Senaste nytt

Berglund

Medlem
Det kom ett mail - till...
"If you have a connecting flight, this will be rebooked as well in the coming days."


Pling plong, det kom ett mail och jag citerar:

Travel information

Your flight has been cancelled

We have rebooked you to another flight

As a Flying Blue Platinum member you were among the first to be rebooked.

Dear Mr BERGLUND,

We are very sorry that your flight was cancelled because of the outbreak of the coronavirus (COVID-19). We’ve rebooked you onto another flight, please find your new flight details below. If you have a connecting flight, this will be rebooked as well in the coming days.

Our apologies for the inconvenience, we realise that this has a big impact on your travel plans. All of us at KLM are truly grateful for your understanding.

Yours sincerely,
KLM Customer Care


Slut citat.

"If you have a connecting flight, this will be rebooked as well in the coming days."
OM jag har en connecting flight??? Jag har massor!!!

Det var mitt flyg AF 8233 den 20 september från Amsterdam till Paris klockan 12:25, ankomst kl 13:40 som hade blivit inställt. De hade istället bokat om mig till KL 1243 klockan 16:30 med ankomst till Paris klockan 17:45. Det skulle i sin tur innebär att jag missar mitt plan till Stockholm, AF 1062, som skulle avgå klockan 16:05 och ankomma Stockholm klockan 18:40. Då återstår bara den sena Air France kärran från Paris klockan 21:00 med ankomst till Stockholm klockan 23:40. Då har sista Arlanda Express redan gått, så här i coronatider och Flygbussarna är nere på en avgång per timme vid den tiden. Som alla förstår - det kändes inte särskilt attraktivt.

Men ni vet ju vad som händer vid involontary rerouting?!
Det var KLM som mailade ut att två av mina flighter till helgen blivit inställda.
Jobbigt läge, tycker en del. Guld och gröna skogar tyckte jag!!!

Involontary rerouting, kommer ju då genast in i spel. Flygbolaget är ju fortfarande skyldiga att ta en från startpunkten A till slutpunkten B, däremot kan man få åka en annan rutt den bokades från början. Om rutten på grund av det blir kortare (läs: ger färre poäng!) kan man efter genomförd resa klaga hos kundtjänst och få poäng efter "Original Routing Credit". Man får då poäng som om man hade flugit hela rutten såsom den ursprungligen bokades.

I och med att det är flygbolaget som gör ändringen kan de också göra avsteg från biljettreglerna, angående antal tillåtna anslutningar, vilka bokningsklasser som finns kvar och annat som normalt lägger hinder i vägen när man själv vill boka om sin biljett. Lite enkelt uttryckt, alla dammluckor öppnas och det blir "fritt fram" att boka om "lite hur som helst".

Perfekt!
Jag har ju aldrig gillat eller uppskattat den tidiga Air France kärran AF1463 som lämnar Arlanda kl 06:05. Nu kunde jag slå en snabb signal till Platinum Service Line och be dem ändra till mer passande flighter.
Läs mer i inlägg nummer #59 här.

Nu öppnades alltså möjligheten till fri ombokning! Som den minnesstarke läsaren så väl kommer ihåg, har jag redan åkt Air France kärran AF 1463 klockan 06:05 från Arlanda till Paris ett, låt oss säga, "ohälsosamt antal gånger". Den flygningen är jag inte överdrivet sugen på, det är rackarns tidigt på morgonen. Det är oftast den som har bäst pris i business, vilket gör att den ändå bokas - oftare än vad jag har lust att erkänna.

Nu fick jag alltså välja fritt. Det är egentligen i sanning generöst! Det var ju söndagsresan som hade ändrats men Air France / KLM låter mig boka om även lördagens utresa. Det här skall, naturligtvis, med stor tacksamhet, utnyttjas! :)

Jag tar - igen och igen - artigt av mig mössan, håller den vackert i hand och böjer mig för Platinum Service Line (PSL) som omgående besvarade mitt samtal:
-"A very good evening Mr. Berglund, what can I do for you today?" svarade Flying Blue agenten på Platinum Service Line.

Jo, jag skulle vilja ändra lite i min kommande bokning, sade jag. Vilken av dem, frågade den alerte agenten som redan sett att jag hade ett par befintliga bokningar. Jag förklarade vilken bokning det var jag ville ändra och agenten ställde frågan:
-"How would you like to travel instead, Sir?"

