan medan jag lämnar in skräpet. Jag sveper i mig det sista precis innan vi är på marken. Nöjd minns jag att det finns toaletter precis vid gate 16. För mig som nu är rutinerad Landvetter-vändare finns den värdefulla kunskapen att man kan göra bypass på den långa toa-kön. Ingen fattar nämligen att sista dörren är en urinoar, som alltså har fem tomma bås.


Flyg 7 GOT-ARN

Trots att inkommande landar på tid, lyckas SAS inte vända i tid. Avfärd 5 minuter sent, men SAS har väl tilltagen block-tid på rutten så ankomst är i tid.
Nu är första gången under dagen jag börjar känna att det kan vara skönt att det snart är slut.

Flyg 8 ARN-MMX
En överambitiös gate-agent tillämpar sin egen idé om corona-säker boarding. Hon ropar ut 5 rader i taget som får lov att boarda, med strikta instruktioner om den aktuella gruppen ska använda bakre eller främre dörr. Ordningen är typ rad 10-15, sedan 15-20, sedan 20-25, sedan 5-10, sedan 1-5 och till sist rad 25-31.
Jag har ju såklart tänkt till på just den här flygningen och har valt rad 30.. Trots den hårt styrda boardingen kommer vi inte iväg i tid. Jag hoppas vinna tillbaka lite genom att vara först ut genom bakre dörr.
Men så klart representerar flyget dagens undantag. Det är enda turen där bakre dörr inte öppnas, och jag får sitta och vänta 10 minuter på sekvensierad avstigning.

Väl hemma känner jag mig faktiskt inte alls speciellt sliten. Jo, det har varit en lång dag. 8 segment. Knappt 13 timmar flygschema (≈ 14 timmar från dörr till dörr). Ca 8 timmar flygtid.
Viss stress med förseningar, men överlag är jag mycket nöjd med slingan. Det hela bokat som 4 open-jaws, dvs varje byte jag haft på ARN har varit skyddat av SAS. 538 kr / segment får anses prisvärt. Direktvändningen i GOT är superenkel och i VBY var den OK.

Sedan tycker jag att jag känner igen den gamla tråkiga inställningen hos en del personal. Långsam service gör plus på korta inrikesflyg till en stressig upplevelse. Förseningar känns också som en del av SAS gamla varumärke man gärna hade sluppit.

SAS-appen är en positiv överraskning. Det som finns i appen fungerar riktigt bra. Den har tex inga problem att hantera en stor mängd boarding-pass på samma dag. Man kunde önska fler funktioner, men hellre några bra än många halvtaskiga.
Två anmärkningar: Varför kan man inte spara boardingpassen? Och varför uppdateras inte boardingpasset i appen när systemet tvingar ett byte av sittplats?



Skärmavbild 2021-06-12 kl. 16.14.44.png


Två dagar senare byter Eurobonus-profilsidan färgschema för att markera min nya guld-status. Bakgrundsbilden verkar hämtad från mars - men riktigt så långt har jag inte flugit med SAS ännu! Gött ändå att vara en "True traveller"!

Screenshot_20210613-161937.png
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Flyg 5 VBY-ARN
Halvägs genom dagen, nu vänder vi på steken och kör slingan baklänges. Destination Malmö via Arlanda och Landvetter! Känner mig inte alls trött på att flyga och är säker på att 4 segment till inte ska vara något större problem.

I teorin är jag redan nu Guld, men det inser jag ju att SAS inte vet. Flygen krediteras inte löpande under dagen utan i batch om något dygn. Eftersom jag har delat upp det på 4 flygdagar hade det varit klart smartare att flyga 6+6+6+6 segment och alltså varit guld redan innan flygdag 3 började. Men jag får fortsätta som silver.
Det ska visas sig senare, till min förvåning, att SAS är rättskaffens och trots batch-tänket processar varje flight sekventiellt och utvärderar nivå-status mellan varje flight! Så även i praktiken är jag guld före lunch - jag ser det på att 25% tier bonus kickar in från och med flyg 5!

