Senaste nytt

Lufthansa avbokade min konfirmerade bokning

Mr Planning

Medlem
Fick tillbaka mina ursprungliga biljetter jag med, det var ju tur att platserna inte försvann med den Tyska (boten?) , som sagt, spännande tider!
 

Bridgeman

Medlem
Ringde SAS kundtjänst kö i 20 minuter pratade med en tjej i fem minuter om avbokningen jag fått, blev bortkopplad, ringde åter upp igen ytterligare 20 minuter i kö, samma tjej svarade började leta biljetter blev bort kopplad sedan autosvar vi har stängt. herrrre guuud.
 

Rasmus_1

Medlem
Blev också av med hemresa DEL-ZRH-ARN inatt, passade på att boka av alltihopa då jag tvekar på att det verkligen kommer att gå att resa till Indien på höstlovet. Kunde inte se tillgänglighet på United när jag letade så tänkte att det var chanslöst att få tillbaka platserna, hade jag sett den här tråden innan hade jag kanske chansat och ringt in ändå men gjort är gjort.
 

Carl

Medlem
Jag har också fått en flight avbokad med Swiss, NRT-ARN i oktober.
Kundtjänst hittar ingen hemresa 16 alt 17 oktober så nu vet jag inte vad jag skall ta mig till...
Har SAS en skuld till Lufthansa-gruppen måntro?
 

palmen

Moderator
Har SAS en skuld till Lufthansa-gruppen måntro?
Konspirationsteori?
Skulle sas ha en skuld till Lufthansa och Lufthansa/Swiss väljer då att boka av resenärer lite på måfå för att jävlas tillbaka mot de som bokat via sas? Låter inte direkt troligt om du frågar mig.
 

MTheC

Medlem
Min känsla är att detta är ett större problem än bara just kopplat till SAS och poängbokningar med LH-gruppen.

Jag har två resor i april och maj med LH/LX som både avbokats utan någon gång under den senaste veckan - i båda fallen finns det segment med LX. I ena fallet är faktiskt ett segment inställt (i det andra är tiden ändrad) men har inte fått något meddelande (vilket jag fått för det tiotal tidigare ändringarna). Kundtjänsten har inte riktigt kunna svara på vad som hänt och de har ännu inte betalt tillbaka pengarna (de erbjöd sig att boka nytt men jag har väntat på förändring som är så stor att jag kan avboka och få återbetalning)
 

Krotan

Medlem
Min känsla är att detta är ett större problem än bara just kopplat till SAS och poängbokningar med LH-gruppen.

Jag har två resor i april och maj med LH/LX som både avbokats utan någon gång under den senaste veckan - i båda fallen finns det segment med LX. I ena fallet är faktiskt ett segment inställt (i det andra är tiden ändrad) men har inte fått något meddelande (vilket jag fått för det tiotal tidigare ändringarna). Kundtjänsten har inte riktigt kunna svara på vad som hänt och de har ännu inte betalt tillbaka pengarna (de erbjöd sig att boka nytt men jag har väntat på förändring som är så stor att jag kan avboka och få återbetalning)

Den är lurig. Jag ringde faktiskt Swiss igår morse och frågade vad som hänt, innan SAS öppnade. Tänkte man kunde få deras version.
Agenten jag pratade med då menade på att det skett en tidtabellsändring i torsdags som aviserats till SAS (även jag fick mail om det).
Däremot menade han på att SAS aktivt måste bekräfta ändringen för att den ska gälla, annars avbokas alla segment med dom per automatik efter ~72h.
I mitt fall stämmer tiderna ungefär för att det skulle vara det som hänt.
Men som alltid, man får ta vad kundtjänst säger med en nypa salt oavsett bolag. Men det ligger farligt nära sanningen för min del ivf, just att en tidtabellsändring skedde just ~72h tidigare.
Hur har det sett ut för er andra? Kan det vara så att dom fastnat någonstans så SAS inte sett dom, eller att någon helt enkelt inte bekräftat hos SAS? Om det nu verkligen kräver manuell bekräftelse dvs..
Teoriena är många och fakta lyser med sin frånvaro :)
 