Det var ju här som räknandet och antalet Hilton nätter kom in i spel:
Istället för att resa ut lördagen den 19 september, bad jag att få ändra till
KL 1116
ARN - AMS, mellan kl 17:30 med ankomst kl 19:35
fredagen den 18 september.

-"No problem, Sir. And how would you like to continue from Amsterdam?" frågade agenten rappt.
Jag blev osäker på om han verkligen hade hunnit med att göra ändringen så snabbt men PSL har imponerat förut, jag hade ingen anledning att betvivla hans ord utan litade fullt ut på min agent. Det här, är nämligen inte vanliga Kundtjänst:
3) Kundtjänst har ingen koll
Jag berättade att jag ville behålla tur och returresan den 19 september fram och tillbaka till Oslo Sandefjord Torp (TRF) med utresa från Amsterdam kl 14:20 och ankomst Oslo TRF klockan 16:00 och ny avfärd från Oslo TRF klockan 16:30 för ankomst till Amsterdam klockan 18:10 för att sedan sova över och åka hem till Stockholm på söndag den 20 september med KLMs direktkärra KL 1121, med avgång från AMS klockan 20:50 och ankomst till Stockholm Arlanda klockan 22:55.

Jag skulle få en heldag i Amsterdam, nästan hela söndagen den 20 september men det skulle också bli exakt 23 nätter på Hilton:
från fredag den 18 september till söndag den 11 oktober
som ju skulle vara hemresedagen på den sista av de fyra resor som jag bokade den 6 september. Den resan som skulle bli min sjunde resa - om nu allting skulle falla väl ut och corona inte skulle komma att stänga ned Europa så som hade skett under våren 2020.

Ingenting var säkert och ingenting gick att planera för fullt ut vid den här tidpunkten. Dock resonerade jag som så att:
parkerar jag min reservväska på hotellet, med lite kläder, en av mina äldre sommarjackor och någon tandborste, ser rummet i varje fall bebott ut. Verkligen inte övergivet eller lämnat, för då kan man åka på tvångsutcheckning, om hotellet tror/har anledning att tro att man lämnat rummet i förtid. I en del extremfall kan det till och med tillkomma en straffavgift om man lämnat tidigare än vad man bokat från början.

Jag behövde 46 nätter för att återkvala till Hilton Diamond. Alla medlemmar fick förlängd status för coronaåret 2020, så för att locka till vistelser även under pandemiåret 2020 lovade Hilton Honors att alla skulle få ta med sig de nätter man tjänat in under 2020 in i nästa år och att dessa nätterna skulle räknas med i statuskvalificeringen under år 2021. Jag tänkte att vid 40 nätter på Hilton får man en milestone bonus, vid 50 nätter får man ytterligare en och vid 60 får man ytterligare en och dessutom får man lov att ge bort ett Hilton guldkort! Får jag med mig 60 nätter från år 2020 återkvalar jag direkt i år 2021. Det är inte det sämsta! Och nu i den här kampanjen fick man dessutom dubbla Hiltonpoäng på det man betalar samt förstås, dubbla Eurobonuspoäng på SAS Mastercard.

Jag skulle ändå behöva ett par nätter i Amsterdam, resonerade jag. Fyra kommande resor inplanerade, jag skulle behöva fyra-fem nätter i vilket fall som helst. Värdet av att återkvala och alla de extrapoäng som jag skulle få den här vägen gjorde att mellanskillnaden blev försumbar. Dessutom skönt att ha lite reservkläder på plats och kunna resa lite lättare!

Samtidigt hade jag råkat nämna det här upplägget för en bekant härifrån Businessclass. Denne tyckte att det var ett briljant upplägg och blev lite sugen själv. Dock skulle min bekante inte ut och flyga själv i den här perioden. Jag erbjöd mig att prova att checka in rummet åt denne, så länge som personen ifråga var beredd att ta kostnaden om det inte skulle gå att checka in dennes rum, när jag väl ankom. Det var inga gigantiska pengar det rörde sig om så min bekante var beredd att chansa och denne gjorde helt sonika en bokning åt sig själv också.

