Senaste nytt

Det går dåligt för Hagfors flygplats

Jacob

Medlem
Tekniska problem hos det estniska flygbolag Avies (som trafikerar linjen Torsby-Hagfors-Stockholm) i kombination med minskat antal bokningar gör att flygplatsens existens nu står i gungning. Under augusti och september var 35 procent av flygningarna inställda eller kraftigt försenade. 25 av 160 flygningar ställdes in då det helt enkelt inte fanns några bokade passagerare. Genomsnittligt antal passagerare per flygning till Stockholm ligger nu på 5,5, vilket förstås är alldeles för lågt.

Det upphandlade avtalet mellan Avies och Trafikverket gäller tre år till, men frågan är hur mycket sämre det behöver gå innan det blir aktuellt med en omförhandling.

Källa: SVT
 

Kristofer

Medlem
Så går det när man väljer det absolut absolut billigaste i upphandlingen. Avies som bolag är ett skämt. Piloterna har absurt låga löner, 1300 EUR för en styrman. Rimligt och säkert?
 

Palazzi

Medlem
man kan ju fråga sig om de verkligen behöver en egen flygplats? Finns väl knappast en annan glesbygd med så många flygplatser.

50km till Torsby, 70km till Karlstad, 105km till Örebro och 200km till Gardemoen.

Synd givetvis, men om städer med 50.000-150.000 invånare har svårt att med egen flygplats.... 6.000 inv i Kramfors.
 

Chrille

Medlem
Nu var det några år sedan jag flög till Torsby/Hagfors, men visst borde det funka med Karlstad. Ibland hamnade man där ändå när det var för dålig sikt för de små flygplatserna. Problemet med Karlstad har väl historiskt varit den dåliga konkurrensen med höga biljettpriser som följd?
 

Moco

Medlem
Så går det när man väljer det absolut absolut billigaste i upphandlingen. Avies som bolag är ett skämt. Piloterna har absurt låga löner, 1300 EUR för en styrman. Rimligt och säkert?

Det beror väl på ur vilket perspektiv man ser det. Är det estnisk besättning? Om ja så är lönen satt därefter och torde vara relativt rimlig och välanpassad sett till lokala estniska förhållanden och således inte ha någon inverkan på säkerheten. Rätta mig om jag har fel.
 
Toppen