Senaste nytt

Eurobonus x 4 [apr-jun] - tipstråden för segment runs

intuition

Medlem
Har flugit en del inrikes under Corona, så jag har lärt mig den hårda vägen genom alla inställda flyg. Kollade sedan vilka avgångar som har flugits och vilka som avses flygas de närmsta två veckorna. Sedan bokade jag de förmodat säkra avgångarna en dryg månad längre fram (och valde då medvetet bort alla de "fantasiflighter" som var bokningsbara vid bokningstillfället).
Är avgångar 1 månad fram i tiden någorlunda säkra?
Om jag tittar bara på MMX-ARN är det svårt att se något mönster. Tex fre 7/5 finns 4 avgångar. Fredag 14 maj finns 1 (!) avgång, och ingen förbindelse för den som vill åka MMX-ARN-MMX samma dag. Fredag 21 maj är tidtabellen tillbaka på 4 avgångar.

Om det bara finns underlag för en flight på en fredag 2 veckor frammåt så känns ju 4 flighter veckan efter som en fantasi.
 

mha321

Medlem
Är avgångar 1 månad fram i tiden någorlunda säkra?
Om jag tittar bara på MMX-ARN är det svårt att se något mönster. Tex fre 7/5 finns 4 avgångar. Fredag 14 maj finns 1 (!) avgång, och ingen förbindelse för den som vill åka MMX-ARN-MMX samma dag. Fredag 21 maj är tidtabellen tillbaka på 4 avgångar.

Om det bara finns underlag för en flight på en fredag 2 veckor frammåt så känns ju 4 flighter veckan efter som en fantasi.

14 maj är ju "klämdag i långhelg". Kan definitivt inte jämföras med en vardag.
 

Tomas E

Medlem
Någon med färsk erfarenhet på turn-around på UME? Jag har aldrig varit där och har 25 minuter mellan flyg.
Flög mellan ARN och UME idag, inte vändande flyg dock. I Umeå behöver du gå igenom security eftersom ankommande och avresande åtskiljs av en glasvägg (och en kafeteria). Det är dock inte särskilt långt. Jag tog en extra titt när jag väntade på boarding. När jag såg passagerare kliva av det vändande planet sneglade jag tillbaka in i security, och det var fortfarande bemannat då (med en eftersläntrare kvar, som verkade behöva gå genom bågen flera gånger och sedan plocka upp saker ur sin väska), trots att planet var lite försenat och detta plan var den sista avgången. Så de som hade kommit med den kärran hade hunnit vända. Men lite mindre enkelt än på andra flygplatser, t.ex. MMX, där ankommande och avresande blandas redan efter några meter.
 

intuition

Medlem
Jag håller mig till det säkra. Bokar 7-10 dagar före flygningen. Det mesta jag har bokat 1 månad i förväg blev instält.
Vet inte om SAS precis gjort prisändringar, men inrikes ser hysteriskt dyrt ut i 7-10 dagars intervallet. Man får gå 21 dagar fram i tiden för att ha hyfsade priser och 30 dagar för att ha bra priser.
 

Tomas E

Medlem
Vet inte om SAS precis gjort prisändringar, men inrikes ser hysteriskt dyrt ut i 7-10 dagars intervallet. Man får gå 21 dagar fram i tiden för att ha hyfsade priser och 30 dagar för att ha bra priser.
Fast så där har det väl sett ut både inrikes och utrikes och hos i princip alla flygbolag sedan strax efter pandemins start? Flygbolagen kunde snabbt konstatera att de som alls reser, och måste resa, i de flesta fall bokar sent p.g.a. alla osäkerheter. Det innebar att de prissättningsalgoritmer som användes fram till mars (eller möjligen april) 2020 inte längre optimerar flygbolagens intäkter. Således får du numera betala väldigt mycket mer för att boka sent, oavsett om flyget är i stort sett fullbokat eller halvtomt. (Och en betydligt högre andel av av de planerade flighterna ställs in i ett sent skede, som också kunnat konstaterats i denna tråd.)
 
Last edited:

intuition

Medlem
Jo det har det säkert.
Jag blev bara intresserad av att jolmic ändrat strategi från att ha bokat 1 månad ut till att boka i intervallet 7-10 dagar och undrade om det även för honom hade inneburit typ dubbla priset.

Jag satt i fredags och kollade och tyckte nästan hela maj såg ut att ha hyfsade priser på det jag tittar på. I går var större delen av maj upp kraftigt i pris. Så för mig blev det bokningar en månad ut.
 
Toppen