Allt var således på plats, flygbiljetter, boende, turistdagen i Amsterdam den 20 september och vidare äventyr. Väskan var packad (Tänk raderna från Leaving on a Jetplane: All my bags are packed and I'm ready to go...) och min reservväska hade fyllts med några dagars extrakläder.

Nu var allt till synes klart och jag inväntade bara fredagen den 18 september 2020...
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Fredag den 18 september 2020
Ett, Två, Tre, på det fjärde ska det ske...

Det var dags för resa nummer fyra! Nu hade jag ändå varit hemma i nästan två hela veckor, sedan min tredje resa i den här historien, den som gick av stapeln söndagen den 6 september. Det pågick visserligen en pandemi där ute och det skall man naturligtvis ha respekt för, nu hade jag dels redan haft corona och dels är det knappast i businesskabinerna som det lär bli fullt och trångt. Det blev Arlanda Express som fick den stora äran att, till det facila priset av 298:- för en enkelresa, transportera mig ut till Arlanda denna fredagseftermiddag. Jag ska ärligt säga att jag hade inte hunnit med allt jag skulle under dagen om jag hade satsat på bussen eller pendeltåget. Taxi direkt hemifrån brukar ta en knapp timme men i fredagsrusningen kan det korka igen och bli kö, särskilt som jag måste igenom Stockholms centrala delar för att komma till flygplatsen. Arlanda Express var pålitligt som vanligt och tog mig ut till Arlanda terminal 5 på strax under de utlovade 20 minuterna. Skönt!

Väl på Arlanda möttes jag av kön från helv****, tydligen skulle mängder med folk ut och resa såhär fredag eftermiddag. Klockan 16:18 tog jag följande bild i terminal 5, bort mot säkerhetskontrollen:
6D45227B-4BBF-4015-82C1-28312D190D44.jpeg

Det är då man blir extra tacksam att de nyligen återöppnat Fast Track på Arlanda och att min businessbiljett, min status hos flygbolaget och Amex Platinum garanterar min plats i den överlägset mycket kortare kön med noll minuters väntetid:
9AFD639E-58F1-4EDE-99CF-0B265C5EE9B9.jpeg
Det är lägen som det här, när det verkligen känns värt det! Skönt att bara gå förbi kön med alla de andra glada resenärerna. Det är ju ändå corona, man ska inte stå så tätt som de gjorde i den kön. Faktiskt väldigt skönt att inte behöva utsätta sig själv för det.

Eftersom jag slapp stå i kö och hade unnat mig Arlanda Express ut hade jag nu tid över för att gå på Pontus! Det blev en lättare middag här i den nyligen återöppnade Amex loungen som erbjöd full meny:
FE9A3FBE-F638-4866-A2D4-F36CF76A5F36.jpeg
Bilden är tagen klockan 16:27, jag tycker det är helt okej tidsrymd för att från klockan 16:18 tagit sig förbi kön till säkerhetskontrollen, genom den egna säkerhetskontrollen, bort till Pontus, upp för trappan, hinna få sin plats och en meny i handen! Bra jobbat ändå!

Valet föll på Hummerbisque med torsk, lax, räkor, grönsaker och saffransaioli:
BD5B2739-1B68-4675-8FE5-283B250E1EBD.jpeg
Jag hittade några bitar lax och där fanns några räkor, hummer var väl mer tveksamt om anrättningen verkligen innehöll? Nåja, varför klaga när det bjuds så gentilt och med ett trevligt glas vitt vin till? Det är bara att tacka och ta emot!

Klockan 17:03 har jag tagit nästa bild borta vid gate F39, man hade redan startat boarding när jag kom dit:
0A300119-66D3-43B4-82B7-CD78A0EE5E1B.jpeg


ARN - AMS
Fredag 18 september, kl 17:27, ankomst kl 19:21
Flight KL 1116, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 1C

Klockan 17:27 kom "boarding completed" och den främre kabindörren stängdes. Vi taxade helt kort och var snabbt i luften. En klar fördel såhär i coronatider är att avgångstiderna hålls i mycket högre utsträckning och det händer till och med att man är några minuter före i schemat.

Ombord serverades det, håll i hatten nu @aruba1 - en äppelkaka!
7502B37F-86D6-498E-905D-72850DA1DA55.jpeg
Tur att jag hade ätit innan, för den där lilla munsbiten hade ingen normal person blivit till närmelsevis mätt på.