Det tar en evighet för Visby airport att få fram vårt vikt- och balansintyg och avgången från Visby blir 25 minuter sen. Ankomst till stockholm är ca 30 minuter sen. Min planerade lunch på Arlanda naggas i kanten - från nästan en timmes behaglig lunchpaus ner till knappt 30 minuter.

Flyg 6 ARN-GOT
Loungen serverar potatissallad med rostbiff som är god. Stressar lite, helt i onödan för boardingen påbörjas ändå inte i tid. Jag följer tiderna i tripcase och ser att den ursprungliga flygplanen med 20 minuter för tidig ankomst till Göteborg, flyttas 20 minuter senare till att ankomma i tid. Vilket vi också gör i verkligheten.
Sitter i plus på den här sträckan och det är halvfullt. Servicen super-långsam. När det är min tur på rad 5, och jag ber om en chips och en öl, får jag det trötta svaret "jaha, vi får se om det finns någon öl kvar". Det tar ytterligare några minuter att hitta ölen, så när kabinen ska förberedas för landning är den bara halv-drucken. Jag häller upp det sista, fäller upp bordet, sätter glaset i stolsfickan medan jag lämnar in skräpet. Jag sveper i mig det sista precis innan vi är på marken. Nöjd minns jag att det finns toaletter precis vid gate 16. För mig som nu är rutinerad Landvetter-vändare finns den värdefulla kunskapen att man kan göra bypass på den långa toa-kön. Ingen fattar nämligen att sista dörren är en urinoar, som alltså har fem tomma bås.


Flyg 7 GOT-ARN

Trots att inkommande landar på tid, lyckas SAS inte vända i tid. Avfärd 5 minuter sent, men SAS har väl tilltagen block-tid på rutten så ankomst är i tid.
Nu är första gången under dagen jag börjar känna att det kan vara skönt att det snart är slut.

Flyg 8 ARN-MMX
En överambitiös gate-agent tillämpar sin egen idé om corona-säker boarding. Hon ropar ut 5 rader i taget som får lov att boarda, med strikta instruktioner om den aktuella gruppen ska använda bakre eller främre dörr. Ordningen är typ rad 10-15, sedan 15-20, sedan 20-25, sedan 5-10, sedan 1-5 och till sist rad 25-31.
Jag har ju såklart tänkt till på just den här flygningen och har valt rad 30.. Trots den hårt styrda boardingen kommer vi inte iväg i tid. Jag hoppas vinna tillbaka lite genom att vara först ut genom bakre dörr.
Men så klart representerar flyget dagens undantag. Det är enda turen där bakre dörr inte öppnas, och jag får sitta och vänta 10 minuter på sekvensierad avstigning.

Väl hemma känner jag mig faktiskt inte alls speciellt sliten. Jo, det har varit en lång dag. 8 segment. Knappt 13 timmar flygschema (≈ 14 timmar från dörr till dörr). Ca 8 timmar flygtid.
Viss stress med förseningar, men överlag är jag mycket nöjd med slingan. Det hela bokat som 4 open-jaws, dvs varje byte jag haft på ARN har varit skyddat av SAS. 538 kr / segment får anses prisvärt. Direktvändningen i GOT är superenkel och i VBY var den OK.

Sedan tycker jag att jag känner igen den gamla tråkiga inställningen hos en del personal. Långsam service gör plus på korta inrikesflyg till en stressig upplevelse. Förseningar känns också som en del av SAS gamla varumärke man gärna hade sluppit.

SAS-appen är en positiv överraskning. Det som finns i appen fungerar riktigt bra. Den har tex inga problem att hantera en stor mängd boarding-pass på samma dag. Man kunde önska fler funktioner, men hellre några bra än många halvtaskiga.
Två anmärkningar: Varför kan man inte spara boardingpassen? Och varför uppdateras inte boardingpasset i appen när systemet tvingar ett byte av sittplats?



Visa bifogad bild 118884

Två dagar senare byter Eurobonus-profilsidan färgschema för att markera min nya guld-status. Bakgrundsbilden verkar hämtad från mars - men riktigt så långt har jag inte flugit med SAS ännu! Gött ändå att vara en "True traveller"!

