Senaste nytt

Bästa Star Alliance business till Kapstaden

Senator

Moderator
Tack jo men jag kan faktiskt välja mellan TAP, ET och Austrian i nuläget.
Så jag behöver lite hjälp med att rangordna dessa i business. Främst stol mat och dryck. Flygtider är inte så viktigt så bortse från det. Flyget från ARN.
TAP kör A330-900neo och spontant verkar de bäst av dessa, eller vad säger ni?
Sen kommer kanske TK släppa längre fram och då seglar de upp mot toppen för mig iallafall

Jag tror vi har en medlem som har åkt deras A330NEO men här har du två reviews:
Review: Biz Class on TAP Air Portugal's New A330-900neo
TAP Portugal A330 Business Review I One Mile At A Time

Hårdvaran ser väldigt lik ut American/Cathay så den är bra. Vad jag läser så är mat/dryck ett gäsp. Hemresan med avgångstid 02:05 skulle jag inte förvånas om att matfokus ligger på frukost.

Austrians styrka är mat/dryck. Jag har ätit bättre ombord Austrian Business än Lufthansa First. Stolarna är helt ok för en dagsresa men kanske inte state-of-the-art för en säng och natt. Om fokus är mat/dryck så är Austrian nog före TAP. Är hårdvaran viktigast, då är TAP före Austrian.

Turkish beror väl lite på vilken kärra. Svårslagna med deras mat/dryck som är väldigt bra, men jag gillar verkligen inte deras snorkiga service och känslan av deras säkerhetstänk.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jag föredrar personligen direkt ner till CPT från Europa, däremot via JNB hem, av ett par anledningar:
Ner: Ett nattflyg till Kapstaden anländer oftast senare än motsvarande till Johannesburg, alltså mindre dödtid ankomstdagen om man inte har early check in på hotellet. Via Johannesburg måste man ju dessutom gå genom passkontroll, hämta bagage, gå genom tull och checka in bagaget igen. Vill minnas det fanns en genväg för detta för SAA-flighter, men det bolaget skulle jag inte ta i med tång nu, har väl inte flugit på ett år.
Upp: Flygen direkt från CPT till Europa går oftast mycket sent på kvällen, här uppstår också en massa dödtid då CPT inte direkt är Hong Kong eller Singapore och har ett begränsat loungeutbud. Via JNB däremot lyfter man ofta sen eftermiddag från CPT och tillbringar sedan ett par timmar på JNB där man inte behöver bekymra sig om bagaget i denna riktning, utan bara gå genom passkontrollen.

Dagflyg till CPT kan vara ok, men då vill jag bo vid flygplatsen vid ankomst, som i praktiken blir mycket sent på kvällen.
 

Mr Basic

Medlem
1. Turkish A333, min absoluta favorit när det gäller stolskomfort (bra i sitt- och loungeläge men oöverträffad när det gäller sovkomfort). Flugit både IST-Durban-CPT och IST-Mauritius. Mat/dryck håller också bra nivå.

Edit och OT. Även LOT har den eminenta stol men där bäddas det inte med madrass (som hos Turkish).

2. Instämmer med @Senator gällande mat och dryck hos Austrian. Jag flög en 11-timmars dagflight Mauritius-Wien i deras B777 och var mkt nöjd men provade aldrig ligg- och sovkomforten.

3. Ethiopian B788. Gillade stol, mat och dryck men svårt att ge rättvist betyg då mellanlandningen i Wien förstörde helhetsupplevelsen (ADD-VIE-ARN).

4. Ethiopian B767, CPT-ADD. Nu vet jag inte om de fortfarande opererar med B767 men detta var en riktigt gammal skrothög. Varken stolar eller IFE fungerade. Blev rätt mkt (bra) vin på denna 7-timmarsflight. Mat ok. Skulle varit en B788 men blev flygplansbyte ngn dag innan avresa. Undvik!
 
Last edited:

Harnos

Medlem
Kan varmt rekommendera Austrian, flög sträckan VIE-CPT i nov 2019 och en av våra bättre flygningar vad gäller mat/service.

