Senaste nytt

Premiärtur för SJs nya snabbtåg SJ 3000

Jonas C

Medlem
På dubbeldäckaren så är det inget skillnad alls, men ändå så brukar 1 klass vara "befolkat", vilket tyder på att människor betalar för det ändå.
1klass på dubbeldäckaren kommer bara[alltid] till sin rätt på de överfulla morgonavgångarna Västerås/Eskilstuna–Stockholm. Då man faktiskt är hyfsat garanterad att ha en sittplats, när andra resenärer står i gångarna och sitter i trapporna. De flesta som åker 1klass på Dubbeldäckaren åker på pendlarkort som bara kostar 300kr mer än motsvarande för 2kl(vilket nog är skälet till den obefintliga differentieringen mellan klasserna). Helt klart värt om man pendlar, då kortet dessutom ger tillgång till SJ Lounge.
 

henrik l

Medlem
1klass på dubbeldäckaren kommer bara[alltid] till sin rätt på de överfulla morgonavgångarna Västerås/Eskilstuna–Stockholm. Då man faktiskt är hyfsat garanterad att ha en sittplats, när andra resenärer står i gångarna och sitter i trapporna. De flesta som åker 1klass på Dubbeldäckaren åker på pendlarkort som bara kostar 300kr mer än motsvarande för 2kl(vilket nog är skälet till den obefintliga differentieringen mellan klasserna). Helt klart värt om man pendlar, då kortet dessutom ger tillgång till SJ Lounge.

Intressant att se när 1:a kl på dubbeldäckaren ger ett mervärde och inte. I fallet du nämner har ju 1:a kl ett glasklart mervärde. Tar jag den från Skövde till Gbg är kaffepolletten mervärdet. Från Gbg/Sthlm tillkommer loungen. Låter som att man måste vara en "medveten resenär" för att veta när man ska använda 1:a kl på dubbeldäckaren:)
 

twiggs

Medlem
Intressant att se när 1:a kl på dubbeldäckaren ger ett mervärde och inte. I fallet du nämner har ju 1:a kl ett glasklart mervärde. Tar jag den från Skövde till Gbg är kaffepolletten mervärdet. Från Gbg/Sthlm tillkommer loungen. Låter som att man måste vara en "medveten resenär" för att veta när man ska använda 1:a kl på dubbeldäckaren:)

På vissa turer är det "jääätemånga" resenärer på dubbeldäckaren mellan åtminstone Vårgårda och Göteborg. Till Skövde har jag aldrig åkt med dubbeldäckaren, då det på den sträckan är SJ 2000 som gäller för min del, men för mig hade 1 klass haft ett mervärde ändå även om det bara var fullsmockat till Vårgårda.

Det som många resenärer uppskattar med 1 klass är att det i regel inte förekommer så mycket barnstim och spring i vagnarna. Internet på SJ 2000/3000 och dubbeldäckaren. Tidning på InterCity och SJ 2000/3000. Kaffe på alla tåg med fungerande servering. Betyder massor för egen del. Fast som i X 2000:s barndom blir det givetvis inte. Då var det klass på tågåkandet!
 

Jacob

Medlem
Och här finns lite bilder från invigningen från igår måndag:

Bildspel: Här börjar SJ 3000 sin första resa. | SvD

Även Aftonbladet har testat nya tåget och säger så här:

SJ 3000

-Marschfart 200 kilometer i timmen på adekvata bansträckor. Det lutar inte i kurvorna – en befrielse för alla spybenägna.
-245 passagerare per tåg (20 är beställda, fyra har redan börjat rulla).
-Bättre utrymmen för ben och bagage än tidigare.
-Snitsig bistro av italiensk typ. Stjärnkocken Leif Mannerström har komponerat maträtterna i första klass.
-Bra handikapplatser. Lättmanövrerade rullstolslyftar.
-Många bildskärmar med diverse nödvändig och onödig info.
-Eluttag vid alla platser.
-Snabbt trådlöst nätverk.
-300 filmer i hyrfilmsbiblioteket.
-Håller tidtabellen – åtminstone dag ett.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14328856.ab
 

Homer

Medlem
X3000 är ett snabbt tåg, men det är verkligen inget höghastighetståg, och det kommer inte att bli några sådana heller

Sverige stoppar norska snabbtåg - Ekot | Sveriges Radio
Norge vill ha höghastighetståg till Europa, men Sverige stoppar planerna.
Svenskarna vill inte bygga om spåren för att klara toppfarten på 330 kilometer i timmen.


I Europa är det fransmännen som är föregångare, de har ju tom TGV godståg
 

Alf

Medlem
Prövade idag 1kl på X3000 från Stockholm till Norrköping. Jämförelse mot X2000
- tar ca 15 min längre tid än X2000 på samma sträcka
- kom upp i högst 175 km/tim, låg mest runt 150 km/tim
- säten i 1 kl 2+2, smalare än X2000
- obekväma stolar, stenhårda
- bra benutrymme samma som X2000
- ryckig och obekväm gång i och med att vagnen inte lutas och skramligt i svängarna
- ljus och trevlig inredning
- inget underhållningssystem eller Wifi fungerade
- höll som vanligt inte tiden, 20 min sent pga signalfel i Älvsjö

En mycket sämre produkt än X2000 och definitivt inte värd pengarna för 1kl biljett. Gratis kaffe får man även i 2 kl om man har det högre Prio kortet. Tur vi bara har en tur om dagen mellan Nrk och Sth med X3000, resten är X2000 om man inte vill välja budgetvarianten dubbeldäckaren. Köp då ingen 1 kl biljett då det är samma usla benutrymme där som i 2 kl.
 

Agö

Medlem
Prövade idag 1kl på X3000 från Stockholm till Norrköping. Jämförelse mot X2000
- tar ca 15 min längre tid än X2000 på samma sträcka
- kom upp i högst 175 km/tim, låg mest runt 150 km/tim
- säten i 1 kl 2+2, smalare än X2000
- obekväma stolar, stenhårda
- bra benutrymme samma som X2000
- ryckig och obekväm gång i och med att vagnen inte lutas och skramligt i svängarna
- ljus och trevlig inredning
- inget underhållningssystem eller Wifi fungerade
- höll som vanligt inte tiden, 20 min sent pga signalfel i Älvsjö

En mycket sämre produkt än X2000 och definitivt inte värd pengarna för 1kl biljett. Gratis kaffe får man även i 2 kl om man har det högre Prio kortet. Tur vi bara har en tur om dagen mellan Nrk och Sth med X3000, resten är X2000 om man inte vill välja budgetvarianten dubbeldäckaren. Köp då ingen 1 kl biljett då det är samma usla benutrymme där som i 2 kl.

Hur kan man göra någonting sämre? X2000 i 1 kl är ju riktigt bra. Var du inne i bistron?
 

Alf

Medlem
Hur kan man göra någonting sämre? X2000 i 1 kl är ju riktigt bra. Var du inne i bistron?

Det är ju min åsikt att 1 kl i X3000 är en sämre produkt än X2000 i 1 kl. Jag upplevde deras 1kl som mycket trängre än i X2000. SJ tycker säkert att deras produkt är bättre men jag kommer att försöka hålla mej till X2000 om jag åker 1 kl. I 2 klass såg det inte ut att vara någon märkbar skillnad fast den ryckiga och obekväma gången är ju samma i hela tåget eftersom vagnarna inte lutar och då blir ju hastigheten lägre.
Jag var inte i bistron, det är ju en del av vitsen med 1 kl att slippa gå dit utan istället bli serverad på sin plats.
 
Toppen