Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

John Rambo

Medlem
Är det någon här som har åkt ut från Danmark CPH med intyg om tillfrisknande? Jag har ett utdrag ur läkarjournal från ett positivt Covid testresultat för 5v sedan. Ska imorgon flyga till Kroatien, och funderar nu på om jag behöver Antigen testa mig på Cph eller om detta intyg ska räcka. Lite svårtolkad info på coronasmitta.dk
 

Jonas F

Medlem
Från Loyalty Lobby. Vi är gröna:D Ska bli intressant och se var det här tar vägen med tanke restriktioner i övriga EU. Nu väntar jag bara att Italien följer efter och lättar lite innan midsommar.

Den där länken hamnade nog lite snett. Men du tänker på det här förmodar jag?

Trevligt med lite framsteg på resefronten! Då vågar man ju nästan börja passa på att boka lite friends & family-bokningar med SAS här! Så får man väl se hur många som verkligen kan bli verklighet så småningom.
 

Samosaguas

Medlem
Edit: Sorry detta verkar bara gälla de som reser från Frankrike till Spanien. Av mindre intresse alltså.

Spanien verkar lätta på ålderskravet för barn att testa sig innan inresa till Spanien. Hittar endast information på spanska än så länge. Åldersgränsen ändras från 6 år till 12 år. Källa: boe.es (se bifogad fil)

"Así mismo, se hace preciso modificar la edad a partir de la cual se requieren las certificaciones sanitarias teniendo presente que la edad mínima para optar a la vacunación, los límites que ya tienen establecido algunos de los países de nuestro entorno cercano y que en la actual revisión de la Recomendación del Consejo por la que se modifica la Recomendación (UE) 2020/1475 del Consejo, de 13 de octubre de 2020, sobre un enfoque coordinado de la restricción de la libre circulación en respuesta a la pandemia de COVID-19 se contempla que los niños menores de 12 años deben estar exentos del requisito de someterse a una prueba relacionada con el viaje para detectar la infección por SARS-CoV-2. De tal forma que se eleve de 6 a los 12 años."
 

Attachments

  • BOE-A-2021-9562.pdf
    235,7 KB · Visningar: 76
Last edited:

John Rambo

Medlem
Är det någon här som har åkt ut från Danmark CPH med intyg om tillfrisknande? Jag har ett utdrag ur läkarjournal från ett positivt Covid testresultat för 5v sedan. Ska imorgon flyga till Kroatien, och funderar nu på om jag behöver Antigen testa mig på Cph eller om detta intyg ska räcka. Lite svårtolkad info på coronasmitta.dk

Så svaret på frågan enligt SAS personal på plats på Kastrup är att det fungerar med intyg om insjuknande. Det står dock enligt dessa att även detta intyg måste vara på Engelska, vilket kan bli svårt att övertyga vårdcentralen om att skriva.. Lite moment 22 tyvärr. Jag ska prova att komponera ett egenskrivet och försöka övertyga en läkare att skriva under det :cool:
Antigen testerna på Hyllie tog under 15min från bokad tid till svar och intyg. 399kr; men jag ska ”jobba” så det blev gratis.
 
Toppen