Senaste nytt

Min resebyrå säger att biljetten inte är ombokningsbar

airborn

Medlem
Har bokat resa CPH-MIA-CPH via IAD på ditvägen och EWR på hemvägen med SK & AA. jag har lagt in en natts stopp i IAD och EWR också utan kostnad.

Ditresan är bokad i L-klass och hemresan i W-klass.

W-klass brukar ju vara ombokningsbar för ca €115, men nu säger resebyrån att om utresan är ej ombokningsbar så
resulterar det i att även hemresan är ej ombokningsbar.

stämmer detta? på sas hemsida kan man ju kombinera economy flex och economy fix utan problem.
 

Gnopps

Medlem
Ser din biljett alltså ut något så här (alltså samma pris hela vägen, inte ett separat pris för inrikessträckorna)?

CPH-IAD L-pris
IAD-MIA L-pris
MIA-EWR W-pris
EWR-CPH W-pris

Då ska du kunna ändra hemresan även om utresan har ett låst pris. SAS tillämpar biljettregel per sträcka. I L-priset står det antagligen något i stil med texten nedan. Ring igen och om det inte ring SAS istället och boka hos en bättre resebyrå nästa gång.


ANY TIME
CHANGES NOT PERMITTED.
NOTE -
WHEN COMBINING ON A HALF ROUNDTRIP BASIS THE
PENALTY CONDITIONS FOR EACH FARE COMPONENT APPLY
.​


Om SAS säger att du måste boka om hos resebyrån så vänta tills efter avresa och ring dem då.
 

Dr. Miles

Expert
SAS SK WLDKECO MIA to CPH

Kod:
Penalties
 CANCELLATIONS
    BEFORE DEPARTURE
      PER ROUND TRIP CHARGE EUR 214.00.
  [B]CHANGES[/B]
    [B]ANY TIME[/B]
      PER DIRECTION CHARGE [B]EUR 114.00[/B] FOR REISSUE/
        REVALIDATION.

Det borde kunna ändra biljetten på hemresan.
 

airborn

Medlem
SAS SK WLDKECO MIA to CPH

Kod:
Penalties
 CANCELLATIONS
    BEFORE DEPARTURE
      PER ROUND TRIP CHARGE EUR 214.00.
  [B]CHANGES[/B]
    [B]ANY TIME[/B]
      PER DIRECTION CHARGE [B]EUR 114.00[/B] FOR REISSUE/
        REVALIDATION.

Det borde kunna ändra biljetten på hemresan.


det är precis det jag också har sett i reglerna. Biljetten ser ut enligt nedan:

CPH-IAD L-pris
IAD-MIA N-pris (AA)
MIA-EWR N-pris (AA)
EWR-CPH W-pris

egentligen räcker det att jag kan ändra sista flighten...jag ska ringa till SAS och kolla...vad gäller resebyrå så är det en av de större affärsresebyråerna så man tycker att de borde veta vad de sysslar med....återkommer med besked..
 

agehall

Medlem
vad gäller resebyrå så är det en av de större affärsresebyråerna så man tycker att de borde veta vad de sysslar med..

Tror inte det finns någon resebyrå som vet vad de sysslar med numera. Om någon känner till en så upplys mig gärna. Det är ju smått hopplöst att få vettiga förslag från en resebyrå utan att göra allt jobb själv först.
 

Gnopps

Medlem
det är precis det jag också har sett i reglerna. Biljetten ser ut enligt nedan:

CPH-IAD L-pris
IAD-MIA N-pris (AA)
MIA-EWR N-pris (AA)
EWR-CPH W-pris

egentligen räcker det att jag kan ändra sista flighten...jag ska ringa till SAS och kolla...vad gäller resebyrå så är det en av de större affärsresebyråerna så man tycker att de borde veta vad de sysslar med....återkommer med besked..
Det ska vara möjligt speciellt som ni har stopover i New York. Återkom gärna och berätta hur det gick!
 

airborn

Medlem
fan ta sas...de har ingen servicemind alls om man inte bokat via dem. Han orkar inte ens titta på bokningen. Här är kopia på chatten:

Du chattar med Anders
- Hur kan jag hjälpa till?

Du skrev:

hej,

jag har gjort en bokning vis min affärsresebyrå med SK till MIA via IAD och EWR. Jag har bokat biljettklass L på ditvägen (AAs är N-klass) och W-klass på hemvägen.

Jag behöver ha hemresan flexibelt, men ditresan är OK att det inte är ombokningsbart. Nu säger resebyrån att SK tillåter inte ombokning även om det är W-klass om inte utresan också är ombokningsbart. Mina kollegor hävdar det motsatta så jag tänkte att jag kan fråga er om vad som verkligen gäller.

kan ni vänligen titta på SK bokning xxxxx (eller amedeus xxxxx) och meddela mig om biljetten är ombokningsbar

Anders: när biljetten är bokad på en resebyrå så är det deras regler som gäller för bokningen.

Du skrev: så du menar att Sas regler för ombokning inte gäller då?

Anders: säkert något med avtalet mellan sas och resebyrån. Jag kan endast svara på de regler vi har för bokningarna gjorda hos oss. Så är den bokad hos en resebyrå så är det de reglerna som dem har som gäller

Du skrev: ok Anders. Tack för hjälpen!!!
 

Dr. Miles

Expert
Det är oacceptabelt svar från SAS kundtjänst!

Men om jag kommer ihåg rätt, Martin har råkat ut liknande fall hos Odenresor.
 

agehall

Medlem
Tja, det är väl ungefär som det jag råkade ut för när jag ville boka om min economy-biljett till ett flyg som gick en timme tidigare (bokad via sas.se). Damen vägrade ens försöka då det bara var 30 minuter kvar till avgång. Hon påstod att de aldrig skulle hinna ta betalt och ställa ut biljetten. Hon hävdade att biljetten måste vara utställd 1h före avgång. Detta är ju BS eftersom det går utmärkt att köpa en ny biljett mindre än 1h före avgång.

Men detta är helt klart en sak som SAS kan förbättra. Jag kan acceptera att jag måste betala för att göra ombokningar och annat, framförallt om jag har en billig ekonomibiljett, men ofta kommer man ju inte ens till den diskussionen eftersom de man pratar med vägrar försöka hjälpa till.
 

Gnopps

Medlem
Tja, det är väl ungefär som det jag råkade ut för när jag ville boka om min economy-biljett till ett flyg som gick en timme tidigare (bokad via sas.se). Damen vägrade ens försöka då det bara var 30 minuter kvar till avgång. Hon påstod att de aldrig skulle hinna ta betalt och ställa ut biljetten. Hon hävdade att biljetten måste vara utställd 1h före avgång. Detta är ju BS eftersom det går utmärkt att köpa en ny biljett mindre än 1h före avgång.

Men detta är helt klart en sak som SAS kan förbättra. Jag kan acceptera att jag måste betala för att göra ombokningar och annat, framförallt om jag har en billig ekonomibiljett, men ofta kommer man ju inte ens till den diskussionen eftersom de man pratar med vägrar försöka hjälpa till.
I ditt fall tror jag dock SAS hade rätt. Alla vanliga SAS biljetter upp till och med E-klass inom Europa har en regel som säger att alla ändringar måste göras senast en timme innan det nya flyget avgår OCH innan det gamla flyget avgår.
 
Toppen