MTheC

Medlem
Den är lurig. Jag ringde faktiskt Swiss igår morse och frågade vad som hänt, innan SAS öppnade. Tänkte man kunde få deras version.
Agenten jag pratade med då menade på att det skett en tidtabellsändring i torsdags som aviserats till SAS (även jag fick mail om det).
Däremot menade han på att SAS aktivt måste bekräfta ändringen för att den ska gälla, annars avbokas alla segment med dom per automatik efter ~72h.
I mitt fall stämmer tiderna ungefär för att det skulle vara det som hänt.
Men som alltid, man får ta vad kundtjänst säger med en nypa salt oavsett bolag. Men det ligger farligt nära sanningen för min del ivf, just att en tidtabellsändring skedde just ~72h tidigare.
Hur har det sett ut för er andra? Kan det vara så att dom fastnat någonstans så SAS inte sett dom, eller att någon helt enkelt inte bekräftat hos SAS? Om det nu verkligen kräver manuell bekräftelse dvs..
Teoriena är många och fakta lyser med sin frånvaro :)
I mitt fall så hade jag dock bokat direkt (revenuebiljett) med LH. Känns underligt om det i sådana fall skulle krävas att LH bekräftar sin egen (eller LXs) ändring
 

Senator

Moderator
Min känsla är att detta är ett större problem än bara just kopplat till SAS och poängbokningar med LH-gruppen.

Jag har två resor i april och maj med LH/LX som både avbokats utan någon gång under den senaste veckan - i båda fallen finns det segment med LX. I ena fallet är faktiskt ett segment inställt (i det andra är tiden ändrad) men har inte fått något meddelande (vilket jag fått för det tiotal tidigare ändringarna). Kundtjänsten har inte riktigt kunna svara på vad som hänt och de har ännu inte betalt tillbaka pengarna (de erbjöd sig att boka nytt men jag har väntat på förändring som är så stor att jag kan avboka och få återbetalning)

Den är lurig. Jag ringde faktiskt Swiss igår morse och frågade vad som hänt, innan SAS öppnade. Tänkte man kunde få deras version.
Agenten jag pratade med då menade på att det skett en tidtabellsändring i torsdags som aviserats till SAS (även jag fick mail om det).
Däremot menade han på att SAS aktivt måste bekräfta ändringen för att den ska gälla, annars avbokas alla segment med dom per automatik efter ~72h.
I mitt fall stämmer tiderna ungefär för att det skulle vara det som hänt.
Men som alltid, man får ta vad kundtjänst säger med en nypa salt oavsett bolag. Men det ligger farligt nära sanningen för min del ivf, just att en tidtabellsändring skedde just ~72h tidigare.
Hur har det sett ut för er andra? Kan det vara så att dom fastnat någonstans så SAS inte sett dom, eller att någon helt enkelt inte bekräftat hos SAS? Om det nu verkligen kräver manuell bekräftelse dvs..
Teoriena är många och fakta lyser med sin frånvaro :)

I mitt fall så hade jag dock bokat direkt (revenuebiljett) med LH. Känns underligt om det i sådana fall skulle krävas att LH bekräftar sin egen (eller LXs) ändring

Det finns nog tillräckligt mycket empiriska bevis för att stora körningar av tidtabellsändringar sker typ över natten vår tid och att detta är grundorsaken till "problemen" med fokus på Swiss operation. Kom ihåg att Swiss är nästan 100% autonoma från Lufthansa. Sen att detta verkar triggar olika bekymmer "downstream". Tror kanske att Swiss-agenten kommer närmast någon sanning att dessa ändringar triggar ett fönster där utställaren av biljetten måste agera inom 72t annars så försvinner platser. Då blir frågan hur snabbt SAS kan/hinner agera med automatik. Kanske dags för en by bot? :eek:
 
Toppen