Visa bifogad bild 118886
Fantastiskt väl berättat. Levde mig in i varje detalj. Damen i hatten påminde mig om en verklig händelse på ett nattflyg intra-USA-business som inleddes med att jag fick fel drink av en charmig flygvärdinna där en liten skrynklig lapp med min e-post diskret överlämnades före avstigning. Det mesta av resten är dolt i diskretion, men hon flög (trots allt gratis) över halva landet för en date med lilla mig på ett German Brauhaus. En av mitt livs mest romantiska dater blev det iaf. (Och ja. Ms.Lemon är i vetskap och log gott när jag en gång efter några glas champagne delgav henne ett foto av Meg Ryan-lookaliken från United. :) Hoppas inte vi nu får se en alltför stor dörr av ”bekännelser” öppnas på sajten....
 

intuition

Medlem
Spår 4
(MMX-ARN-GOT-ARN-VBY-ARN-GOT-ARN-MMX)

"What a diff'rence a day made
Twenty-four little hours
Brought the sun and the flowers
Where there used to be rain
My yesterday was blue, dear
Today I'm part of you, dear
My lonely nights are through, dear
Since you said you were mine
"


- Vill du ha på-fyllning på den?
Hon formligen kvittrar.

- Ja tack! svarar jag med ett leende och sträcker fram papp-muggen.

Klockan är 6:30 och jag är ombord på SK130 från Malmö till Stockholm. Vi avgick i tid, vi planerar att landa före tidtabell. Och all ombord-personal verkar vara ... glada?!!

Vad är det som har hänt? Drömmer jag igen? Flyger jag med SAS i ett parallellt universum? För det kan väl ändå inte bara vara att det står "Guld" på mitt boardingpass? I så fall, hur fett ska det inte bli att flyga i morgon. För då är jag ju Diamond. Det är nära nu, "Twenty-four little hours" gör all skillnad i världen.

Men vi backar till igår.

Boupptecknings-skit
För den som inte vet vad bouppteckning är, så är det när en människas liv helt kallt summeras upp i siffror. I möte efter möte. Processen är ett hysteriskt virrvarr av formalia och godtycke. Ibland är det tillräckligt att någon muntligen lämnar en uppgift, ibland krävs fysiska möten med samtliga släktingar, identitetskontroller, stämplade papper i original, underskrifter osv. Jättekul, speciellt med släktingar spridda över världen i corona-tider.

Det är ett av alla dessa j-la möten, som dessutom har ställts in och bokats om ungefär lika många gånger som en biljett till Hong-Kong under pandemi.
Nu har vi äntligen fått till mötet och där sitter vi. En släkting har glömt det viktigaste papperet hemma. En annan har skrivit fel siffror i ett redan stämplat dokument i original. Och bankmannen har glömt att ta fram massor av underlag som måste skrivas på idag av alla.

Det går bra nu, viskar den lille ironikern i örat. Ska vi boka om några månader fram i tiden, så att nya fullmakter hinner komma fram från fjärran länder?
- Vi brukar ju verkligen inte göra så här, säger bankmannen och föreslår i nästa andetag en kreativ lösning som gör att mötet kan fortsätta.

En klassisk skitdag som ändå till sist tar slut.


Torsdag, 05:00
Vaknar redan innan klockan skulle ringa. Pussar försiktigt mini-me och ger mig av mot Sturup. Samma drill som förra veckan. Lågprisparkeringen, en försiktig morgon-jogg och sedan munskydd på. Inget "beep-beep" i säkerhetskontrollen! Enkel boarding.
Det är betydligt mer folk på flyget än förra veckan. Och som sagt, all personal är glada.

Arlanda
Blippar in i loungen med nya guld-statusen. Käkar frukost. Kollar avgångstavlan. Ingen försening till Göteborg! SK2151 avgår 2 minuter före tidtabell och landar 4 minuter före. Vad är detta? Nya SAS, eller? För nu är jag säker på att det inte kan vara min guld-status i alla fall. Något är annorlunda idag!


ARN-GOT SK2151
Innan boarding ser jag att det är LN-RGO. Jaha, det är alltså samma plan och besättning som fortsätter från Malmö till Göteborg idag. Hinner dock inte märka om de fortfarande är lika glada, eftersom jag plötsligt kommer på att jag har ett antal bankärenden att klara av efter gårdagens möte.

