Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Davvelavve

Medlem
Skrev ett inlägg tidigare om att dom inte lyckades fixa connection inom Europa. Detta inlägg verkar ha försvunnit (kanske i samband med certifikatsstrulet). I a f när jag ringde in kunde dom inte boka ARN-ZRH-EWR i business med Swiss trots att det fanns platser ARN-ZRH, ZRH-EWR separat (och hela sträckan på United och Air Canada). När jag femte eller sjätte gången ringde så hamnade jag hos en engelsktalande snubbe på Cypern (trots att det var under kontorstid). Han sa bara typ " då får vi göra på ett annat sätt" så löste han det.
Med andra ord borde det gå att få bussiness på vissa sträckor om man kommer till "rätt" handläggare. Huaca
 

palmen

Moderator
Hejsan!
Jag, som många andra, har en voucher som går ut idag. Jag ringde SAS förra veckan och de frågade efter min PIN, som jag självklart glömt bort. Det skulle ta ca 15 min att få koden skickad till mig per SMS. Jag har fortfarande inte fått koden...
Nu har jag suttit i kö i 1 timme och väntat på att få komma fram för att säga åt dem att skicka den till mig igen. Sen behöver jag sitta i kö i 1+ timme till när (om) koden kommer fram. Jag ser en eventuell bonusresa rinna mig ur händerna.
Någon som kan bekräfta att det bara tar 15 min att skicka koden? Varför tar det inte bara ett par sekunder så man slipper ringa om igen...? Är det en strategi från SAS sida?
Strategiskt från sas att fördröja utskick för att folk ska förlora voucher låter lite väl konspiratoriskt för mig. Sas har många gamla system och allt går inte på sekunder även om vi vill det.

Läxan av detta som många tyvärr lär sig den hårda vägen varje år är att inte vänta till sista dagen eller veckan med detta. Brukar vara samma kaos i mellandagarna för vouchers som går ut vid jul. Boka istället i början på sista månaden istället för sista timmarna brukar vara det bästa rådet.
 

Timpsi

Medlem
Dum fråga som uppenbart har svar då det verkar fungera: att boka Star Alliance-bokningar just nu. Varför står det då på SAS hemsida fortfarande att det är nerstängt, eller är det bara via SAS sökningsmotor?
 

palmen

Moderator
Dum fråga som uppenbart har svar då det verkar fungera: att boka Star Alliance-bokningar just nu. Varför står det då på SAS hemsida fortfarande att det är nerstängt, eller är det bara via SAS sökningsmotor?
För att det är nedstängt online, men sedan i juli 2020 så går det bra att boka via telefon igen.
 

NyfikenGrau

Medlem
En enkel fråga hoppas jag: Om man vill boka en längre resa till t.ex. Oceanien men utnyttja SAS bonus-"rabatten", alltså flyga SAS metall för färre poäng än Star Alliance, blir det då två bokningar där den ena är t.ex. CPH-HND tur och retur och den andra är t.ex. HND-AKL tur och retur och den senare räknas som tur och retur Fjärran Östern-Oceanien? Eller går det att baka in dem i samma bokning och hur räknas poängen isf, t.ex. om man kanske tappar SAS-rabatten så det istället blir Europa-Oceanien tor....eller hur funkar det?
 
En enkel fråga hoppas jag: Om man vill boka en längre resa till t.ex. Oceanien men utnyttja SAS bonus-"rabatten", alltså flyga SAS metall för färre poäng än Star Alliance, blir det då två bokningar där den ena är t.ex. CPH-HND tur och retur och den andra är t.ex. HND-AKL tur och retur och den senare räknas som tur och retur Fjärran Östern-Oceanien? Eller går det att baka in dem i samma bokning och hur räknas poängen isf, t.ex. om man kanske tappar SAS-rabatten så det istället blir Europa-Oceanien tor....eller hur funkar det?
Ja, så borde du kunna göra, dvs dela upp det på två bokningar. Om du gör det i en bokning blir det Star Alliance-pris på hela (Europa-Oceanien). Har inte siffrorna i huvudet om det blir vettigt att dela upp det eller ej.
 
Toppen