Idag kommer EU med sin slutgiltiga utsago gällande huruvida Alitalias besparingsplan är fullgod för att stadsstödet ska godkännas. 70% reducering av personalstyrka är väl det övergripande, men misstänker att det finns rätt många fler detaljer.
Vad jag förstår finns det inte fler vägar att gå, och inte heller instans för överklagande. Inga köpare fanns ens innan Covid, och är det inte Italienarna själva som finansierar nya Alitalia, så blir det oundvikligen nedläggning. Jag tror inte heller Italienarna själva kan skala ner projektet än mer, för att runda några stadsstödsregler, för ett än mindre Alitalia kommer troligen inte kunna bevisas infrastrukturmässigt nödvändigt.
Så inom 24 timmar ska vi med alla sannolikhet veta om det innebär slutet för Alitalia (möjligen kan inkråm och varumärke säljas av konkursbo) eller om Alitalia lever kvar i en rejält krympt förpackning.
Har ingen engelskspråkig källa ännu, utan får hänvisa till google translate på denna:
Alitalia, ecco cosa vuole la Ue: assunzioni sul mercato e MilleMiglia messi a gara - la Repubblica
Observerar att både Wizzair, Easyjet och Ryanair lanserar linje efter linje nu, troligen för att fylla de tomrum som skapas oavsett nedläggning eller kraftig reducering av Alitalia.
Skulle uppskatta att varken vi nordbor (där Alitalia varit sällsynta sedan länge) och Italienarna själva (det kommer någon som fyller tomrummet) blir värst drabbade vid nedläggning. Skyteam drabbas kanske hårdast, i ett Europeiskt perspektiv, då man riskerar att reduceras till enkom Air France/KLM... Air Europa verkar löpa rätt stor risk för nedläggning de med, om jag tolkar de senaste artiklarna korrekt (trots 4,5 miljarder i stöd).