Senaste nytt

Berglund

Medlem
Fortfarande Tisdag den 29 september 2020
Stockholm


Vid den här tidpunkten, den 29 september 2020, hade jag till den dagens datum, exakt 1177 UXP poäng på mitt Flying Blue konto och behövde komma upp i 1800 UXP jämt för att nå Ultimate. Då hade jag fått alla flyg upp till och med den 27 september 2020 korrekt tillagda och krediterade.

Om jag redan nu tog ut segern i förskott och lade till poängen för de resor som jag hade bokat för helgerna den 10-11 och 17-18 oktober skulle jag hamna på 1177 + 180 + 180 = 1537 UXP poäng.

Jag behövde minst 263 UXP poäng till. En resa till, med sex flyg för 180 UXP poäng skulle trots allt inte räcka!

Dessa 180 UXP poäng till skulle bara ta mig till 1717 UXP poäng. Jag behövde alltså minst ytterligare en resa, med ett minimum av 83 UXP poäng!

När skulle jag hinna? Hur skulle jag orka? Jag skulle mest sannolikt behöva vara ledig sista helgen i oktober. Visserligen fanns hela december fortfarande där - men vid den här tidpunkten, där och då fanns nästan inga flyg med dubbla byten att boka. I december tillkommer dessutom alla julförberedelser och eventuella resor till familjen. Då återstod i princip november månad 2020. Att flyga Stockholm-Amsterdam eller Stockholm-Paris tur och retur ett antal gånger skulle bli dyrt! Mycket dyrt!!! Med tanke på hur få flyg som gick och hur många som ställdes in var det tveksamt om det ens skulle gå att köra en dagstripp på en så enkel tur som Stockholm-Amsterdam eller Stockholm-Paris. Vad fick det här - egentligen - lov att kosta?

Var det verkligen värt det? Hur mycket mer skulle krävas av mig i en tid av största osäkerhet och mängder av inställda flyg? Vore det inte bättre att kasta in handduken, ställa in totalt, lägga sig ned och be om nåd???
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Torsdagen den 1 oktober 2020
Stockholm


Jag gjorde ett mycket tappert försök att få till en bokning redan till den kommande helgen, den 3-4 oktober. Den var visserligen tänkt som min vilohelg men om jag nu ville ge det här med Ultimate en chans, då fick man göra vissa uppoffringar! Skulle jag få in en 180 UXP boking här, då skulle jag sedan bara fattas en resa, med ett planbyte på nedvägen och ett på hemvägen - för att gå i mål. Drömmen skulle bli sann!

Efter ett samtal till Platinum Service Line skulle de försöka prissätta en ny Oslo Sandefjordresa för den nu kommande helgen. Av olika anledningar behövde detta göras manuellt och de skulle återkomma. Det fanns ett KLM flyg från Amsterdam till Oslo Sandefjord och tillbaka på söndagen den 4 oktober. Mitt hotellrum i Hoofdorp, Amsterdam fanns fortfarande bokat, betalt och aktivt. Jag skulle kunna flyga ned till Amsterdam på fredagen eller lördagen, sova över i mitt befintliga hotellrum och sedan åka upp till Oslo Sandefjord på söndagen. Där skulle jag direkt vända tillbaka till Amsterdam med samma plan. Kvällen skulle avslutas med det sena flyget från Amsterdam till Stockholm, där jag skulle landa strax före klockan 23:00. Med lite tur skulle även sista Arlanda Express hem för kvällen hinnas med.

Det skulle ha blivit ett väldigt tufft schema, med resor fem helger i rad! Lägg därtill att det fanns en, sedan länge inbokad, semesterresa med flickvännen ner till Gran Canaria, första och andra helgen i november. Därmed skulle jag bara ha sista helgen i oktober hemma för att vila på. Totalt sett skulle jag ha rest sju av de åtta senaste helgerna!

Jag kände mig förvisso väldigt pigg och stark i kroppen men jag visste att om jag skulle ut och åka sju av åtta helger - då skulle det onekligen kännas annorlunda. Samtidigt började kvällarna bli kortare, jag vet att jag blir tröttare av mörkret. Det blir inte lättare att gå upp en tidig decembermorgon jämfört mot en tidig september-/oktobermorgon. När snön väl kommer kan det dessutom bli flygförseningar.

