Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

pedantic

Medlem
Någon som har koll på hur lång tid det brukar ta för SAS att ställa ut en voucher om jag bokar av en biljett (SAS Plus PRO) ?
Ytterligare några fina datapunkter från förra och den här veckan. :)

Biljett 1:

  • 8/1 - Avbokar online för voucher en SAS Plus Smart biljett som betalats med en SAS Voucher
  • 8/1 - Minuter efter avbokningen kommer mailet med subject "SAS – Travel Voucher confirmation"
  • 11/11 - Nu på morgonen kom mailet med subject "SAS Travel Voucher" med länken till att aktivera och ladda ner voucher (PDF), noterar att det är en ny helt ny voucher med nytt sista datum
Biljett 2:
  • 9/1 - Avbokar online för voucher en SAS Youth Go Light biljett som betalats med SAS Eurobounus Mastercard Premium
  • 9/1 - Minuter efter avbokningen kommer mailet med subject "SAS – Travel Voucher confirmation"
  • 9/1 - Ytterligare nån minut senare kommer mailet med subject "SAS Travel Voucher" med länken till att aktivera och ladda ner voucher (PDF)
Oklart om det är tidigare vouchern på biljett 1 som gjort att det tog längre tid. o_O
 

KED

Medlem
Vet inte om detta är ett undantag eller om det har börjat bli fart på återbetalningarna. Avbokade SAS Plus PRO biljett 11/1 på kvällen. Refund notice omedelbart och återbetalningen till kortet, såg jag nu, registrerades även den 11/1. Hoppas det här är början på snabba återbetalningar:)
 

igelkotten

Medlem
Fick imorse refund notice på en biljett jag avbokade den 14 mars (avgång 15 mars) 2020. Tog alltså 10 månader att få pengarna tillbaka. Ingen fara dock för jag hade glömt bort att SAS var skyldig mig dessa pengar.
 

pswe

Medlem
Jag gick igenom mina noteringar och hade en sista återbetalning utestående, en bonusresa avbokad i augusti.
Enligt hemsidan är den i processen.
Skulle vilja bli klar o lägga 2020 bakom mig och mailade därför Diamant-mailen idag klockan 0924.
0931 kommer det vanliga automatgenererade svaret med ett ärendenummer.
Exakt 30 sekunder senare kommer en refund notice!
Kan naturligtvis vara en slump, men känns nästan kusligt då.
Jag skrev endast bokningsreferensen som subject i mailet om det möjligen gör att något system söker och hanterar?!

Osvsett vilket, nu är SAS skuldfria mot mig i alla fall och 2020 avslutat!
 

tågnörd

Medlem
Konsumentverket inleder tillsyn mot SAS - DN.SE
Det är det här man vill undersöka tror jag: "I föreläggande i början av november i fjol förbjöd Konsumentombudsmannen (KO) SAS att dröja mer än sju dagar med återbetalning av inställda resor."
Enligt SAS presschef ska de dock ha klarat 7-dagarsregeln sedan dess.

Edit: insåg att det kanske är halvt off topic för tråden, men tänkte att informationen kunde vara intressant trots allt.
 
Last edited:

Martin_S

Medlem
Konsumentverket inleder tillsyn mot SAS - DN.SE
Det är det här man vill undersöka tror jag: "I föreläggande i början av november i fjol förbjöd Konsumentombudsmannen (KO) SAS att dröja mer än sju dagar med återbetalning av inställda resor."
Enligt SAS presschef ska de dock ha klarat 7-dagarsregeln sedan dess.

Edit: insåg att det kanske är halvt off topic för tråden, men tänkte att informationen kunde vara intressant trots allt.

Citat från DN:
"mer eller mindre ikapp även med gamla ärenden"

Vilket hån mot oss som sitter och väntar på flera månader gamla återbetalningar.
 

jankar76

Medlem
Avbokar resa online idag i SAS Plus Smart till SFO i april och väljer travel voucher.
En minut senare kommer bekräftelse mail.
En minuter efter detta ligger travel voucher i inboxen.
 
Jag ringde till SAS kundtjänst för första gången angående min enda återbetalning och frågade hur det går med den från 25/5 och fick till svar "vi kan inte säga när det kommer återbetalas och inte heller se vart i processen den ligger"

Tre dagar senare fick jag ett refund notice mejl om återbetalning. Nu har det gått 7 arbetsdagar sedan mejlet.
Jag har bytt Amex kort efter att köpet för resan gjordes, kan detta påverka att det inte har kommit in några kronor?
 

Tongen2

Medlem
Jag ringde till SAS kundtjänst för första gången angående min enda återbetalning och frågade hur det går med den från 25/5 och fick till svar "vi kan inte säga när det kommer återbetalas och inte heller se vart i processen den ligger"

Tre dagar senare fick jag ett refund notice mejl om återbetalning. Nu har det gått 7 arbetsdagar sedan mejlet.
Jag har bytt Amex kort efter att köpet för resan gjordes, kan detta påverka att det inte har kommit in några kronor?
Det kommer in på ditt gamla Amex kort, så du kommer få ett brev om det inom kort säkerligen.
Ring Amex och fråga så kan de förmodligen redan se pengarna på det gamla kortet och smidigt föra över det till ditt aktiva kort.
Jag har själv gjort det, fungerade kanon!
 
Toppen