Stör mig duktigt på att behöva logga in på nytt på ombord-wifi minst en gång per segment och att sas-sajten varken lagrar inloggningsuppgifterna i cookie eller är kompatibel med min lösenordshanterare.

Blir därefter lite nyfiken på hur säkerheten i bank-id fungerar i luften. Den mappar ju telefonens GPS-uppgifter mot web-lokalisering för att bedöma om jag verkligen är på samma plats som inloggningen sker från. Men det funkar bra. Telefonen är absolut inget lämpligt arbetsredskap tänker jag medan jag hoppar mellan appar och dokument för att klippa ut och klistra in referenser och andra uppgifter som absolut inte får bli fel.
Det här måste vara världens mest udda transaktioner gjorda från 10 000m höjd, tänker jag och hinner precis signera allt innan kabinen ska färdigställas för landning.


Ser att @GOTBound har messat om att Vinga Lounge visst är öppet i dag, och jag tar nöjt emot en gästning. Här har jag inte varit på 10 år! Det är ett kärt återseende. Härifrån startade jag mina resor i österled 2009-2011, på den gamla goda tiden. Fast de supergoda köttbullarna och rödbetssalladen som brukade finnas här lyser med sin frånvaro.

- Hinner vi sitta ner en stund, undrar GOTBound?
- Javisst, säger jag, SAS-appen är ju kanonbra på att pinga när gaten öppnar, så vi sitter lugnt.

Vi slår oss ner vid de stora fönstren med utsikt över landningsbanan. Vilka minnen! Vi sitter på exakt samma ställe där jag som blåögd nybörjare satt för 12 år sedan. Jag minns känslan inför mina första trevande helg-resor. Ibland Helsingfors, ibland Hong-Kong...


Naturligtvis är SAS-appen inte alls kanonbra på att pinga just idag, och vid 09:30 bestämmer vi oss för att gå till gaten i alla fall. BOARDING står det då med stora bokstäver på tavlan, men SAS-appen är fortfarande tyst.

09:32
Vi har släpat oss till gate 16 och gör oss redo för att gå ombord, när jag får SMS från SAS.
Jaja, tänkter jag, vi är på väg! Ni behöver inte stressa oss!

Men SAS har något helt annat förberett för mig:
SMS1.jpg

Försening! Var det bara precis för att jag sa att allt gick så bra idag? Och en försening på mer än 1,5 timme som är känd redan fem timmar innan avgång? Nå'n har f*ckat upp ordentligt.

- Du ligger i alla fall bra till för att få segmenten gratis, säger GOTBound.
- Precis! Men jag får kolla med SAS på lunchen. säger jag, så att jag verkligen kommer hem ikväll.

Jag tar det alltså kallt med förseningsbeskedet och vi fortsätter småprata och boardar. Jag nickar i smyg i riktning mot ombordpersonalen och säger till GOTbound
- De där har jag haft med mig från Malmö!

Väl i sätet börjar jag tänka mer på förseningen. Jag vill ju helst ha så många segment flugna som möjligt, så att de räknas mot 4x-kampanjen. Jag har råd att förlora 1 eller kanske 2 och ändå få ihop det. Ska jag ändå satsa på att flyga med det försenade planet för att maximera segmenten?

Efter att återigen ha fått fylla i mitt typ 150 tecken långa lösenord till wifi, surfar jag snabbt in på BRAs bokningssida och ser att jag eventuellt skulle kunna få det att fungera, TF säljer inga genomgående biljetter mellan GOT-MMX och jag får i så fall boka allt som separata flyg, med bara 15 minuter bytestid på Bromma. 2295 kr och uppåt per segment för att få återbetalningsbara biljetter. Sitter och funderar på om jag ska boka upp det bara för säkerhets skull, redan innan jag har talat med SAS. Gör mig precis redo för det när telefonen avbryter mig.

09:48
Nytt SMS. Från SAS. En uppdatering om förseningen. Ånej!! Kan det bli värre?!
Planerad avgång 14:40 är nu försenad till... 14:40?! Jag gnuggar ögonen och måste dubbelkolla datumet. Nu är förseningen alltså borta.
SMS2.jpg

Någon hade verkligen f*ckat upp. Men inte som jag trodde med flygplanen utan med att trycka på fel knapp? Är det verkligen möjligt? Jag dubbelkollar med Swedavia-appen och även där är flyget nu tillbaka på ordinarie avgångstid.

