Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Homer

Medlem
Nu har de gjort en förvirrad svensk översättning av coronareglerna, har inte läst igenom allt men såg direkt detta, troligtvis copy-paste fel.


Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag vill avboka min bonusresa med SAS eller Star Alliance på grund av att utrikesdepartementet i mitt land avråder från resor till denna destination?
Icke utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig och ha samma giltighet som tidigare.
Utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig med en förlängd bokningsperiod
på 30 dagar räknat från den dag då flygningen ställdes in.

Serviceavgiften på 450 SEK kommer också att återbetalas.
Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS



Engelska texten är dock oförändrat.
Det ska naturligtvis stå "från det datum avbokningen gjordes"

What happens to my Amex 2-4-1 voucher if I want to cancel my SAS or Star Alliance bonus trip because the Foreign Office in my country does not recommend traveling to this destination?
Non-expired vouchers will be returned to you and have the same validity as before. Expired vouchers will be returned to you with an extended booking period of 30 days from date of cancellation.

FAQ: Corona EuroBonus | SAS
 
Last edited:

Homer

Medlem
Nu har de gjort en förvirrad svensk översättning av coronareglerna, har inte läst igenom allt men såg direkt detta, troligtvis copy-paste fel.


Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag vill avboka min bonusresa med SAS eller Star Alliance på grund av att utrikesdepartementet i mitt land avråder från resor till denna destination?
Icke utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig och ha samma giltighet som tidigare.
Utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig med en förlängd bokningsperiod
på 30 dagar räknat från den dag då flygningen ställdes in.

Serviceavgiften på 450 SEK kommer också att återbetalas.
Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS



Engelska texten är dock oförändrat.
Det ska naturligtvis stå "från det datum avbokningen gjordes"

What happens to my Amex 2-4-1 voucher if I want to cancel my SAS or Star Alliance bonus trip because the Foreign Office in my country does not recommend traveling to this destination?
Non-expired vouchers will be returned to you and have the same validity as before. Expired vouchers will be returned to you with an extended booking period of 30 days from date of cancellation.

FAQ: Corona EuroBonus | SAS

Praktikfall.
Resa till USA i maj, bokad med voucher som gick ut 28/2.
Efter UD förlängde avrådan till 31/5 ringde jag och åberopade denna regel.
Den vimsiga svenska översättningen ställde inte till några problem,
däremot tjafsande om huruvida USA var inkluderat i avrådan (!)
Fick hursomhelst löfte om att få en ny voucher som skulle gälla till 31/5
och den syntes faktiskt på kontot efter 3 dagar !
 

Piorecki

Medlem
Hej !

i panik över att jag hade två AMEX vouchers som rinnade ut i slut mars, då bookade jag en resa i Juli till Island. Med anledning av corona tänker vi nu att det kanske inte är super bra ide - och kanske skulle ville flytta den till 2022 - och även en annan destination. Fundera därför på att avboka resan.

Nu pratade jag med SAS kundtjänst - och dom säger att jag förlorar dom vouchers om det inte är beroende på flygavlysning. Men om jag läser på Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS - då gäller just nu ju att UM fraråder resor till hela världen och jag kanska skulle få 30 dagor på mig att hitta en annan resa ? I den svenska text står där att det bara är vid flygavlysning - med den engelska har inte den teksten ? Tänker att dom ju inte har skrivit att UM frarådande skal gälla på resdatum - och kanske man skulle kunne använda det argument på booking datum också ?

Någon som har tip på vad som kan göras om där finns andra möjligheter ?

Tack !
 

JacobGBG

Medlem
Hej !

i panik över att jag hade två AMEX vouchers som rinnade ut i slut mars, då bookade jag en resa i Juli till Island. Med anledning av corona tänker vi nu att det kanske inte är super bra ide - och kanske skulle ville flytta den till 2022 - och även en annan destination. Fundera därför på att avboka resan.

Nu pratade jag med SAS kundtjänst - och dom säger att jag förlorar dom vouchers om det inte är beroende på flygavlysning. Men om jag läser på Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS - då gäller just nu ju att UM fraråder resor till hela världen och jag kanska skulle få 30 dagor på mig att hitta en annan resa ? I den svenska text står där att det bara är vid flygavlysning - med den engelska har inte den teksten ? Tänker att dom ju inte har skrivit att UM frarådande skal gälla på resdatum - och kanske man skulle kunne använda det argument på booking datum också ?

Någon som har tip på vad som kan göras om där finns andra möjligheter ?

Tack !

Solklar HUACA
 

Homer

Medlem
Hej !

i panik över att jag hade två AMEX vouchers som rinnade ut i slut mars, då bookade jag en resa i Juli till Island. Med anledning av corona tänker vi nu att det kanske inte är super bra ide - och kanske skulle ville flytta den till 2022 - och även en annan destination. Fundera därför på att avboka resan.

Nu pratade jag med SAS kundtjänst - och dom säger att jag förlorar dom vouchers om det inte är beroende på flygavlysning. Men om jag läser på Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS - då gäller just nu ju att UM fraråder resor till hela världen och jag kanska skulle få 30 dagor på mig att hitta en annan resa ? I den svenska text står där att det bara är vid flygavlysning - med den engelska har inte den teksten ? Tänker att dom ju inte har skrivit att UM frarådande skal gälla på resdatum - och kanske man skulle kunne använda det argument på booking datum också ?

Någon som har tip på vad som kan göras om där finns andra möjligheter ?

Tack !


UD:s avrådan gäller bara t.om. 31/5 och inte alls för hela världen,
Island är ett av undantagen.
punkt 3. nedan
Ändringar av avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder - Regeringen.se
 

Homer

Medlem
Hej !

i panik över att jag hade två AMEX vouchers som rinnade ut i slut mars, då bookade jag en resa i Juli till Island. Med anledning av corona tänker vi nu att det kanske inte är super bra ide - och kanske skulle ville flytta den till 2022 - och även en annan destination. Fundera därför på att avboka resan.

Nu pratade jag med SAS kundtjänst - och dom säger att jag förlorar dom vouchers om det inte är beroende på flygavlysning. Men om jag läser på Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS - då gäller just nu ju att UM fraråder resor till hela världen och jag kanska skulle få 30 dagor på mig att hitta en annan resa ? I den svenska text står där att det bara är vid flygavlysning - med den engelska har inte den teksten ? Tänker att dom ju inte har skrivit att UM frarådande skal gälla på resdatum - och kanske man skulle kunne använda det argument på booking datum också ?

Någon som har tip på vad som kan göras om där finns andra möjligheter ?

Tack !


Du kan ju testa att flytta Islandsresan till ett datum längre fram

Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS
Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift.

Ombokningen måste göras via SAS Customer Service, före flygningens avgång.
Ombokningen kan endast göras till och från samma destination som den ursprungliga bokningen.
 

Piorecki

Medlem
Men det gör UM (det danska ministerium) - dom avråder resor till hela världen till vidare fram till 21. april.

HUACA ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen