Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Moco

Medlem
Toppen! Tack!

Känner du att flygbolagens personal har hyfsad koll på vad som gäller, eller ska man beväpna sig med utskrifter av inresekraven?

De har koll på vad som står i deras system - i övrigt inte. Dina papper spelar mindre roll i sammanhanget. Säger computer no så kommer du inte ombord. Men har du redan kommit till Frankfurt på en genomgående LH-biljett så är väl risken mindre att du får problem i just Frankfurt.
 

Ricci

Medlem
Jag blev testad vid ankomst ARN. De hade börjat med detta i torsdags förra veckan. Smidigt utan kö strax innan tullfiltret. Jag befinner mig hemma i karantän nu. Otroligt att testning skulle dröja ett år.

Äntligen!
PCR eller Antigen(snabbtest) dvs vilken svarstid på provet?
 
Last edited:

M.K

Medlem
PCR, jag fick svar (negativt :)) via ett telefonnummer tidig morgon dagen efter. Dock självtest i valfri näsborre och gom samt salivprov.

163AF5D5-41A5-4418-AA74-BABB281CE58E.jpeg

Om jag får välja föredrar jag flygplatser med sjuksköterskor som testar, men oavsett bra detta.
 

Hachans

Medlem
De har koll på vad som står i deras system - i övrigt inte. Dina papper spelar mindre roll i sammanhanget. Säger computer no så kommer du inte ombord. Men har du redan kommit till Frankfurt på en genomgående LH-biljett så är väl risken mindre att du får problem i just Frankfurt.

Jo, ner till Frankfurt och vidare från Sverige är jag inte så orolig för. Jag är mer orolig för personalen på outstations på vägen tillbaka. Men info stämmer överens på Traveldoc, Lufthansas egen webbsida och IATAs data så det ska nog gå bra.
 

Linmet

Medlem
Någon som vill försöka sig på att bekräfta följande? Det går nu att genomföra transfer i tyskland (från sverige till istanbul) utan PCR-test innan?

Enligt denna sida:

https://www.lufthansa.com/de/en/entry-into-germany#risk-levels

"
Transit / Transfer in Germany (Schengen/Non-Schengen) possible without test and DEA
"

Då Sverige endast rankas som "riskland" i denna lista bör transfer kunna genomföras?: RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI


Samt från Istanbul till Mexico. Tolkar jag nedan länk som att just transit passangers är undantagna testet? Exempelvis från tyskland till MExico?
https://www.turkishairlines.com/en-us/announcements/coronavirus-outbreak/travel-restrictions/

Där står det "s of December 30, 2020, passengers arriving in Turkey are required to submit a negative PCR test (nucleic acid). The sample for the test must have been taken within 72 hours prior to the passenger's scheduled departure from the country of origin. This applies to all passengers aged 6 years and over, except sailors and transit passengers."

 

Homer

Medlem
EU to propose digital vaccination passport in March, von der Leyen says | Reuters

BERLIN, March 1 (Reuters) - The European Commission will present a proposal in March on creating an EU-wide digital vaccination passport, Commission president Ursula von der Leyen said on Monday.

“As for the question of what the digital green passport could look like: we will submit a legislative proposal in March,” she said in a video conference with German conservative lawmakers. (Reporting by Sabine Siebold; editing by Philip Blenkinsop)
 

FF#1

Medlem
Funderar på att åka och titta till stugan i Finland, har rätt att komma in där men är lite osäker på vad som gäller.
Resor och coronaviruspandemin - Infektionssjukdomar och vaccinationer - THL

Vad jag kan utläsa så rekomenderar de två Covid test, ett vid gränspassagen och sen ett efter 72h, dock frivilliga.
Är inte jättesugen på att åka in till tätorden Pello för ett andra test, det är hyfsat hög smittspridning där.
Eftersom vi inte planerar att träffa någon utan det blir "karantän" i stuga och i mörka skogen funderar jag på om man skippar det?

någon som har varit i Finland senaste tiden under liknande omständigheter?
 
Toppen