Jag lutar mig tillbaka och njuter av färden.
Landvetter2.jpg



Arlanda
In i loungen, en liten fika sitter fint nu. Avgången till Visby är i tid och jag har lätt en halvtimme på mig. Så sitter jag där och avnjuter min macka med camembert och inlagd rödlök (eller vad det nu är) med ett glas vitt och blicken vandrar över loungen.

- Jamenvaf...

Där är hon!
Kvinnan i hatten.
Hatten2.jpg


Mycket snyggare än vad jag minns henne (d.v.s. hur mitt undermedvetna hittade på henne). Inget knallrött läppstift, men hatten är helt rätt så det är utan tvivel hon.

Så ser jag att hon hänger med en salt kille. Bäst att jag ligger lågt, tänker jag. Istället för att glo som en idiot kan jag kanske bara sitta här och se lite lagom disträ och tillgänglig ut och så får hon ta initiativet.

Blicken fortsätter att vandra runt loungen medan jag kämpar med att se disträ och attraktiv ut.

-Jamenvaf... (nummer 2)
Där sitter grannen. Alltså grannen som i lägenheten bredvid min hemmavid. Jag som aldrig aldrig träffar någon jag känner när jag reser (OK OK, jag såg Carl Stanely i loungen förra veckan, men det räknas liksom inte.) Det här är ju verkligen märkligt!

Grannen känner igen mig och frågar om resten av familjen är med.
Och det hade ju inte varit något obekvämt samtalsämne om det inte hade varit den där lilla grejen att jag undviker att prata flyg hemma. Speciellt flyg som flygs bara för att slippa vara hemma och på kontoret och som resulterar i ett plastkort i svart design.

Efter fiaskot i 'spår två' har jag i och för sig lärt mig. Jag har därför helt sanningsenligt berättat att jag ska till Göteborg. Jag har däremot varit lite mer otydlig kring detaljerna, såsom att jag ska två gånger till Göteborg samma dag. Och att det är via Stockholm och Visby. Men att jag ska till Göteborg för dagen är känt.

- Nä, jag ska till Göteborg, säger jag. Och så styr vi över samtalet på ditten och datten.


ARN-VBY
Sådär, inte LN-RGO längre och alltså ny crew.
Medan jag väntar på att boarda ser jag en mamma och dotter, båda söta. Innan ni nu kategoriserar mig som totalt gubbsjuk vill jag bara berätta anledningen att jag lägger märke till de båda. För det är precis så där jag vill vara själv. På väg någonstans, bara mini-me och jag, båda uppspelta och redo att utforska världen. Det ser så mysigt ut och jag börjar direkt fantisera om den där resan till Grekland jag inte ännu lyckats få medgivande till.

Slår mig ner i mitt säte. Under resans gång har jag kollat av sittplatskartorna för respektive flyg och att döma av det blir det inte tomt mellansäte just den hår gången. Men det får vara OK tänker jag. Det är ju en kort flygning.

- Hej, vi har de platserna, säger mamman med trevlig röst och lyfter in dottern på fönsterplatsen och slinker själv ner i mittsätet bredvid mig.
Jaha, tänker jag, var ska jag nu titta för att inte verka gubbsjuk?

Blicken flackar och jag noterar ganska snart en snubbe på raden framför. Han är svår att inte notera, för han har vikt ihop benen så gott det går men har ändå knäna i hakan. Där har vi ett typexempel på någon som borde ha boka exit-row tänker jag. Men det är något mer med honom, något nervöst över hela uppenbarelsen, så jag kan inte låta bli att ha lite koll på honom. Det ska visa sig vara en god idé, för det kommer att vankas underhållning.
Så fort vi landat vecklas benen ut som på en transformer och mannen är med två kliv framme i galley, långt innan ens 'Doors safe' har kommit.
Rookie, tänker jag för mig själv och vänder mig till vänster. Ler mot mamman och dottern medan vi lugnt väntar på vår tur. Vi har alla varit i Visby förut och är inte stressade att tränga oss av.
 