Till den lilla äppelkakan serverades det, efter passagerarnas val, bland annat inhemsk gin.
62D5F09C-5AA4-4D79-ACCE-525F4ED5D76B.jpeg
De två holländska herrarna som satt på sätena till höger om mig, 1D och 1F, rekommenderade denna varmt och hade redan visat hur god den var och hur små flaskorna var genom att sänka ett par tre stycken vars omgående. Det blev ordentligt trevlig stämning där framme på rad 1! Det fanns en rad två också i business denna afton, där satt bland andra en uniformerad kvinnlig KLM pilot som hade klivit ombord absolut sista av alla och fått plats 2A. Det var ganska mycket svassande för henne från ombordpersonalens sida. Vi på rad 1 fick hålla tillgodo med varandras sällskap, noga ackompanjerade av några ginflaskor och dess innehåll. Det måste ha varit något fel på flaskorna, de blev nämligen tomma väldigt fort. Jag har ju hört talas om måndagsexemplar men här måste vi ha råkat ut för ett ordentligt produktionsfel!

Klockan 19:19 gjorde vi touchdown på Amsterdam Schiphol och rekordsnabba 3-4 minuter senare var jag av planet. Vi måste ha landat väldigt nära terminalen, för visst kan det gå snabbt men det här var ovanligt snabbt. Tacksamt tog jag emot och klev av planet först, bara för att se den förgrymmade skylten som visade att vi landat och dockat på Gate D87:
8DAD38C6-F3AE-4105-BF22-AC822A4E29D8.jpeg
Samma gate som planet hade avgått ifrån den 6 september:
flighten KL 1121 avgick från gate D87 - straffgaten! Det är den gate på Amsterdam Schiphol Airport som ligger längst bort - från allt! Längst ut på D-piren, det är många hundra meter och på ingen flygplats i hela världen finns det så många trasiga "moving walkways" (platta rulltrappor) som på Amsterdams flygplats.

Det var bara att börja knata!

Vacker solnedgång över flygplatsen:
A6BB86D2-22B2-46F2-8CAE-2E67B0D27400.jpeg 6049FF42-0B92-4698-AD86-8C17470FDD14.jpeg

Jag kom ut på Schiphol Plaza, det stora inomhustorget som fogar samman flygplatsen med restauranger, alla tågperronger som ligger en trappa ned, taxistationen och de hotell som ligger vid flygplatsen exempelvis Hilton Amsterdam Schiphol Airport. Hotellet som jag nu hade bokat in mig på erbjöd gratis shuttle bus - fast nu i coronatider var den förstås inställd. Jag tänkte att nu skall jag vara lite fiffiga gubben, ska jag nu vara här ett antal gånger den närmaste tiden då köper jag förstås ett tågkort som jag kan fylla på med pengar för smidiga transporter fram och tillbaka.

Det är inte helt enkelt att läsa på i maskinerna precis vilken sorts biljett man ska köpa och hur man borde tänka för att rimligt räkna ut lägsta/bästa pris. Jag hade dock lärt mig läxan i augusti, hoppa över förstaklass biljetten på tåget! Ur maskinen kom ett fint plastkort laddat med €20 Euro.

Tåget till Hoofdorp (som är slutstation för flera linjer) tar ca tre-fyra minuter från Amsterdam Schiphol. Det hade hunnit bli mörkt men en stor upplyst nedgång från perrongen visade tydligt vart man skulle gå ut:
D386EAAA-090B-4CAC-A95A-88D240EAD140.jpeg

Det stod på hotellets hemsida att det var gångavstånd från tågstationen. Jag kollade Google Maps och jodå, det var inte så himmelens långt bort men i en hörna precis i utkanten av tågstationen stod ett ungdomsgäng och firade fredagskväll på sitt eget sätt med både röka och kröka. Jag hade med mig två väskor och var inte sugen på trubbel. De skrek något åt mig när jag gick förbi dem men eftersom jag är dålig på holländska förstod jag inte om det var åt mig eller om de bara skrek rakt ut i största allmänhet.

