Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Palazzi

Medlem
Härligt, ser fram att sitta i en MD80 från Arlanda till Milano igen, flygvärdinnorna har satt sig bakom skynket längst bak i kabinen och röker, kundservice? Vad är det....

:D Starta en Kickstarter-kampanj så att de överlever, för kan lova att de kan leverera precis den låga service som efterfrågas :rolleyes:

Men för att vara seriös. Finns troligen inga andra incitament än nationell stolthet för att hålla liv i Alitalia...

Andra bolag har ju länge varit intresserade av att ta över de flesta linjer som skulle avvecklas, och tar det för givet att man skulle kunna upphandla nationellt viktiga linjer. Danish Air Transport flyger ju t.e.x. några..
 

Palazzi

Medlem
Idag kommer EU med sin slutgiltiga utsago gällande huruvida Alitalias besparingsplan är fullgod för att stadsstödet ska godkännas. 70% reducering av personalstyrka är väl det övergripande, men misstänker att det finns rätt många fler detaljer.

Vad jag förstår finns det inte fler vägar att gå, och inte heller instans för överklagande. Inga köpare fanns ens innan Covid, och är det inte Italienarna själva som finansierar nya Alitalia, så blir det oundvikligen nedläggning. Jag tror inte heller Italienarna själva kan skala ner projektet än mer, för att runda några stadsstödsregler, för ett än mindre Alitalia kommer troligen inte kunna bevisas infrastrukturmässigt nödvändigt.

Så inom 24 timmar ska vi med alla sannolikhet veta om det innebär slutet för Alitalia (möjligen kan inkråm och varumärke säljas av konkursbo) eller om Alitalia lever kvar i en rejält krympt förpackning.

Har ingen engelskspråkig källa ännu, utan får hänvisa till google translate på denna: Alitalia, ecco cosa vuole la Ue: assunzioni sul mercato e MilleMiglia messi a gara - la Repubblica

Observerar att både Wizzair, Easyjet och Ryanair lanserar linje efter linje nu, troligen för att fylla de tomrum som skapas oavsett nedläggning eller kraftig reducering av Alitalia.

Skulle uppskatta att varken vi nordbor (där Alitalia varit sällsynta sedan länge) och Italienarna själva (det kommer någon som fyller tomrummet) blir värst drabbade vid nedläggning. Skyteam drabbas kanske hårdast, i ett Europeiskt perspektiv, då man riskerar att reduceras till enkom Air France/KLM... Air Europa verkar löpa rätt stor risk för nedläggning de med, om jag tolkar de senaste artiklarna korrekt (trots 4,5 miljarder i stöd).

Det blev NEJ från EU, men istället för att ge blankt NEJ så gav man ett villkorat JA vars premisser inte kan ändras.

Det handlar om att man inte får välja att sälja slotar i Milano till det nya bolaget, då Easyjet och Ryanair är intresserade av att bjuda över.
Alitalia sitter t.e.x inne på 50% av alla slotar på Linate. Det blev också NEJ på att överlåta dotter-bolaget för underhåll till det nya bolaget.

Vet inte hur många veckor man får på sig att tacka JA/NEJ till detta, men jag har svårt att se att man kan se det nya villkoret som tillräckligt attraktivt för att det ska vara någon mening att försöka.

Säger man att det inte går med givna villkor är stadsstöd omöjligt. Då måste bolaget säljas eller försättas i konkurs.

Det som däremot kodkändes var ett stadsstöd på 250 miljoner för att hålla liv i nuvarande struktur under Covid.

Så: Inga mer stadsstöd möjliga. Nu får privata, eller ingen, hålla liv i Alitalia.

Ps. Italienarna är experter på att runda EU-regler så man ska kanske inte utesluta något. Man har ju förut ”tvingat” aktiebolag som man deläger att skjuta till pengar till Alitalia. Vet ej hur det går till eller om det är möjligt iom nya beslut..
 

Fredde18

Medlem
Det kanske är dags nu tillslut att avsluta denna bok och skriva klart sista kapitlet. Kattens nio liv torde vara nyttjade vid detta laget.
 

Palazzi

Medlem
Enligt Italiensk TV har den Italienska regeringen gått med på två av tre av Bryssels krav, varav ett är namnbyte. De är däremot ovilliga att släppa sina 110 slots på Milano Linate, vilket isf skulle omöjliggöra att konkurs undvikes.

Italien verkar dock se möjligheter att det sista kravet ska strykas, då EU hittills inte lyckats påvisa att man haft kravet för det godkännanden man givit Lufthansa och Air France. Man kommer hänvisa till en likabehandlingsprincip inom EU-rätt och hoppas kunna avstyra det sista kravet därmed.
Det handlar alltså inte om ett överklagande, för det är omöjligt, men kan kan dock (tydligen) ogiltigförklara vissa tidigare krav.

Ett Alitaila med 1/5 av tidigare anställda, totalt 47 flygplan, ingen egen logistik- och service-division samt nytt varumärke? Tydligen inte helt omöjligt att rädda detta därmed. Förutom dessa slotar, som man kanske får igen, har jag rätt svårt att se varför man inte hellre skulle börja om med lägre kostnadsbild. Inget strukturkapital kvarstår ju ändå..
 

Palazzi

Medlem
Verkar vara bråda tider nu. Senaste notisen i italiensk media är att de inte har pengar för att betala april-lönerna...

Så verkar det vara... Man skjuter dock direkt till 500 miljoner, från statskassan, för att brygga dessa kostnader tills dess man tagit ställning till Bryssel-budet (alltså om det är någon idé att försöka, eller om man kan ogiltigförklara delar av beslutet).

Måste ju vara billigare, snart, att skola om 11.000 personer än att skjuta till pengar (raljerar, men det börjar bli lite löjligt med 20-30 år av snack och liten verkstad).
 

Palazzi

Medlem
Enligt Italiensk TV, imorse, så kommer "nya Alitalia" gå under namnet ITA. Förutom att bolaget numera är 1/4 av sin föregångares storlek så verkar det som om man inte kommer ingå i någon allians (man lämnar alltså Skyteam).

Enligt rykten så har man diskuterat samarbeten med Air France/KLM och Lufthansa om samarbeten, men ingen info om omfattning.
 

011430121

Medlem
Enligt Italiensk TV, imorse, så kommer "nya Alitalia" gå under namnet ITA. Förutom att bolaget numera är 1/4 av sin föregångares storlek så verkar det som om man inte kommer ingå i någon allians (man lämnar alltså Skyteam).

Enligt rykten så har man diskuterat samarbeten med Air France/KLM och Lufthansa om samarbeten, men ingen info om omfattning.
Har inte Air France/KLM bränt sig tillräckligt på Alitalia oavsett vad de kommer att heta.
I Italien har väl även LH förlorat pengar.
 
Toppen