Sir Lemon

Medlem
Spår 4
(MMX-ARN-GOT-ARN-VBY-ARN-GOT-ARN-MMX)

"What a diff'rence a day made
Twenty-four little hours
Brought the sun and the flowers
Where there used to be rain
My yesterday was blue, dear
Today I'm part of you, dear
My lonely nights are through, dear
Since you said you were mine
"


- Vill du ha på-fyllning på den?
Hon formligen kvittrar.

- Ja tack! svarar jag med ett leende och sträcker fram papp-muggen.

Klockan är 6:30 och jag är ombord på SK130 från Malmö till Stockholm. Vi avgick i tid, vi planerar att landa före tidtabell. Och all ombord-personal verkar vara ... glada?!!

Vad är det som har hänt? Drömmer jag igen? Flyger jag med SAS i ett parallellt universum? För det kan väl ändå inte bara vara att det står "Guld" på mitt boardingpass? I så fall, hur fett ska det inte bli att flyga i morgon. För då är jag ju Diamond. Det är nära nu, "Twenty-four little hours" gör all skillnad i världen.

Men vi backar till igår.

Boupptecknings-skit
För den som inte vet vad bouppteckning är, så är det när en människas liv helt kallt summeras upp i siffror. I möte efter möte. Processen är ett hysteriskt virrvarr av formalia och godtycke. Ibland är det tillräckligt att någon muntligen lämnar en uppgift, ibland krävs fysiska möten med samtliga släktingar, identitetskontroller, stämplade papper i original, underskrifter osv. Jättekul, speciellt med släktingar spridda över världen i corona-tider.

Det är ett av alla dessa j-la möten, som dessutom har ställts in och bokats om ungefär lika många gånger som en biljett till Hong-Kong under pandemi.
Nu har vi äntligen fått till mötet och där sitter vi. En släkting har glömt det viktigaste papperet hemma. En annan har skrivit fel siffror i ett redan stämplat dokument i original. Och bankmannen har glömt att ta fram massor av underlag som måste skrivas på idag av alla.

Det går bra nu, viskar den lille ironikern i örat. Ska vi boka om några månader fram i tiden, så att nya fullmakter hinner komma fram från fjärran länder?
- Vi brukar ju verkligen inte göra så här, säger bankmannen och föreslår i nästa andetag en kreativ lösning som gör att mötet kan fortsätta.

En klassisk skitdag som ändå till sist tar slut.


Torsdag, 05:00
Vaknar redan innan klockan skulle ringa. Pussar försiktigt mini-me och ger mig av mot Sturup. Samma drill som förra veckan. Lågprisparkeringen, en försiktig morgon-jogg och sedan munskydd på. Inget "beep-beep" i säkerhetskontrollen! Enkel boarding.
Det är betydligt mer folk på flyget än förra veckan. Och som sagt, all personal är glada.

Arlanda
Blippar in i loungen med nya guld-statusen. Käkar frukost. Kollar avgångstavlan. Ingen försening till Göteborg! SK2151 avgår 2 minuter före tidtabell och landar 4 minuter före. Vad är detta? Nya SAS, eller? För nu är jag säker på att det inte kan vara min guld-status i alla fall. Något är annorlunda idag!


ARN-GOT SK2151
Innan boarding ser jag att det är LN-RGO. Jaha, det är alltså samma plan och besättning som fortsätter från Malmö till Göteborg idag. Hinner dock inte märka om de fortfarande är lika glada, eftersom jag plötsligt kommer på att jag har ett antal bankärenden att klara av efter gårdagens möte.

Stör mig duktigt på att behöva logga in på nytt på ombord-wifi minst en gång per segment och att sas-sajten varken lagrar inloggningsuppgifterna i cookie eller är kompatibel med min lösenordshanterare.

Blir därefter lite nyfiken på hur säkerheten i bank-id fungerar i luften. Den mappar ju telefonens GPS-uppgifter mot web-lokalisering för att bedöma om jag verkligen är på samma plats som inloggningen sker från. Men det funkar bra. Telefonen är absolut inget lämpligt arbetsredskap tänker jag medan jag hoppar mellan appar och dokument för att klippa ut och klistra in referenser och andra uppgifter som absolut inte får bli fel.
Det här måste vara världens mest udda transaktioner gjorda från 10 000m höjd, tänker jag och hinner precis signera allt innan kabinen ska färdigställas för landning.


