Senaste nytt

Ronneby-Visby EBD intensivkvalificering

Vi har nog blivit lite bortskämda på sistone, vem kunde föreställa sig för ett år sedan att de ens skulle ge poäng för flygningar som inte blev av. Jag tycker 1x är bra, det måste ju finnas lite spänning också!



Ärligt talat så vet jag inte, prova!
Jag skrev med kundtjänst, som givetvis först dementerade och insisterade på att man inte får några poäng/segment alls om man inte genomför flygningen. Snällt försökte jag pedagogiskt förklara det praktiskt orimliga i att genomföra en flygning av ett (av SAS själva) inställt flyg, vilket fungerade tämligen dåligt.

Tillslut hänvisade jag till SAS egna FAQ och då gick det plötsligt att få baspoängen och segmenten, men inte x4 (som redan skrivits ovan). Jag meddelade då att jag kan acceptera baspoängen x1 och begärde även återbetalning - mest för att praktiskt se vad som händer. Har givetvis sparat chattkonversationen med screenshots. Ska bli spännande att se om det dyker upp några poäng och segment...
 

Tongen2

Medlem
Vill minnas att det var ungefär för ett år sedan ett infördes, sedan försvann det från FAQ:en ett tag och nu har det kommit tillbaka. Jag kanske missminner mig.
Helt rätt minnesbild!
Jag fick krediterat för en inrikes tur och retur som jag själv bokade av pga att mötet blev inställt pga Corona. Detta i typ slutet av mars förra året.
Nu är ju läget åt andra hållet, att SAS ställer in resor = då tycker jag dom ska kreditera allt pga att dom verkade ju ha för avsikt att flyga eftersom dom sålde resan!
 

Skogi

Medlem
Kära BC-medlemmar,

Det blev ingen Ronneby-Stockholm-Visby EBD intensivkvalificering, inte heller blev det någon favorit i repris på sträckan Malmö-Stockholm. I en värld där tidtabeller förändras över natt är det svårt att planera något storskaligt, det är därför med tungt hjärta som jag tyvärr måste meddela att det inte kommer att bli något flyga.... Ha! Om SAS trodde att de skulle bli av med en så lätt så trodde dem fel, det roliga har bara börjat!
ev7dx7Bo4hJvgT3PRFx3Zx5rbau2kValZLO4bkvinXzw3HQ5Dv2Lhf_GpEzxahJ_5qUkCs526hGQ4GTsRYnUyQcTeMXBTZ_Paa3sxGEzxQbn3un5gh0=s0-d-e1-ft


Först och främst, en snabb genomgång kring antalet segment som behövs för att kvalificera sig för EBD under kampanjen.

Vanligtvis krävs det 90 stycken segment för att nå Eurobonus Diamond. Under x4 kampanjen reducerades antalet till 23. Skadad som man är så börjar man ju kika lite på biljettpriser och teoretiska kostnadskalkyler. Under tiden som man sitter och knappar på SAS lågpriskalender för ungdomsbiljetter så blir man tillslut ganska bekant med SAS dåvarande minst sagt generösa tidtabell. Det fanns med andra ord en stor sannolikhet att en majoritet av alla bokningsbara flygningar skulle ställas in. För gemene man som vill hälsa på släkten under påsklovet är detta givetvis inte en kul situation, men för @Skogi är det rena rama julafton.

I mitten av mars bokades 23 resor varav 20 av dem ställdes in ungefär en månad senare. Man skulle kunna tro att detta var ett bakslag av rang som t.o.m hade fått den den mest inbitne av poängjägare att tveka, men icke! Med SAS återigen minst sagt generösa policy angående kreditering av inställda segment sänktes gränsen för kvalificering ytterligare, denna gången från 23 till 18. Det var här det började.

Den långsamma vägen till vansinne.
Hur f*n ska du från Barcelona lyckas flyga in 18 segment (som inte ställs in) i rådande pandemi??

Det börjar med en tanke.
Ungdomsbiljetter inrikes funkade ju förra gången. Undrar vad Swedavias trafiksiffror säger, vilka flygplatser har procentuellt tappat minst trafik. Norrland? Du har ju inte ens vinterjackan med dig.

En idé som får liv, växer sig starkare och tar form.

Skit samma, det får bli Norrland! Vänta lite, hade det inte varit kul att besöka familjen när du ändå är i Sverige? Jo, det hade det ju, men.. hur? Äsch, släng in lite Sydsverige i mixen också. Javisst!

Som drivs på av nyfikenhet och beslutsamhet innan den till sist blir verklighet.

Till sist står du där. SAS-appen fylld till bristningsgränsen. 9 olika flygplatser. 18 segment fördelat på fem dagar. Det värsta är inte susandet som komma skall, det värsta är att du intalar dig själv att det är fullt normalt. Poängträsket skonar ingen.


Med ovanstående sagt är det med stor glädje som jag välkomnar er in i galenskapens värld.
cleardot.gif
 

GOTBound

Medlem
Kära BC-medlemmar,

Det blev ingen Ronneby-Stockholm-Visby EBD intensivkvalificering, inte heller blev det någon favorit i repris på sträckan Malmö-Stockholm. I en värld där tidtabeller förändras över natt är det svårt att planera något storskaligt, det är därför med tungt hjärta som jag tyvärr måste meddela att det inte kommer att bli något flyga.... Ha! Om SAS trodde att de skulle bli av med en så lätt så trodde dem fel, det roliga har bara börjat!
ev7dx7Bo4hJvgT3PRFx3Zx5rbau2kValZLO4bkvinXzw3HQ5Dv2Lhf_GpEzxahJ_5qUkCs526hGQ4GTsRYnUyQcTeMXBTZ_Paa3sxGEzxQbn3un5gh0=s0-d-e1-ft


Först och främst, en snabb genomgång kring antalet segment som behövs för att kvalificera sig för EBD under kampanjen.

