Senaste nytt

Turkish Airlines 40% rabatt på economy och business. Boka 13-14/1, res fram t.o.m. 31/12.

Tonton

Medlem
Haha. Jag utgick från att de bodde närmast ARN och undrade om det är värt att betala 750 kr + biljett till GOT för att få ut mer poäng från K-klass.

aah då hänger jag med. Vi tar och utgår från att de bor närmast ARN istället.

Nu vet jag inte var @Linmet har tänkt åka, men det är ju en ganska enkel uträkning för få svar på frågan, rent poängmässigt iaf.

Vi använder manila som destinationsexempel.

J-klass = 100%
K-klass = 150%

Utgå från ARN med J-klass
Kostnad = X SEK
Intjäning = 14 100 baspoäng

Utgå från GOT med K-klass
Kostnad = X+750 SEK
Intjäning = 21 100 baspoäng

Slutsats
Differensen är således 7 000 baspoäng.
Vid en värdering om 0,15SEK/poäng så värderas dessa extrapoäng till 1050kr.

Vid en extrakostnad om 750kr så finns det alltså 300kr kvar i budget för att täcka transportkostnaden till Göteborg T/R. Det är tight.

Utöver det så blir @Linmet EBG oavsett, samt att det ökar risken för problem (separata bokningar, förseningar, ja you name it.).

Nej, personligen tycker jag inte att det är värt det. Hittar man dock K-klass från ARN för liknande tillägg, ja, då är det nog en helt annan slutsats :)
 

E.K

Medlem
Den biten kommer ju bli rätt "grov" dock när de 40% är borta.

Nja! Ovanstående är ju inte riktigt sant.
Jag gör den tolkningen att alla boknings klasser är rabatterade med 40%
När kampanjen är slut så höjs priset på alla boknings klasser med 40%
Så summa summarum är i detta fallet noll.

Sen har det ingen betydelse om man betalat 1 krona eller 10.000 kronor för biljetten.
Det viktigaste är vad det skiljer pengamässigt från J och K till nästa boknings klass samt att den är bokningsbar vid ombokning.
 

E.K

Medlem
aah då hänger jag med. Vi tar och utgår från att de bor närmast ARN istället.

Nu vet jag inte var @Linmet har tänkt åka, men det är ju en ganska enkel uträkning för få svar på frågan, rent poängmässigt iaf.

Vi använder manila som destinationsexempel.

J-klass = 100%
K-klass = 150%

Utgå från ARN med J-klass
Kostnad = X SEK
Intjäning = 14 100 baspoäng

Utgå från GOT med K-klass
Kostnad = X+750 SEK
Intjäning = 21 100 baspoäng

Slutsats
Differensen är således 7 000 baspoäng.
Vid en värdering om 0,15SEK/poäng så värderas dessa extrapoäng till 1050kr.

Vid en extrakostnad om 750kr så finns det alltså 300kr kvar i budget för att täcka transportkostnaden till Göteborg T/R. Det är tight.

Utöver det så blir @Linmet EBG oavsett, samt att det ökar risken för problem (separata bokningar, förseningar, ja you name it.).

Nej, personligen tycker jag inte att det är värt det. Hittar man dock K-klass från ARN för liknande tillägg, ja, då är det nog en helt annan slutsats :)
Den där lyxiga kalkylen är ju mer anpassad till dom som redan första veckan återkvalar till sin status.o_O
Vi som tar ett helt år på oss och med nöd och näppe lyckas behålla statusen får allt räkna på vad minimikostnaden är i form av flygande eller köp av statuspoäng.
I det läget får jag svaret till det motsatta!!
 

Tonton

Medlem
Den där lyxiga kalkylen är ju mer anpassad till dom som redan första veckan återkvalar till sin status.o_O
Vi som tar ett helt år på oss och med nöd och näppe lyckas behålla statusen får allt räkna på vad minimikostnaden är i form av flygande eller köp av statuspoäng.
I det läget får jag svaret till det motsatta!!

Nja, men nu var ju situationen så att @Linmet skrev att han kommer att kvala till EBG oavsett, därav min slutsats. Det handlar inte om att återkalla första eller sista veckan på året.

Men ja, jag håller med dig, når man inte EBG annars, så är det för mig en självklart slutsats att gå för K-klass.
 

Linmet

Medlem
Tack för hjälpen. Ska överväga under kvällen och boka. :)

Linmet kommer från mitt gamla gaming-nick "Limmet" sen 20-år sen. Men det var upptaget här... då tänkte jag att Linmet då jag mkt riktigt bor i Linköping fungerar bra :)
 

JacobGBG

Medlem

Värderar jag en EB-poäng till 13,5 öre så blir kalkylen break-even. Finns det annat att ta hänsyn till i kalkylen? Säkra EBG är ju en trevlig bonus t.ex. :) Något annat som skiljer biljetterna åt som är viktigt att veta? Avbokningsregler?

Jag antar att du har andra flygningar som du räknar in för denna resa ensam klarar ej 45k gränsen. Point sharing?
 
Toppen