Ser att @GOTBound har messat om att Vinga Lounge visst är öppet i dag, och jag tar nöjt emot en gästning. Här har jag inte varit på 10 år! Det är ett kärt återseende. Härifrån startade jag mina resor i österled 2009-2011, på den gamla goda tiden. Fast de supergoda köttbullarna och rödbetssalladen som brukade finnas här lyser med sin frånvaro.

- Hinner vi sitta ner en stund, undrar GOTBound?
- Javisst, säger jag, SAS-appen är ju kanonbra på att pinga när gaten öppnar, så vi sitter lugnt.

Vi slår oss ner vid de stora fönstren med utsikt över landningsbanan. Vilka minnen! Vi sitter på exakt samma ställe där jag som blåögd nybörjare satt för 12 år sedan. Jag minns känslan inför mina första trevande helg-resor. Ibland Helsingfors, ibland Hong-Kong...


Naturligtvis är SAS-appen inte alls kanonbra på att pinga just idag, och vid 09:30 bestämmer vi oss för att gå till gaten i alla fall. BOARDING står det då med stora bokstäver på tavlan, men SAS-appen är fortfarande tyst.

09:32
Vi har släpat oss till gate 16 och gör oss redo för att gå ombord, när jag får SMS från SAS.
Jaja, tänkter jag, vi är på väg! Ni behöver inte stressa oss!

Men SAS har något helt annat förberett för mig:
Visa bifogad bild 119135
Försening! Var det bara precis för att jag sa att allt gick så bra idag? Och en försening på mer än 1,5 timme som är känd redan fem timmar innan avgång? Nå'n har f*ckat upp ordentligt.

- Du ligger i alla fall bra till för att få segmenten gratis, säger GOTBound.
- Precis! Men jag får kolla med SAS på lunchen. säger jag, så att jag verkligen kommer hem ikväll.

Jag tar det alltså kallt med förseningsbeskedet och vi fortsätter småprata och boardar. Jag nickar i smyg i riktning mot ombordpersonalen och säger till GOTbound
- De där har jag haft med mig från Malmö!

Väl i sätet börjar jag tänka mer på förseningen. Jag vill ju helst ha så många segment flugna som möjligt, så att de räknas mot 4x-kampanjen. Jag har råd att förlora 1 eller kanske 2 och ändå få ihop det. Ska jag ändå satsa på att flyga med det försenade planet för att maximera segmenten?

Efter att återigen ha fått fylla i mitt typ 150 tecken långa lösenord till wifi, surfar jag snabbt in på BRAs bokningssida och ser att jag eventuellt skulle kunna få det att fungera, TF säljer inga genomgående biljetter mellan GOT-MMX och jag får i så fall boka allt som separata flyg, med bara 15 minuter bytestid på Bromma. 2295 kr och uppåt per segment för att få återbetalningsbara biljetter. Sitter och funderar på om jag ska boka upp det bara för säkerhets skull, redan innan jag har talat med SAS. Gör mig precis redo för det när telefonen avbryter mig.

09:48
Nytt SMS. Från SAS. En uppdatering om förseningen. Ånej!! Kan det bli värre?!
Planerad avgång 14:40 är nu försenad till... 14:40?! Jag gnuggar ögonen och måste dubbelkolla datumet. Nu är förseningen alltså borta.
Visa bifogad bild 119136
Någon hade verkligen f*ckat upp. Men inte som jag trodde med flygplanen utan med att trycka på fel knapp? Är det verkligen möjligt? Jag dubbelkollar med Swedavia-appen och även där är flyget nu tillbaka på ordinarie avgångstid.

Jag lutar mig tillbaka och njuter av färden.
Visa bifogad bild 119134


Arlanda
In i loungen, en liten fika sitter fint nu. Avgången till Visby är i tid och jag har lätt en halvtimme på mig. Så sitter jag där och avnjuter min macka med camembert och inlagd rödlök (eller vad det nu är) med ett glas vitt och blicken vandrar över loungen.

