Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Har bokat CPT-LIS-OSL-ARN jan 2022. Allt i C med TAP utom sista sträckan OSL-ARN som är med SAS och där finns bara ekonomi säger SAS. Men när jag söker på sajten finns massa bonusplatser det datumet på sträckan. Hur kan de inte kunna sedet...? Är väl HUACA som gäller några gånger men finns det nån förklaring till detta, är ju knappast married segments
Det kan absolut ha med det att göra att de bara vill släppa dessa platser på just den sträckan, alternativt inte vill släppa dom med andra flygbolag.
Det brukar öppna upp sig närmre avgång och är väldigt vanligt förekommande så det har nog inte att göra med att agenterna är dåliga på att söka.
 

ulagun

Medlem
Kanske lite OT men har kikat på bonuresor till Spanien, Portugal och Grekland med Sas i september. Väldigt dåligt utbud med vanliga poänguttaget.
T.ex över 80.000 poäng till Ateni go känns överpris.
Fråga kan man använda 2-4-1 även med dessa poängsatser? Har en som snart går ut och ta sig till USA verkar inte möjligt på ett tag.
 

Senator

Moderator
Kanske lite OT men har kikat på bonuresor till Spanien, Portugal och Grekland med Sas i september. Väldigt dåligt utbud med vanliga poänguttaget.
T.ex över 80.000 poäng till Ateni go känns överpris.
Fråga kan man använda 2-4-1 även med dessa poängsatser? Har en som snart går ut och ta sig till USA verkar inte möjligt på ett tag.

Varför inte titta på åka med Lufthansa, Swiss, eller TAP till dessa destinationer om du tänker använda 2-for-1? Borde ge större tillgänglighet och flera alternativ?
 

fcx

Medlem
Kanske lite OT men har kikat på bonuresor till Spanien, Portugal och Grekland med Sas i september. Väldigt dåligt utbud med vanliga poänguttaget.
T.ex över 80.000 poäng till Ateni go känns överpris.
Fråga kan man använda 2-4-1 även med dessa poängsatser? Har en som snart går ut och ta sig till USA verkar inte möjligt på ett tag.

Varför inte titta på åka med Lufthansa, Swiss, eller TAP till dessa destinationer om du tänker använda 2-for-1? Borde ge större tillgänglighet och flera alternativ?

Man kan inte använda 2-4-1 när man köper SAS revenuebiljetter för poäng. Att boka Star Alliance-award inom Europa är ofta dåligt värde sett till vad man betalar i poäng och avgifter. Speciellt som Spanien, Portugal och Grekland generellt sett är billigt att köpa biljetter till med Lufthansa/Swiss.
 

ulagun

Medlem
Tack för svar. Kollat och tex Austrian har hyfsade priser även i business.
Funderar över vilken kundkategori SAS vänder (förväntar sig) boka revenuebiljetter för poäng?
I normala fall, innan pandemin kunde man boka Sas business till tex New York för i stort sett samma poänguttag som revenue i plus till Aten.
Har jag missat något för ser inte logiken i detta.
 
Tack för svar. Kollat och tex Austrian har hyfsade priser även i business.
Funderar över vilken kundkategori SAS vänder (förväntar sig) boka revenuebiljetter för poäng?
I normala fall, innan pandemin kunde man boka Sas business till tex New York för i stort sett samma poänguttag som revenue i plus till Aten.
Har jag missat något för ser inte logiken i detta.
Jag kanske missförstår men är det inte ungefär så prissättningen är i dagsläget? Alltså att en SAS Business (lägsta pris) Skandinavien-USA kostar i runda slängar detsamma som en SAS Plus (Revenue för poäng) inom Europa, tex Aten?

Se bilder
8a668e7e261b34e0446772f5fc3a9050.jpg

4f41df14db3959216dcad768a1f66c29.jpg
 

ulagun

Medlem
Jag kanske missförstår men är det inte ungefär så prissättningen är i dagsläget? Alltså att en SAS Business (lägsta pris) Skandinavien-USA kostar i runda slängar detsamma som en SAS Plus (Revenue för poäng) inom Europa, tex Aten?

Se bilder
8a668e7e261b34e0446772f5fc3a9050.jpg

4f41df14db3959216dcad768a1f66c29.jpg
Ditt exempel visar precis det jag inte fattar eller kan se logiken i
Vilka SAS EB kunder förväntas flyga ATH i plus för t.o.m högre poänguttag än business till NYC?
 

Matore

Medlem
Det kan absolut ha med det att göra att de bara vill släppa dessa platser på just den sträckan, alternativt inte vill släppa dom med andra flygbolag.
Det brukar öppna upp sig närmre avgång och är väldigt vanligt förekommande så det har nog inte att göra med att agenterna är dåliga på att söka.
Fattar, men SK kommer upp på den sträckan på United, så känns konstigt att de släpper dit men inte till sig själva liksom.
 
Ditt exempel visar precis det jag inte fattar eller kan se logiken i
Vilka SAS EB kunder förväntas flyga ATH i plus för t.o.m högre poänguttag än business till NYC?

Jga tycker inte att man gör en rättvis jämförelse på det sättet du resonerar. Du jämför en bonusbiljett om varken ger segment eller poäng med en betald biljett som ger båda. Hur dåligt värde europaresan än må ha (ut ett bonuspoängspersepektiv) så är det ändå två olika varor/tjänster som säljs.

Man kan kunna ifrågasätta prissättningen mellan ARN-EWR på samma sätt. Endel siter på 1A och betelar 30,000 sek och någon annan sitter på 55A och betalar 3500 sek. Båda landar i New York på samma tid, förutom att resenärenpå 1A anländer till terminalen ca 10 miunter före resenären på 55A. Självklart är även det en orättvis jämförelse då det är olika produkter som resenärerna har köpt. Like jämförelsen med en Revenue för poäng vs Bonus (lägsta pris).

Notera: Jag tycker, som dig, att det är värdelöst värde av att boka Sas Plus inom europa (revenue för poäng).

Angånde vilka kunder som förväntas flyga ATH i plus för t.o.m högre poänguttag än business till NYC, så tror jag pesonligen att det är samma personer som köper ett par BOSE hörlurar för 100k+ poäng. (värde 3000sek) :D
 

palmen

Moderator
Fattar, men SK kommer upp på den sträckan på United, så känns konstigt att de släpper dit men inte till sig själva liksom.
Det finns även business awards på longhaul med sas som United kan boka men eurobonus ej har tillgång till. Så inget konstigt i sig.
Det finns säkert avtal som reglerar hur många platser som sja släppas mellan bolagen, ska sas få tillgång till hela United utbudet måste de släppa lite extra platser för Uniteds medlemmar (säger inte att det är just så, men skulle kunna vara).
 
Toppen