Det var här jag började fundera - på riktigt! Självklart ville jag att drömmen om Ultimate skulle bli sann men samtidigt insåg jag också hur mycket jag verkligen skulle få kämpa för att nå dit. Hela den här idén om Ultimate var galen redan från början, att boka in sju av åtta helger i rad skulle vara ytterligare en nivå av galenskapen! Var tar det stopp?

Det fanns inte särskilt många flyg med många byten att boka in sig på, många rutter var stängda och ytterligare rutter ställdes in hela tiden. Oslo Sandefjord hade varit en av de få som hölls öppna men nu tog det slut även här:
Gateagenten nämnde för de två flygvärdinnorna att han hade hört att KLM skulle sluta flyga till Sandefjord från och med den 1 oktober!

När KLM sedan ringde tillbaka och meddelade att de ville ha 31 000 SEK för en sådan resa upp till Oslo Sandefjord och sedan tillbaka nu till helgen, då var det, trots €700 i befintliga förseningsvouchers - kört!

Det var, när allt kommer omkring, lite för mycket pengar.
 

Skogi

Medlem
Torsdagen den 1 oktober 2020
Stockholm


Jag gjorde ett mycket tappert försök att få till en bokning redan till den kommande helgen, den 3-4 oktober. Den var visserligen tänkt som min vilohelg men om jag nu ville ge det här med Ultimate en chans, då fick man göra vissa uppoffringar! Skulle jag få in en 180 UXP boking här, då skulle jag sedan bara fattas en resa, med ett planbyte på nedvägen och ett på hemvägen - för att gå i mål. Drömmen skulle bli sann!

Efter ett samtal till Platinum Service Line skulle de försöka prissätta en ny Oslo Sandefjordresa för den nu kommande helgen. Av olika anledningar behövde detta göras manuellt och de skulle återkomma. Det fanns ett KLM flyg från Amsterdam till Oslo Sandefjord och tillbaka på söndagen den 4 oktober. Mitt hotellrum i Hoofdorp, Amsterdam fanns fortfarande bokat, betalt och aktivt. Jag skulle kunna flyga ned till Amsterdam på fredagen eller lördagen, sova över i mitt befintliga hotellrum och sedan åka upp till Oslo Sandefjord på söndagen. Där skulle jag direkt vända tillbaka till Amsterdam med samma plan. Kvällen skulle avslutas med det sena flyget från Amsterdam till Stockholm, där jag skulle landa strax före klockan 23:00. Med lite tur skulle även sista Arlanda Express hem för kvällen hinnas med.

Det skulle ha blivit ett väldigt tufft schema, med resor fem helger i rad! Lägg därtill att det fanns en, sedan länge inbokad, semesterresa med flickvännen ner till Gran Canaria, första och andra helgen i november. Därmed skulle jag bara ha sista helgen i oktober hemma för att vila på. Totalt sett skulle jag ha rest sju av de åtta senaste helgerna!

Jag kände mig förvisso väldigt pigg och stark i kroppen men jag visste att om jag skulle ut och åka sju av åtta helger - då skulle det onekligen kännas annorlunda. Samtidigt började kvällarna bli kortare, jag vet att jag blir tröttare av mörkret. Det blir inte lättare att gå upp en tidig decembermorgon jämfört mot en tidig september-/oktobermorgon. När snön väl kommer kan det dessutom bli flygförseningar.

Det var här jag började fundera - på riktigt! Självklart ville jag att drömmen om Ultimate skulle bli sann men samtidigt insåg jag också hur mycket jag verkligen skulle få kämpa för att nå dit. Hela den här idén om Ultimate var galen redan från början, att boka in sju av åtta helger i rad skulle vara ytterligare en nivå av galenskapen! Var tar det stopp?

Det fanns inte särskilt många flyg med många byten att boka in sig på, många rutter var stängda och ytterligare rutter ställdes in hela tiden. Oslo Sandefjord hade varit en av de få som hölls öppna men nu tog det slut även här:


När KLM sedan ringde tillbaka och meddelade att de ville ha 31 000 SEK för en sådan resa upp till Oslo Sandefjord och sedan tillbaka nu till helgen, då var det, trots €700 i befintliga förseningsvouchers - kört!

Det var, när allt kommer omkring, lite för mycket pengar.

:eek:
 
Toppen