- Jamenvaf...

Där är hon!
Kvinnan i hatten.
Visa bifogad bild 119133

Mycket snyggare än vad jag minns henne (d.v.s. hur mitt undermedvetna hittade på henne). Inget knallrött läppstift, men hatten är helt rätt så det är utan tvivel hon.

Så ser jag att hon hänger med en salt kille. Bäst att jag ligger lågt, tänker jag. Istället för att glo som en idiot kan jag kanske bara sitta här och se lite lagom disträ och tillgänglig ut och så får hon ta initiativet.

Blicken fortsätter att vandra runt loungen medan jag kämpar med att se disträ och attraktiv ut.

-Jamenvaf... (nummer 2)
Där sitter grannen. Alltså grannen som i lägenheten bredvid min hemmavid. Jag som aldrig aldrig träffar någon jag känner när jag reser (OK OK, jag såg Carl Stanely i loungen förra veckan, men det räknas liksom inte.) Det här är ju verkligen märkligt!

Grannen känner igen mig och frågar om resten av familjen är med.
Och det hade ju inte varit något obekvämt samtalsämne om det inte hade varit den där lilla grejen att jag undviker att prata flyg hemma. Speciellt flyg som flygs bara för att slippa vara hemma och på kontoret och som resulterar i ett plastkort i svart design.

Efter fiaskot i 'spår två' har jag i och för sig lärt mig. Jag har därför helt sanningsenligt berättat att jag ska till Göteborg. Jag har däremot varit lite mer otydlig kring detaljerna, såsom att jag ska två gånger till Göteborg samma dag. Och att det är via Stockholm och Visby. Men att jag ska till Göteborg för dagen är känt.

- Nä, jag ska till Göteborg, säger jag. Och så styr vi över samtalet på ditten och datten.


ARN-VBY
Sådär, inte LN-RGO längre och alltså ny crew.
Medan jag väntar på att boarda ser jag en mamma och dotter, båda söta. Innan ni nu kategoriserar mig som totalt gubbsjuk vill jag bara berätta anledningen att jag lägger märke till de båda. För det är precis så där jag vill vara själv. På väg någonstans, bara mini-me och jag, båda uppspelta och redo att utforska världen. Det ser så mysigt ut och jag börjar direkt fantisera om den där resan till Grekland jag inte ännu lyckats få medgivande till.

Slår mig ner i mitt säte. Under resans gång har jag kollat av sittplatskartorna för respektive flyg och att döma av det blir det inte tomt mellansäte just den hår gången. Men det får vara OK tänker jag. Det är ju en kort flygning.

- Hej, vi har de platserna, säger mamman med trevlig röst och lyfter in dottern på fönsterplatsen och slinker själv ner i mittsätet bredvid mig.
Jaha, tänker jag, var ska jag nu titta för att inte verka gubbsjuk?

Blicken flackar och jag noterar ganska snart en snubbe på raden framför. Han är svår att inte notera, för han har vikt ihop benen så gott det går men har ändå knäna i hakan. Där har vi ett typexempel på någon som borde ha boka exit-row tänker jag. Men det är något mer med honom, något nervöst över hela uppenbarelsen, så jag kan inte låta bli att ha lite koll på honom. Det ska visa sig vara en god idé, för det kommer att vankas underhållning.
Så fort vi landat vecklas benen ut som på en transformer och mannen är med två kliv framme i galley, långt innan ens 'Doors safe' har kommit.
Rookie, tänker jag för mig själv och vänder mig till vänster. Ler mot mamman och dottern medan vi lugnt väntar på vår tur. Vi har alla varit i Visby förut och är inte stressade att tränga oss av.
Det här är veckans höjdpunkt! :) Go, go, go!
 
Det här måste vara världens mest udda transaktioner gjorda från 10 000m höjd, tänker jag och hinner precis signera allt innan kabinen ska färdigställas för landning.
Jag har hackat en bank från luften en gång. Givetvis från med tillstånd och inom jobb, men det fick mig också att fundera lite hur det fungerade med den typ av aktivitet när man befinner sig över internationellt vatten.
 
Toppen