Google Maps är bra men man ska alltid anpassa kartan efter verkligheten, inte tvärtom. Jag var lite för trött för sådan klokskap och gick dit telefonen visade mig. Jag kom in i en dunge träd, en mindre park, som var helt oupplyst, fullt med kastanjer och löv på marken.
38A0DEF4-264E-4FC6-8797-1F7E35A6AFB2.jpeg
Den plattlagda trottoaren/gångvägen försvann också och framför mig låg någon slags grusgång. Ingen visste att jag var precis just här, precis just nu. Skulle någonting hända mig här, skulle det gott och väl ta timmar innan någon skulle börja sakna mig. Det var faktiskt lite otäckt, definitivt inte trevligt! Trött var jag dessutom, det här kändes inte alls bra. Mitt fina fredagshumör mattades en aning. Kastanjer fastnade i min reservväskas hjul, en olycka kommer som bekant sällan ensam. Just där och då var det inte så roligt att vara ute och resa!

Tio minuter senare stod jag i varje fall inne i värmen i receptionen och höll på att checka in. Medarbetaren tyckte att det var lite underligt att mitt förstanamn i passet inte överensstämde med namnet på min bokning men jag övertygade honom om att i Sverige kan man ha sitt tilltalsnamn på andra ställen än först i raden av förnamn. Eftersom jag kunde visa ett kreditkort med det tilltalsnamn i vilket jag hade bokat rummet fick det väl gå an tyckte han. När jag väl var incheckad och klar, han hade förklarat hur frukosten fungerade, var hissarna låg och hur det skulle gå till när jag skulle checka ut - OM 23 DAGAR. Han fick ursäkta sig och frågade om det verkligen var rätt? Han sa att nu i coronatider hade han inte sett en så lång bokning. Jag nickade glatt och förvissade honom lugnt att allt var i sin ordning, jag var fullt medveten om att jag hade bokat en 23-nattare. Då, när jag väl hade honom på defensiven gällde det att smida medan järnet fortfarande var varmt. Nu gällde det att slå till:

Jo, just det, en sak till!
-"Yes sir?"
Jo, jag skulle vilja checka in min kollega också, som kommer lite senare.

Nä, se det gick inte för sig! Man var tvungen att komma förbi receptionen med ID kort och visa upp kreditkortet som man gjort reservationen med.
-"We have 24 hour reception, he can come anytime!" förklarade medarbetaren stolt.

Det här var inte ett tillräckligt bra svar, varpå jag svarade:
-"Yes yes, I perfectly understand that you have rules, those are very important and we need to follow the rules however..."
och sedan förklarade jag snabbt att
-"My boss likes to have the room prepared before arrival, this is how we always do it when we travel together".

Jag såg att den indiske medarbetaren började tveka.
-"We have done this many times before" förvissade jag honom igen.
-"Please look for the contract in the same binder in which you found mine" bad jag vidare.

Därefter blev jag tyst och stod bara kvar och tittade på honom. Det är här som den mentalt starkaste vinner och jag har inte för vana att förlora sådana här mentala show downs. Jag stod kvar helt orörlig, log lätt och visste så väl att den förste som rör sig - han förlorar.

Det tog inte ens en minut, så sträckte sig medarbetaren mot pärmen med färdiga kontrakt och hittade det efterfrågade kontraktet där.
-"He needs to sign..." började medarbetaren.
-"I will of course sign with permission" svarade jag rappt, för det här skulle jag inte låta rinna mig ur händerna nu när vi hade kommit så här långt!

Två minuter senare var kontraktet signerat, i mitt namn, förvisso med skriftligt tillstånd från den riktige gästen och jag marscherade glatt iväg från receptionen med två olika rumsnycklar. Vi hade fått rummen bredvid varandra, smidigt! Eftersom rumsnumren stod på kontrakten var det här alltså inte bara en slump utan uppgjort i förväg.

Jag letade upp mitt rum och ställde in väskorna i rummet som jag nu skulle ha de närmaste 23 dagarna:
D10C9F1D-8B6E-48D8-9647-92E15EEBF814.jpeg 05B6AFBB-C3D9-450C-A0F7-6E064158CBC7.jpeg
Därefter gick jag för att inspektera min "chefs" rum. Det var med stor lycka som jag kunde rapportera till denne att mitt rum - var större! :)

Klockan 21:30 låg jag nedbäddad i min stora sköna säng, i mitt eget stora rum. Nöjd med dagen, en bra start på resa fyra. Nu var jag fylld av förväntan över de äventyr som säkerligen skulle följa och utveckla sig under dagen imorgon!
 
Last edited:
Toppen