Senaste nytt

Niseko - tips på hotell och matställen sökes

Komet17

Medlem
Vi ska åka till Niseko området i februari 2022. Det är första gång som vi åker dit.

Vilket/ vilka hotell kan ni rekommendera? Budget för hotell är max 5 000-6 000 kr per natt. Vi förstår att det är en högsäsong just då och hotellpriserna är skyhöga.

Som jag uppfattat så är Niseko inget partyställe och det finns inte mycket att göra efter dagens skidåkning förutom att man kan gå till en bra restaurang och äta god mat eller ta en tur till en onsen vilket är kanon. Det är därför skulle vi vilja stanna på ett mysigt hotell med trevliga allmänna utrymmen där man kan tillbringa hela kvällen och ta ett glass vin, läsa en bok eller surfa såsom någon typ lounge eller en trevlig bar med en eldbrasa t.ex.

Jag har läst alla inlägg här på BC som gäller Niseko. Många rekommenderar Hilton Niseko Village men tyvärr är hotellet slutsålt hela februari 2022. Visst finns det Ritz-Carlton som jag är väldigt förtjust i eller Westin men priset på 12 000-13 000 kr per natt tycker vi inte är värt att betala.

Nästa fråga - restauranger. De behöver inte vara just i själva Niseko. Vi kan ta en taxi till ett annat område inom rimliga restider om restaurangen är värd en tur! Jag har tittat på de ställen som rekommenderades av BC medlemmar tidigare men för att inläggen skrevs för några år sedan så finns vissa ställen inte längre av någon anledning. Så, om någon har "färskare" information om restauranger/ barer i Niseko (eller andra intressanta ställen eller saker att göra) - dela gärna med oss!

Tackar på förhand!
 

Fredde_G

Medlem
Grymt val av skidort, varit där 3 gånger och har bara bra minnen.
För det första, man åker till Niseko för skidåkningen, skidåkningen och skidåkningen. Allt går ut på att komma ut i backen så fort som möjligt på morgonen, i och med att det snöar hela tiden så har man mest orörd snö på morgonen. Dock så har jag varit med om många dagar när det snöar och blåser så mycket att dina spår är borta när du kommer upp med liften igen!
Det är ganska flacka backar med mycket gles björkskog, episkt enligt min mening.
moiwa5.jpg


Hyra en bil rekommenderas, du kan då ta dig till närliggande Rusutsu och Kiroro. Även bra när man ska ta sig till olika Onsen.

Om du ska göra detta på riktigt så kommer nattliv och restauranger ha mindre betydelse. Du vaknar vid 7, äter frukost, åker skidor tills du inte orkar mer, åker till en Onsen och badar i några timmar, äter lite mat och går och lägger dig vid 22......helt slut.

De 2 senaste gångerna har vi bott på Moiwa Lodge, grymt ställe precis vid backen. Det är en stor villa med 4 våningar, finns sovsalar på bottenvåningen och olika stora rum på övriga. Vi har haft super mysiga dubbelrum båda gångerna. Här är utsikten från vårt senaste rum.
moiwa3.jpg


Snömängden runt entrén.
moiwa4.jpg


Moiwa är det lilla systemet i Niseko, dock sjukt bra när det gäller puder. Detta är stället alla locals åker till när det tok-dumpar.
Som sagt, det är sjukt mycket snö i detta område.
Moiwa2.jpg



Här har du 2 bilder från en äkta Onsen
Moiwa1.jpg
moiwa8.jpg
 

Komet17

Medlem
Tusen tack @Fredde_G för din tid och en sån detaljerad berättelse! Vilka intressanta bilder!
En fråga - var hittar man en bra Onsen? Jag har läst att inte alla Onsen är riktiga/äkta. Vilken Onsen är på bilden?
 

Fredde_G

Medlem
Stället på bilderna heter Niseko Goshiki Onsen....fett äkta:)Var dock lite klurigt att välja rätt knapp när man skulle betala...dom var lite snåla när det kom till engelsk text på maskinen.
24970D07-9A25-4788-AFAE-A188F8FE5A21.jpeg

Ett lite finare ställe är Ikoino Yuyado Iroha, ligger vid liftarna i Annupuri.

Hahaha, nu har du fått mig att börja fundera på om man kanske ändå inte skulle....
 

Bjjb

Medlem
Tusen tack @Fredde_G för din tid och en sån detaljerad berättelse! Vilka intressanta bilder!
En fråga - var hittar man en bra Onsen? Jag har läst att inte alla Onsen är riktiga/äkta. Vilken Onsen är på bilden?

Jag kan tyvärr inte säga säkert om det finns de som utger sig för att vara onsen utan att vara det, men...

En onsen ska ha ett dokument anslaget som anger mineralinnehåll, ph-värde och liknande på vattnet. De jag sett, 3-4 st, har varit i A4 eller liknande.
De flesta onsen är inte sådana här hett källvatten kommer i dagen utan de flesta pumpar upp vattnet, fast det är hett och innehåller massor med mineraler. Så det är sådant vatten som skulle kunna leda till en naturlig varm källa.

Det finns också offentliga badhus (ej simhallar) som heter "Sento", någon sådan har jag inte besökt men som jag uppfattat det är lokalerna liknande de hos onsen med flera mindre bassänger med olika temperaturer.
 
Kan rekommendera One Nieseko Resort Towers för boende. Bra hotell med stora rum och pentry på rummet, bra frukost och onsen. Ligger nära Niesko Moiwa som är ett separat mindre system. Bra med bil för att ta sig till uppfarterna i det större systemet med närmaste uppfart An’nupuri.
 

VictorB

Medlem
Kul! Har med bokat en resa till Niseko för första gången i månadsskiftet januari/februari nästa år.

Har just nu bokat en studio på 30m2 hos Niseko Hotel | Chatrium Niseko Hotel Japan, Official Site för ca 2500kr natten som ligger mitt i Hirafu. Hotellet huserar byns enda michelinkrog och verkar ha flera av de kvalitéer du efterfrågar. Vet exakt när ni kommer åka men är ju Chinese New Year när vi kommer vara där i början på februari så priserna på boende lär knappast sjunka.

Hoppas på fler tips framöver i tråden!
 

Komet17

Medlem
Kul! Har med bokat en resa till Niseko för första gången i månadsskiftet januari/februari nästa år.

Har just nu bokat en studio på 30m2 hos Niseko Hotel | Chatrium Niseko Hotel Japan, Official Site för ca 2500kr natten som ligger mitt i Hirafu. Hotellet huserar byns enda michelinkrog och verkar ha flera av de kvalitéer du efterfrågar. Vet exakt när ni kommer åka men är ju Chinese New Year när vi kommer vara där i början på februari så priserna på boende lär knappast sjunka.

Vi kommer att vara i Niseko den sista veckan i februari 2022.

Vi har bokat Miru Niseko, formerly Nest At The Trees Hotel, Western-style quadruple apartment 37 kv.m med frukost, ca 3000 kr/natt via Booking.com och då hade de en kampanj.

Jag tror inte heller att hotellpriserna kommer att gå ner, snarare tvärtom. Vi är väldigt nöjda med vår bokning när det gäller priset.
 
Toppen