DSC01573.JPG


DSC01574.JPG


DSC01580.JPG


DSC01584.JPG


DSC01586.JPG


DSC01587.JPG


DSC01589.JPG


DSC01593.JPG


DSC01594.JPG


DSC01596.JPG


DSC01602.JPG


DSC01603.JPG
 

Matore

Medlem
Är det pengar eller poäng som ska användas?
Jag anar poäng och EuroBonus, då blir det ju tyvärr smalare med Lufthansa i business.
Jag hade biljetter med Swiss och South African över nyår som inte blev av. Via Johannesburg visserligen, men med nattflyg åt båda hållen och utan byte mitt på långa benet i resan. Passar oss bättre med den typen av tidtabell.
Japp poäng!
 

Matore

Medlem
Just det - SAA kanske dyker upp, hur står de sig i denna konkurrensen i C?
Och kul att Austrian verkar falla flera av er i smaken, är de bättre än TAP?
Och som jag skrev i första inlägget - tidtabellen bryr jag mig inte om det har jag koll på - vill höra era åsikter om mjuk- och hårdvara ombord på nämnda bolag :)
 

Matore

Medlem
Det har historiskt sätt varit svårt att hitta direkt till CPT från Europa samt ADD med Ethiopian. Oftast hittar man platser till JNB och sen har det varit vidare med South African. Personligen är jag inte på samma lag som @Tonton jag undviker gärna Ethiopian om jag kan, eller min sambo har lagt veto på flygbolaget ;)

Nu vet vi inte vad som kommer hända med South African Airways men jag skulle kolla rutter till CPT, JNB och DUR för att kunna välja.
SAA business rescue expected to be completed by end of March

Till JNB flyger väl: Lufthansa, Swiss, Turkish, TAP och Ethiopian. Lite mer att välja på. Till CPT är det inte Swiss som flyger men Edelweiss. Dina alternativ blir då om jag tittar på jan-feb 22:
Lufthansa - daglig minus torsdag med A359 via MUC. Natt ner, dag hem
TAP - sön, ons, lör med en A339 från LIS. Dagsflight ner som kräver övernattning i LIS, och en hemsk avgångstid 02:05 hem
Austrian - tisdag och lördag dagsresa ner och natt hem
Ethiopian - varierar lite tabellen. Natt ner till ADD, dagtid till CPT och eftermiddag/natt hem

Sjukt nog har ET bästa flygplanen och tider i mitt tycke. Jag tror att du inte kommer kunna välja så mycket, men får ta det du hittar.
Förresten var ser du att det är Edelweiss? Det står "Operated by Swiss" också när jag kollar.
 

Senator

Moderator
Just det - SAA kanske dyker upp, hur står de sig i denna konkurrensen i C?
Och kul att Austrian verkar falla flera av er i smaken, är de bättre än TAP?
Och som jag skrev i första inlägget - tidtabellen bryr jag mig inte om det har jag koll på - vill höra era åsikter om mjuk- och hårdvara ombord på nämnda bolag :)

Förresten var ser du att det är Edelweiss? Det står "Operated by Swiss" också när jag kollar.[/

Hårdvara TAP bäst, mat Austrian bäst är nog slutsatsen. Har åkt samma hårdvara som TAP och den är bättre. Så du måste själv bestämma vad du prioriterar av de två.

Det är Edelweiss:

7039E712-11AB-4703-9488-AC5C8B6F7C33.jpeg
 

Senator

Moderator
Intressant, på United står det Swiss, var har du klippt det där och vilket avresedatum?

Januari 2022. United Mileage Plus kommer åt Edelweiss genom bilateralt avtal, inte SAS.

Mitt exempel är från Swiss.com.

ExpertFlyer är om möjligt tydligare

13924FC3-240F-495C-92D2-A79ABF6D91A8.png


Du ser också vilka dagar som Edelweiss flyger ZRH-CPT.
 
Toppen