Vanligtvis krävs det 90 stycken segment för att nå Eurobonus Diamond. Under x4 kampanjen reducerades antalet till 23. Skadad som man är så börjar man ju kika lite på biljettpriser och teoretiska kostnadskalkyler. Under tiden som man sitter och knappar på SAS lågpriskalender för ungdomsbiljetter så blir man tillslut ganska bekant med SAS dåvarande minst sagt generösa tidtabell. Det fanns med andra ord en stor sannolikhet att en majoritet av alla bokningsbara flygningar skulle ställas in. För gemene man som vill hälsa på släkten under påsklovet är detta givetvis inte en kul situation, men för @Skogi är det rena rama julafton.

I mitten av mars bokades 23 resor varav 20 av dem ställdes in ungefär en månad senare. Man skulle kunna tro att detta var ett bakslag av rang som t.o.m hade fått den den mest inbitne av poängjägare att tveka, men icke! Med SAS återigen minst sagt generösa policy angående kreditering av inställda segment sänktes gränsen för kvalificering ytterligare, denna gången från 23 till 18. Det var här det började.

Den långsamma vägen till vansinne.
Hur f*n ska du från Barcelona lyckas flyga in 18 segment (som inte ställs in) i rådande pandemi??

Det börjar med en tanke.
Ungdomsbiljetter inrikes funkade ju förra gången. Undrar vad Swedavias trafiksiffror säger, vilka flygplatser har procentuellt tappat minst trafik. Norrland? Du har ju inte ens vinterjackan med dig.

En idé som får liv, växer sig starkare och tar form.

Skit samma, det får bli Norrland! Vänta lite, hade det inte varit kul att besöka familjen när du ändå är i Sverige? Jo, det hade det ju, men.. hur? Äsch, släng in lite Sydsverige i mixen också. Javisst!

Som drivs på av nyfikenhet och beslutsamhet innan den till sist blir verklighet.

Till sist står du där. SAS-appen fylld till bristningsgränsen. 9 olika flygplatser. 18 segment fördelat på fem dagar. Det värsta är inte susandet som komma skall, det värsta är att du intalar dig själv att det är fullt normalt. Poängträsket skonar ingen.


Med ovanstående sagt är det med stor glädje som jag välkomnar er in i galenskapens värld.
cleardot.gif

Let's go!
 

Skogi

Medlem
Idag är det måndag!

Alarmet ringer klockan 07:25, och med väskan packad sedan tidigare finns det gott tid för att avnjuta en rejäl frukost innan det bär av.

En skeptisk men förstående flickvän vinkar av en vid tunnelbanestationen, att ta sig från Barceloneta där vi bor till flygplatsen tar cirka timmen, involverar 2 byten och kostar strax över 50 kr, m.a.o en riktig tungkyss i jämförelse med Arlanda Express.

Tåget är tomt, liksom flygplatsen. Efter att ha fått vänta mastiga 35 sekunder så är det min tur att passera bågen, när jag kommer igenom spanar jag lite på säkerhetsvakten och hans datorskärm så som man normalt gör. Till min stora förvåning så sitter säkerhetsvakten och hektiskt bankar på tangentbordet med ett mycket irriterat ansiktsuttryck samtidigt som han muttrar något ohörbart.

Skärmen har gett vika och står bara helt vit, mina saker dyker inte upp över överhuvudtaget. Tillslut utbrister han på katalanska något i stil med "Jävlar skit, den funkar ju inte!!" varpå mannens kollegor samt jag börjar småfnissa (finns det något roligare än upprörda spanjorer som svär sig över teknikens strul??). Efter att ha utbytt blickar och fraser bestämmer dem sig för att släppa mig.

Föreställer mig hur tankegången gick ungefär så här: ”Äsch! Han ser ju inte så galen ut”, om dem bara visste! :rolleyes:

Barcelona-Stockholm
SK1812 A320
12:10 - 15:40
1/18 Segment


Då var man här igen.. denna gången iförd mask och utan kaffeservering :mad:. Magiskt väder och humöret på topp, en bra start på dagen helt enkelt.

Uppdatering: Grannen bakom har nu dragit på AC:n, ställt in den på vad som känns som 30 sekundmeter och riktat alla 3 ventiler rätt in i nacken på en nu ganska nerkyld @Skogi. Trots mina passiv-aggressiva huttranden blåser det konstant!!! Vad är det för människa??? o_O
 

Attachments

  • 1F93ED63-7884-4004-B031-B13B8B634FF3.jpeg
    1F93ED63-7884-4004-B031-B13B8B634FF3.jpeg
    91,9 KB · Visningar: 318
  • 5E05980B-25DC-403D-92AD-B7AEDB422949.jpeg
    5E05980B-25DC-403D-92AD-B7AEDB422949.jpeg
    57,3 KB · Visningar: 323
  • 01B05C8E-28BA-4D79-BE76-99B426BD805D.jpeg
    01B05C8E-28BA-4D79-BE76-99B426BD805D.jpeg
    65,2 KB · Visningar: 335
Toppen