Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

011430121

Medlem
Flygtorget skriver att ett förslag är att lägga ner Norwegians långlinjer, ingen hög oddsare precis. .
I artikeln står det om 787 men bolaget flög med 737 på USA ett tag från, minns inte om man han få in MAX på linjerna innan pandemin slog till.
Källa: FlygTorget

Förslag: Skrota Norwegians långlinjer


Flygnyheter, Redaktionen, den 17 december 2020
Flyga långlinjer eller inte. Nu höjs röster inom ledningen för Norwegian att skrota alla planer på att behålla Dreamlinerflottan och istället fokusera på trafik i Europa. Då måste de 11 egna maskinerna hitta nya köpare.



Norwegians satsning på långlinjetrafik var i mångt och mycket något helt nytt i Europa när den drog igång 2013. De ursprungliga planerna var att fokusera på linjer till Asien men eftersom flygkorridoren över Sibirien var förbehållen SAS blev det atlanttrafik istället. Efter en något skakig inledning, främst orsakad av tekniska problem med B787, växte antalet linjer till USA snabbt och satta flygbolaget på kartan som en allvarlig utmanare, bland annat till British Airways.

Men det har också varit en kostsam expansion, bara inhyrningen av extra flygkapacitet när Dreamlinern krånglat, har kostat drygt fyra miljarder åren 2013 – 2019. När Norwegian nu kämpar för att överleva är ingenting heligt, särskilt som hela långlinjeflottan på 37 Dreamliners sedan i mars står på marken och kostar pengar. I dagsläget är 11 av de 37 maskinerna egna och drar lånekostnader medan 26 är leasade, oavsett ägandeform innebär det en skuldbörda på 30 miljarder norska kronor. Det rapporterar norska media.

Därför förs nu, enligt norska källor, allt tuffare diskussioner inom ledningen i flygbolaget att helt enkelt lägga ner alla planer på att återstarta den interkontinentala trafiken. Om inte annat är det långlinjerna som drabbats hårdast av pandemin. Dessutom finns en oro för att rekonstruktionsarbetet störs av en splittrad inställning till vad slags flygbolag Norwegian ska vara i framtiden. En tydlig satsning på trafik inrikes i Norge, i Skandinavien och Europa, ger större tyngd i förhandlingarna med kreditorer och domstolarna i Norge och Irland som sedan ska godkänna räddningsplanen som enligt planerna ska ge fyra miljarder kronor i nytt kapital.

Om förslaget att helt avveckla långlinjeverksamheten – ett beslut kan komma idag när Norwegian har styrelsemöte – återstår frågan om var flygplanen ska ta vägen. Den svala interkontmarknaden underlättar inte en försäljning av de i och för sig rätt unga 787-9-maskinerna. I oktober lyckades Norwegian göra sig av med två leasade flygplan, LN-LNT och LN-LNZ. De gick till det italienska charterbolaget Neo.
 

011430121

Medlem

Homer

Medlem
Norwegian har mål om å hente inn fire til fem milliarder kroner i frisk kapital samtidig som det vil kutte gjelden til rundt 20 milliarder kroner.
Selskapet skal ha mottatt konkret interesse for deltakelse i kapitalinnhentingen.

Ifølge meldingen vil fordeling av aksjer i «Nye» Norwegian bli omtrent som følger:
-70 prosent til nye aksjonærer
-25 prosent til kreditorer som omgjør gjeld til egenkapital
-Fem prosent til eksisterende aksjonærer

Dersom en fremtidig børsverdi på fem-seks milliarder kroner legges til grunn, vil dagens aksjonærer sitte igjen med aksjeverdier på cirka 250-300 millioner kroner. I dag er børsverdien cirka tre milliarder kroner.

Norwegian dropper langdistanse: 2000 ansatte berøres, og datterselskaper legges ned | DN
 

011430121

Medlem
Läget vid klockan 13,20

B174F3FF-FD61-40E1-A1E0-574D1878AA40.png



Nu skall jag fråga en fråga som man inte skall ställa, är det någon på BC som har gjort plus på aktien, eller tappat en slant?
 

Rickard_O

Medlem
Läget vid klockan 13,20

Visa bifogad bild 116041


Nu skall jag fråga en fråga som man inte skall ställa, är det någon på BC som har gjort plus på aktien, eller tappat en slant?
Jag råkade bränna mig på den i våras, inte ens kollat åt NAS håll efter det.
Var en väldigt dålig analys jag gjorde, trodde jag skulle kunna göra en snabb peng, men blev en liten läropeng!
Inga större summor, men heller inte trisslottspengar.
 

igelkotten

Medlem
Norwegian har mål om å hente inn fire til fem milliarder kroner i frisk kapital samtidig som det vil kutte gjelden til rundt 20 milliarder kroner.
Selskapet skal ha mottatt konkret interesse for deltakelse i kapitalinnhentingen.

Ifølge meldingen vil fordeling av aksjer i «Nye» Norwegian bli omtrent som følger:
-70 prosent til nye aksjonærer
-25 prosent til kreditorer som omgjør gjeld til egenkapital
-Fem prosent til eksisterende aksjonærer

Dersom en fremtidig børsverdi på fem-seks milliarder kroner legges til grunn, vil dagens aksjonærer sitte igjen med aksjeverdier på cirka 250-300 millioner kroner. I dag er børsverdien cirka tre milliarder kroner.

Norwegian dropper langdistanse: 2000 ansatte berøres, og datterselskaper legges ned | DN

Inte bara longhaul som ryker. Enligt pressmeddelande tycks alla europaflyg nu bara till/från Norden, vilket nog innebär att de europeiska baserna utanför Norden (t ex Gatwick) läggs ner. Tråkigt.
 

dino_81

Medlem
Läget vid klockan 13,20

Visa bifogad bild 116041


Nu skall jag fråga en fråga som man inte skall ställa, är det någon på BC som har gjort plus på aktien, eller tappat en slant?
Gjorde vinst via dagshandel aktien låg runt 3 NOK i höstas. Därefter köpte jag in mig på nytt och mitt innehav legat något minus sedan den omvända splitten. Sitter still i båten tsv. då jag inte har något större innehav.
 
Toppen